Army of DarknessHorror ComedyZombie

81 minut

česky: Armáda temnot
rok: 1992
režie: Sam Raimi
scénář: Sam Raimi (written by) &), Ivan Raimi (written by)
hrají: Bruce Campbell (Ash), Embeth Davidtz (Sheila), Marcus Gilbert (Lord Arthur), Ian Abercrombie (Wiseman), Richard Grove (Duke Henry the Red), Timothy Patrick Quill (Blacksmith), Michael Earl Reid (Gold Tooth), Bridget Fonda (Linda), Patricia Tallman (Possessed Witch), Ted Raimi (Cowardly Warrior / Second Supportive Villager / S-Mart Clerk (as Theodore Raimi)
produkce: Bruce Campbell, Dino De Laurentiis, Robert G. Tapert
hudba: Joseph LoDuca
keywords: book, necronomicon, army-of-the-dead, 1300s, quest, sequel, skeleton, evil-dead, medieval, book-of-the-dead, tongue-in-cheek, car, castle, pit, shotgun, chainsaw, discount-store, prophecy, shot-in-the-face, sword-fight, další...
hits: 15757

Přidáno: 22. srpen 2003

Do třetice všeho dobrého, říká se. Nevím, jestli to vůbec někde platí, ale ve filmech skoro nikdy ne. Naopak, obvyklé je, že kvalita pokračování stabilně klesá. O to víc je třeba vážit si těch výjimečných případů, kde to neplatí. Třeba trilogie Evil Dead, s výborným prvním dílem, ještě lepší dvojkou a vynikajícím závěrem v podobě Armády Temnot.

Děj Army of Darkness začíná tam, kde druhý díl skončil: Ash zničil zlo, obývající lesy kolem opuštěného srubu někde na jihu USA, ale časoprostorový vír, který toto vítězství umožnil, vcucnul i jeho a vyplivl ho v roce 1300 někde v Anglii, naštěstí i se všim vybavením, upilovanou brokovnicí, motorovou pilou a dokonce i autem. Ne že by to Ashovi bylo k něčemu dobré, se všemi těmi rytíři, kteří se vůbec nechovají přátelsky, kolem. Ash se prostě se svou obvyklou smůlou zhmotnil mezi dvěma skupinami znepřátelených bojovníků, ke všemu na straně prohrávajících. Není se co divit, že ho vítězové hned zajali a i s ostatními odsoudili k smrti...

Vítězové, vedení Lordem Arthurem, mají ve svém hradě výborné popravčí zařízení: hlubokou jámu, obývanou několika "posedlými" (anglicky "deadites", česky asi "mrtváci"), kteří se rádi postarají o oběti do jámy svržené. Žádný středověký rytíř jim nedokáže odolat. Ale Ash není nějaký starodávný primitiv, on je moderní člověk vybavený moderní technikou, navíc imunní vůči zranění od mrtváků. Dá mu to sice práci, ale s pomocí motorové pily se mu podaří zvítězit. Tento bezprecedentní výkon, a samozřejmě také brokovnice, mu pak umožní získat u domorodého obyvatelstva určitou úctu, kterou by rád využil k otevření cesty zpět do své doby.

To ovšem není tak jednoduché. Jedině Necronomicon, stará známá kniha mrtvých, má tu moc otevřít časoprostorovou bránu, a získat Necronomicon vůbec není triviální záležitost. Jenom Vyvolený se může odvážit projít strašidelným lesem, vstoupit na hřbitov obývaný nemrtvými, zmocnit se knihy a zase se ve zdraví vrátit. A tady opět zapracuje Ashova smůla, a také jeho arogance vůči "primitivům" - smůla způsobila uvolnění Ashova zlého Já, arogance pak uživení armády temnot. Co s tím Ash bude dělat? Bojovat, nebo se zbaběle vytratí do svého dvacátého století?

Série Evil Dead prošla určitou proměnou už mezi prvním a druhým dílem, ale děj i hlavní postava zůstaly víceméně stejné. V Armádě temnot došlo k mnohem drastičtějším změnám - mimo jiné se změnil žánr: Evil Dead 1 i 2 byly horrory, i když ve dvojce s komediálními prvky. Army of Darkness je ve své podstatě komedie, která občas využívá nějaké ty horrorové prvky (podobně jako třeba Bad Taste). Ruku v ruce s tím jde i změna Ashe samotného - do komedie se příliš nehodí hrdina, který prostě dělá to, co musí, aby přežil. Mnohem větší komický potenciál má antihrdina - zbabělý, arogantní, potrhlý, ale sám sebe považující za drsňáka. A takový teď Ash je. Za všechny své problémy si vlastně může sám, tím, jak se k ostatním chová jak k nějakým neandrtálcům, jak se pro sebe snaží urvat všechny výhody a nevýhody přesouvá na ostatní. Jen díky Campbellovým hereckým schopnostem, nesrovnatelně lepším, než předváděl hlavně v ED1, je Ash pořád ještě postavou, ke které může člověk cítit sympatie.

Příběh je vlastně v Army of Darkness úplně podružný. Jeho smyslem je přinášet další a další komické situace a hlavně přinášet Ashovi příležitosti na přehnané grimasy a gestikulaci a pronášení různých drsňáckých hlášek (něco jako míval ve svých starších akčních filmech v oblibě Schwarzenegger). Těch je tu skutečně spousta, skoro bych řekl, že je v tomto ohledu Army of Darkness na úplné špici. Někomu se možná mohou zdát Ashovy hlášky poněkud dětinské a/nebo urážlivé, ale to nic nemění na faktu, že do kontextu filmu velmi dobře zapadnou a jsou u mnoha diváků velmi oblíbené. Mimochodem, větší část hlášek Duke Nukema 3D pochází právě z Armády temnot...

Kromě hlášek jsou velice zábavné i jednotlivé komediální scénky. Nejlepší jsou samozřejmě ty s Ashem v hlavní roli, třeba boj s miniaturními Ashi v opuštěném mlýně a zrození a pohřbení zlého Ashe. Však také všechny tyto postavy (Ash, první miniAsh a zlý Ash) hrál Bruce Campbell sám, a se svou schopností naprosto úžasně přehrávat mu to nemohlo nevyjít. Marné ale nejsou ani scény, kde se Ash moc nevyskytuje, nezapomenutelný je třeba ceremoniál pro vítání nově oživených kostlivců: "Vítej zpátky ve světě živých! Popadni lopatu a začni kopat!"

Konečně jsme se v sérii Evil Dead dočkali i pořádného technického provedení. Není samozřejmě ani zdaleka tak dokonalé jako ve špičkové tvorbě tehdejší doby, ale je naprosto nerovnatelné s původními Evil Dead. Ne že by levné jednoduché triky neměly něco do sebe, ale potřetí v řadě už by asi docela nudily. Naštěstí měla Armáda temnot výrazně větší rozpočet než předchozí díly, takže si mohla dovolit náročnější provedení. Prakticky zmizeli posedlí s jednoduchým maskováním, a vynořila se armáda kostlivců. Všichni jsou děláni technikou stop-motion, a vzhledem k tomu, kolik se jich na obrazovce najednou pohybuje, museli dát šílenou práci. Člověk pak rád tvůrcům odpustí, že v záběrech, kde nejsou vidět detaily, místo nich použili normální herce.

Konečně se také zlepšila hudba. Ona do filmu zapadala i dřív, jenže na samostatný poslech se opravdu použít nedala. Změna žánru v Army of Darkness umožnila skladateli Joe DoLucovi úplně změnit styl hudby, která je teď veselá a přehnaně hrdinská, fungující ve filmu a skvěle poslouchatelná i samostatně. Stejně jako film sice využívá úspěšné prvky děl jiných autorů, ale to jí vůbec neškodí. Doporučuji.

Film samozřejmě doporučuji také. Zejména příznivci Petera Jacksona budou spokojeni, až na krev a vnitřnosti, kterých je v posledním Evil Deadu minimum, se Sam Raimi velice přesně trefil do ducha skvělého Bad Tastu, a Bad Tastů není nikdy dost! Zklamáni budete jen v případě, že byste chtěli další vážně míněný horror, protože tím Army of Darkness v žádném případě není. Je tu snad někdo, komu by to vadilo?