USA, Německo, Itálie
100 minut

česky: Lovec démonů
rok: 2001
režie: Bill Paxton
scénář: Brent Hanley (written by)
hrají: Bill Paxton (Dad Meiks), Matthew McConaughey ('Fenton Meiks' / Adam Meiks), Powers Boothe (FBI Agent Wesley Doyle), Matt O'Leary (Young Fenton), Jeremy Sumpter (Young Adam), Luke Askew (Sheriff Smalls), Levi Kreis (Fenton Meiks), Derk Cheetwood (Agent Griffin Hull), Melissa Lahlitah Crider (Becky Meiks (as Melissa Crider), Alan Davidson (Brad White)
produkce: David Blocker, James Sbardellati, Michael Paseornek, Tom Ortenberg, Michael Ohoven
hudba: Brian Tyler
keywords: fbi, demon, god, fbi-agent, murder, religious-fanatic, vision, serial-killer, flashback, brother-killing-brother, patricide, stabbed-to-death, blood-spatter, one-word-title, shot-in-the-head, christianity, hole, vomit, dream, angel, další...
hits: 10096

Recenzoval Asitaka

Přidáno: 24. srpen 2003

Filmová kariéra Billa Paxtona není zrovna přímočará. K herectví se dostal přes různé zákulisní profese v sedmdesátých letech. Začínal jako představitel vedlejších rolí v akční klasice osmdesátých let (Terminator, Commando, Near Dark a další) a jeho cesta do první herecké ligy vedla i přes obskurnosti typu Muž se třema rukama. V devadesátých letech jeho herecká hvězda začala teprve naplno zářit. Twister, Apollo 13, U-571, to je několik blockbusterů, kde se jeho tvář více než jen mihla. Horor Frailty (do češtiny uvedeno pod skutečně špatně zvoleným názvem Lovec démonů) je jeho prvním celovečerním pokusem o režii. Pokusem, který by se každopádně dal označit za pozoruhodný.

Příběh vypráví o Meiksovi, otci, který sám vychovává své dva syny. Žijí si poměrně spokojeně, dokud se Meiksovi nezjeví anděl a nepověří ho úkolem likvidovat démony. V dalším zjevení mu sdělí jména démonů, které má odstranit. Jsou to jména skutečně žijících lidí roztroušených po celých Spojených Státech. Meiks jednoho dne přivleče domů prvního démona, k smrti vyděšenou spoutanou servírku, a chystá se ji před očima svých synů „zlikvidovat“ sekerou.

Frailty je poměrně malý, nenápadný film. Nepředcházela ho žádná bombastická reklamní kampaň, nejsou tam žádná trikově náročná monstra a jedinými známějšími tvářemi ve filmu jsou Bill Paxton, představitel Meikse a Matthew McConahugey ve vedlejší roli vypravěče, jednoho z Meiksových synů. Přesto film rozhodně překoná většinu současných hororových hitů, otec Meiks je mimořádně hrůzostrašné monstrum a jak Paxton, tak McConahugey podávají výborné herecké výkony. Největším trumfem snímku je velmi originální příběh a působivě gradované napětí, které spolehlivě udrží divákovu pozornost. Autoři nemají zapotřebí ohromovat diváka hektolitry krve, všechny brutální scény se odehrávají mimo záběr. Soustředí se především na vyostřující se vztahy otce a jeho dvou synů a na Kingovskou atmosféru sevřeného prostředí rodiny, do něhož pomalu a plíživě proniká šílenství. Tomu odpovídá i klasická profesionální kamera a výprava, která snímku dává fasádu typického Hollywoodského dramatu.

Paxtonův režijní debut by se klidně mohl zařadit k nejlepším hororům posledních let nebýt závěrečných patnácti minut, které ho sráží nejméně o dvě třídy níž. Autoři jako by na poslední chvíli couvli z obav, jak bude film přijat masovým publikem, a snažili se zahladit všechny výkyvy od průměrné hollywoodské podívané. Během té čtvrthodinky na příběh stihli naroubovat nejen módní šokující odhalení, že všechno je jinak, než se na začátku zdálo, ale také dost laciné vysvětlení Meiksova chování pomocí nadpřirozené schopnosti á la M. Night Shyamalan. Obě tato vylepšení se do snímku zoufale nehodí a navíc značně sráží i celý děj předtím, jehož logiku a vyznění převrací úplně opačným směrem. Těžko říct, zda je to úlitba producentům nebo katolicky orientovaným divákům, či zda se scénárista s režisérem prostě jenom zbláznili, ale každopádně se jim podařilo výborně rozjetý snímek totálně pohřbít.