Právě je 120 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Return of the Living DeadHorror ComedyZombie

česky: Návrat oživlých mrtvol
rok: 1985
režie: Dan O'Bannon
scénář: Dan O'Bannon (screenplay), Rudy Ricci (story), John A. Russo (book (as John Russo), Russell Streiner (story)
hrají: Clu Gulager (Burt), James Karen (Frank), Don Calfa (Ernie), Thom Mathews (Freddy), Beverly Randolph (Tina), John Philbin (Chuck), Jewel Shepard (Casey), Miguel A. Núñez Jr. (Spider (as Miguel Nunez), Brian Peck (Scuz), Linnea Quigley (Trash)
produkce: John Daly, Tom Fox, Derek Gibson, Graham Henderson
hudba: Matt Clifford
keywords: louisville-kentucky, warehouse, police, severed-arm, shotgun, blood, dog, female-frontal-nudity, disembodied-head, vomit, eaten-alive, head-chopped-off, skeleton, stairs, cannibalism, female-nudity, undead, punk, burned-alive, mortician, další...
hits: 12428

Přidáno: 27. červenec 2003

Zombie horror rozhodně není mainstreamovým filmovým žánrem. Jistě by se dala vymyslet celá řada teorií, proč tomu tak je, osobně bych si vsadil hlavně na skutečnost, že většina obecných horrorů je dost pochybné kvality, a zombie horrory jsou na tom povětšinou ještě mnohem hůře. Ale i mezi nimi, stejně jako ve všech ostatních žánrech a subžánrech, se sem tam najde skrytý klenot. Třeba právě Return of the Living Dead (RotLD).

Pokud se v zombíkovských filmech aspoň trochu orientujete, nebo pokud jste pilnými čtenáři Studny, určitě vám jméno filmu něco připomíná - tím něčím samozřejmě myslím samotného zakladatele zombie žánru, Romerovo mistrovské dílko Night of the Living Dead (NotLD). Je to náhoda? Není to náhoda. Na RotLD sice nepracoval nikdo, kdo se zůčastnil tvorby NotLD, ale přesto tu určitá souvislost je. Základní schéma, ze kterého RotLD vychází, se dozvíme hned na začátku filmu - Frank (James Karen), zkušený zaměstnanec obchodu s učebními pomůckami pro mediky, zaučuje nováčka Freddyho (Thom Mathews) do práce, a v prostředí plném lidských koster, podélně rozpůlených psů a podobných atrakcí tak nějak přirozeně přejde řeč na to, co tam Frank zažil nejpodivnějšího. A to nejpodivnější je opravdu hodně nejpodivnější: Podle Franka byla Noc oživlých mrtvých založená na skutečnosti, i když pochopitelně "umělecky zpracované". Jak to Frank ví? No, jednoduše - armáda mu kdysi do skladu omylem zavezla několik sudů s oživlými mrtvolami, a ty sudy jsou tam uloženy dosud. Freddy to přirozeně považuje za žert, ale když mu Frank nabídne, že mu tedy nějakou tu mrtvolu ukáže, neodmítne. Brzy se přesvědčí ("Pochopitelně z toho sudu nic nevytéká, tohle je kvalitní armádní práce!" [praští do sudu s mrtvolou naloženou v chemikálii]), že na NotLD bylo pravdivého víc, než by kdo čekal...

Oblak zmíněné chemikálie uvrhne Franka a Freedyho na čas do bezvědomí, a než se proberou, pronikne celou budovou a oživí všechno, co oživit jde: napíchnuté motýly, zmíněné rozpůlené psy i mrtvolu v mrazáku. Mezitím se na místo dostaví ještě skupinka pankáčů, včetně Freddyho přítelkyně Tiny. Freddy ale končí v práci až mnohem později, tak se parta rozhodne trochu pobavit na blízkém hřbitově. Trash (horrorová stálice Linnea Quigley) předvede erotický tanec na hrobech, a pak zpečetí svůj osud - to je vždycky hrubá chyba, když někdo v horroru začne vykládat, jaký způsob smrti by pro něj byl nejstrašnější...

Po čase se F&F proberou a zjišťují, jaký malér jim uniklá chemikálie udělala. Co s tím mají dělat? Nejlepší bude zavolat šéfa Burta, ten už něco vymyslí. A taky že ano. První plán, všechno pěkně potichu zlikvidovat, aby se nikdo nic nedozvěděl, sice nevyjde, evidentně se člověk nemůže bezvýhradně spolehnout na recepty uváděné ve filmech, ale další nápad už vypadá schůdně - Burtův známý Ernie vede na již zmíněném hřbitově krematorium, a jistě jim pomůže. No, pomůže, ale dobrý nápad to nebyl - chemikálie neshořela, jen v plynném stavu vyletěla komínem do okolí a déšť ji spláchl na hřbitov. A na hřbitovech toho bývá k oživení docela dost. Frank, Freddy, Burt, Eddie a pankáči se mají na co těšit.

Na povrchu je RotLD jen úplně obyčejným zombie filmem. Malá skupinka hrdinů je zavřená v izolovaném domě (v tomto případě zčásti v krematoriu a zčásti v obchodě s kostrami) obklopeném obrovskou přesilou zombií, snaží se z toho dostat, ale jediným úspěchem je postupné snižování počtu živých a zvyšování počtu mrtvých. To by stačilo na slušný zombie horror, ale ne na výborný, jakým je RotLD. Tak co je na RotLD tak výjimečného? Tři věci:
První: V rámci žánru důkladný příběh. Není to samozřejmě žádné veledílo, ale narozdíl od téměř všech ostatních zombie filmů jednoznačně vyniká: Slušně vysvětluje, kde se zombie vzaly (přísně tajná chemikálie vyvinutá armádou), udává jasný a srozumitelný důvod, proč útočí na živé lidi a na nic a nikoho jiného ("živé" mozky jim ulehčují v jejich bolesti způsobené uhníváním), realisticky končí (spoustě lidem se sice ten konec zdá poněkud umělý, jako kdyby režisér nevěděl, co dál, ale mě připadá naprosto logický) a nejsou v něm žádné větší díry (s výjimkou jediné - proč se zombie ze sudu nevrhnul na bezvědomé zaměstnance skladiště?). O málokterém zombie filmu můžu říct aspoň jednu z těchto pochval.

Druhá: Zombie jsou naprosto netypické. Osobně to sice považuji spíš za chybu, ale nemohu nepřipustit, že jsou velice originální: narozdíl od klasických Romerovských zombií si totiž plně uchovávají své lidské schopnosti. Nepotácejí se malátně, ale rychle utíkají (pokud jim to samozřejmě umožňuje stupeň rozkladu), udrželi si cit, dokáží přemýšlet a používat nástroje, dokonce zvládnou i práci s vysílačkou! Smrt pro ně vlastně znamená jen trochu prohnilou podobu, touhu po lidských mozcích a praktickou nesmrtelnost. O té jsem se ještě nezmínil? No, narozdíl od NotLD těmto "skutečným" zombiím nevadí zničení mozku, dokonce ani rozřezání na kousky jim nijak zvlášť neublíží. Zbavit se jich jde jen úplným zničením, třeba spálením nebo ponořením do dostatečně silné kyseliny.

Třetí: Humor. RotLD se vůbec nebere vážně. Zejména v první třetině je celá řada úmyslně legračních momentů: uvolnění chemikálie, rozřezání prvního zombíka, informování Ernieho, různé zombíkovské hlášky ("Pošlete další policisty!")... I dál ve filmu často narazíte na ukázky černého humoru. Přesto film zůstává horrorem, nevznikla z toho komedie (jako u Armády temnot nebo Bad Taste), humor používá jen k odlehčení. Řekl bych, že je v tomto ohledu zhruba na úrovni Evil Dead 2. Musím se přiznat, že se mi horrory, které se neberou přehnaně vážně, líbí mnohem víc než ostatní.

Co se týče chyb, už jsem je vlastně zmínil. Je tu jedna díra v ději, která mi nijak zvlášť nevadí, pro někoho možná trochu přehnaný konec, který mi také nevadí, a nezombíkovské zombie, které mi vadí docela dost, ale dokážu je překousnout. Jednoznačně nejhorší je pro mě vzhled zombií, protože všechny až na toho prvního chudáka naloženého v sudu (a samozřejmě té staré ženské dole bez) vypadají jako úplně normální, jen trochu zabahnění lidé. Ale klady v pohodě převažují. Pokud se dokážete i na horror dívat s humorem, určitě vám Return of the Living Dead doporučuji.