Night of the Living DeadZombie

96 minut

česky: Noc oživlých mrtvol
rok: 1968
režie: George A. Romero
scénář: John A. Russo (screenplay) (as John Russo) &), George A. Romero (screenplay) (as George Romero)
hrají: Duane Jones (Ben), Judith O'Dea (Barbra), Karl Hardman (Harry), Marilyn Eastman (Helen), Keith Wayne (Tom), Judith Ridley (Judy), Kyra Schon (Karen Cooper), Charles Craig (Newscaster / Zombie), S. William Hinzman (Cemetery Zombie (original and new scenes) (as Bill Heinzman), George Kosana (Sheriff McClelland)
produkce: Karl Hardman, Russell Streiner
hudba: Scott Vladimir Licina (1998)
keywords: farmhouse, zombie, barricade, gasoline, father, house, truck, radiation, night, panic, basement, ghoul, siege, exploding-car, tragic-ending, farm, shot-between-the-eyes, molotov-cocktail, walking-dead, director-also-cinematographer, další...
hits: 16661

Přidáno: 17. červenec 2003

Zombie jsou jednou ze stálic horrorových filmů. Jako strašidelná rekvizita mají řadu velmi lákavých atributů: Spojují strach ze smrti a mrtvol s odporem ke kanibalismu a zájmem o nadpřirozeno, smíchané ve velmi atraktivním poměru. Přitom ale jsou samy o sobě relativně slabé, takže dávají hrdinům příležitost slavně zvítězit. To je přece ideální kombinace! Byla by škoda na Studně opominout dílo, které filmové zombie v podstatě definovalo.

Tímto dílem je právě Night of the Living Dead (Noc oživlých mrtvých) režiséra George Romera. Nepochybně existují i dřívější zombie filmy, a třeba i se stejným obsahem jako NotLD, ale žádný z nich nedosáhl takové obliby a takového významu. Velice laciný a v podstatě jednoduchý film se stal naprostou klasikou, filmem, od kterého opisuje nebo ke kterému se nějakým způsobem odvolává snad každý další film s oživlými mrtvolami. Jednotliví tvůrci snad občas změnili některé detaily, ale žádný se neodvážil zavrhnout Romerem definovaná pravidla úplně. Prostě a stručně, tím, čím jsou pro zvířecí horrory Čelisti, je pro filmy s nemrtvými Noc oživlých mrtvých.

Na opuštěný hřbitov přijíždí položit kytici na otcův hrob Barbra s bratrem Johnnym. Johnnyho nudná povinnost (ujet 200 mil tam a 200 mil zpátky jen kvůli úpravě hrobu) docela otravuje, takže se chová poněkud nekonvenčně a straší Barbru, že jediný další návštěvník hřbitova jí jde po krku. A ono to tak opravdu je, dvojice se setkává s prvním zombíkem a strana nemrtvých otvírá skóre. Barbra pak při panickém útěku ničí auto a nachází útočiště v opuštěném domě.

Dům ale zřejmě není až tak docela opuštěný. Postupem času se v něm objeví ještě několik dalších lidí - klaďas Ben, rodinka Cooperových (otec, matka a dcera) a mladá dvojice Tom a Judy. Začíná hlavní těžiště filmu, snaha malé skupinky velice rozdílných lidí o přežití v domě obklopeném hordami masožravých nemrtvých. Vůbec to nebudou mít jednoduché - zombie jsou sice hloupé a pomalé, ale také necítí bolest a je jich spousta, a obklíčení lidé jsou navzájem naprosto nekompatibilní: do apatie upadnuvší Barbra je úplně k ničemu, zbabělý otec Cooper chce jen pasivně čekat, Tom se nedokáže rozhodnout a Ben, jediný schopný člověk v celé partě, sám na všechno nestačí. Co dělat? Zabarikádovat se v domě? Nebo se radší rovnou stáhnout do sklepa, ze kterého už ale není úniku? Nebo poslechnout televizní vysílání a pokusit se prorazit mezi zombiemi a dostat se k ostatním lidem?

Prozrazovat další děj nebudu, pokud film znáte (což je velice pravděpodobné), tak by to bylo zbytečné, a pokud ho neznáte, nebudu vás přece připravovat o ten zážitek. I když tedy z dnešního pohledu už NotLD příliš strašidelně nepůsobí, přece jen už jsme si za ta léta docela zvykli.

Jak je to tedy s těmi charakteristikami, které Noc oživlých mrtvých stanovila? Tak na prvním místě jsou samozřejmě zombie: Jsou to nebožtíci, oživení působením radioaktivity. Smrt je osvobodila z omezení daných biologickým složením nás živých (zombie necítí bolest, nijak zvlášť nepotřebují jíst, dýchat nebo mít v sobě krev a nevadí jim, když jim různé součásti shnijí nebo odpadnou), ale také je velice zpomalila a drasticky jim snížila inteligenci (zombie zásadně nezvládají manipulaci se složitějšími mechanismy, třeba s dveřmi). Jejich hlavní síla je v množství. Mají rády maso dosud žijících lidí, naopak jim vadí oheň a zničení mozku. Pokud vím, tyto charakteristiky nedodržují pouze zombie ze série Return of the Living Dead.

Druhou významnou charakteristikou je prostředí, ve kterém se děj odehrává. Zásadně je to dům nebo komplex domů na opuštěném místě, pokud možno v těsné blízkosti hřbitova, márnice nebo podobného zdroje mrtvol. Zombie jsou venku a snaží se dostat dovnitř za živými lidmi, kteří by tomu pochopitelně rádi zabránili. Pokud se podaří zařídit, aby živí byli co možná nejodlišnější, aby mezi nimi mohly probíhat konflikty, tím líp.

Jakkoliv je NotLD velmi kvalitním filmem (o tom ostatně svědčí i na horror mimořádně vysoké hodnocení na IMDB), některé nedostatky přesto obsahuje. Část jich je daná dobou a způsobem vzniku - v roce 1968 jste si mohli o počítačových tricích nechat jen zdát, a naprosto minimální rozpočet neumožnil příliš kvalitní "ruční práci". Proto většina zombií vypadá k nerozeznání od živých lidí, jen sem tam jsou trochu "pro chuť" namaskovány, a žádné přímé záběry na trhání živých - nebo mrtvých - na kousky také nemůžeme očekávat. Problémy se ale nevyhly ani ději, který mi místy připadá až příliš rozvláčný. Nejvíc mi ale vadilo, že jsou ženské postavy představovány jako naprosto neschopná stvoření, která je třeba všemožně opečovávat. Speciálně Barbra, "hlavní hrdinka", od okamžiku příchodu do domu už jen tupě sedí a zírá; náhlá přeměna v Ramba by mi sice vadila taky, ale pořád by byla lepší než tohle.

Každopádně ale zhlédnutí NotLD doporučuji každému. Kdyby pro nic jiného tak proto, že existuje obrovské množství filmů, které se na něj odkazují, a pokud se na ně chcete dívat, je dobré mít nějaké "standardní znalosti" subžánru. Pokud vás odrazuje příliš jednoduché provedení, můžete se poohlédnout spíš po remaku z roku 1990, který se děje recenzovaného filmu drží velmi přesně a provedením je přece jen pro dnešní diváky stravitelnější.