La hordeZombie

Francie

česky: Zombie apokalypsa
anglicky: The Horde
režie: Yannick Dahan, Benjamin Rocher
scénář: Arnaud Bordas (screenplay), Yannick Dahan (screenplay), Stéphane Moïssakis (screenplay), Nicolas Peufaillit (script consultant), Benjamin Rocher (screenplay)
hrají: Claude Perron (Aurore), Jean-Pierre Martins (Ouessem), Eriq Ebouaney (Adewale), Aurélien Recoing (Jimenez), Doudou Masta (Bola), Antoine Oppenheim (Tony), Jo Prestia (Greco), Yves Pignot (René), Adam Pengsawang (Le Tchèque), Sébastien Peres (Seb)
produkce: Bambou Nguyen (assistant producer), Raphaël Rocher
hudba: Christopher Lennertz
keywords: gangster, paranoia, crooked-cops, retribution, hand-to-hand-combat, high-rise, horde, blood, revenge, confinement, zombie
hits: 7129

Přidáno: 29. květen 2010

Dlouho očekávaný zombie snímek La Horde z francouzské produkce je konečně zde. Delší dobu nás lákal pouze trailer, kde se navzájem řeže skupinka lidí s masou nemrtvých, a dával nám tak dopředu vědět, že se tentokrát jedná o dost drsný a akcí přesycený horor. S přimhouřeným okem je to pravda, zato originalitou se chlubit nemůže. Tématem lidí, kteří odříznutí od světa bojují v uzavřených prostorách o své holé životy, připomíná nejeden šlágr. Jako první se nabízí Resident Evil, ale blíže má svou špinavostí spíš k Boyleovým 28 dnům poté. Originalitou tedy zrovna nehýří, jak je to však s celkovým zpracováním?

Když pominu úvodní scénu na pohřbu připomínající trapnou televizní inscenaci, celý děj se odehrává na jednom místě: špinavém a zavšiveném paneláku. Právě sem si to totiž namíří skupinka tvrdých policajtů, beroucích spravedlnost do svých rukou. Chtějí pomstít smrt svého kolegy, kterého zavraždil gang chladnokrevných zlodějů a vrahů. Ti jsou však připraveni a po krátké přestřelce všechny policisty zajmou. S největší radostí by je do jednoho popravili, ale bohužel si to do stejného domu namíří mnohem nebezpečnější nepřítel. Hordy nemrtvých, neznámým virem nakažených lidí, z kterých se stali krvežíznivé a nesmrtelné bestie. Pokud chtějí všichni zúčastnění přežít tuhle noc, musejí proti své vůli táhnout za jeden provaz a začít spolupracovat. A jak mnozí z vás tušíte, nebude to vůbec lehké.

Tím tu pravidla máme jasně vytyčena. Skupinka nepřátel se pokouší přežít jak mezi sebou, tak uniknout z baráku plného rychlých a hladových monster. Podobně jako u loňských Mutants, epidemie tu vypukne znenadání a bez varování. Vlastně se nedozvíte po zbytek filmu, co bylo příčinou této události a proč, sakra, si to všichni nakažení namíří do stejného baráku. Samozřejmě tu nechybí chvíle naprosté beznaděje, jež umějí Francouzi zobrazit opravdu reálně. Tvůrci se snažili film protáhnout na patřičnou celovečerní délku, což jde místy bohužel nehezky znát. Zbytečně natahovaných scén, jako ta s rozstřílením prvního zombie pořádnou dávkou olova, je tu opravdu dost a rozhodně nejsou ku prospěchu. Nebo taková šikana zraněné a nakažené oběti. Ačkoliv se snaží naznačit (stejně jako před lety Romero), kdo všechno je tu obětí, samotný děj tím spíše zdržuje.

Akce je tu dostatek, ale přitvrzuje hlavně v poslední třetině, kde dojde na nekonečné zásobníky, mačety, granáty a dokonce pěstní souboje. Vše vrcholí šíleným masakrem, v němž si to na férovku rozdá jeden muž proti armádě nemrtvých. Na kapotě auta, ze všech stran obklopen smrtí a bez jediné šance přežít, tenhle frajer střílí, mlátí a seká kolem sebe hlava nehlava, až se divák nestačí divit. Sleduje totiž ten nejakčnější horor, jaký kdy lidská fantazie vymyslela. Co do počtu vystřelených kulek, třeba i takový Rambo se krčí v koutě. A to opravdu nepřeháním. O to víc pak přijde k smíchu, že se celý film bere naprosto vážně, bez jediného náznaku vtipu. I když to bych filmu možná křivdil: vždyť taková postava dědy s obrovskou sekerou, co se snaží pochopit výraz „hardcore“, nejednou vykouzlí na tváři lehký úsměv. Českému divákovi zas neuteče mladík, který pronese jedinou, za to docela srandovní větičku v mateřském jazyku: „Zavři ty dveře, teče to až sem!“

Jak jste podle předchozích odstavců a mého hodnocení určitě poznali, La Horde mě spíše zklamalo, než nadchlo. Možná mi chyběl hrdina, s kterým by bylo možné se ztotožnit. A postava, jíž jsem jako jediné fandil, se závěrečných titulků nedožila. Zřejmě tento element mě nasral úplně nejvíc. Od Francouzů jsem se tentokrát žádné pecky nedočkal, ale to neznamená, že je to nutně špatná podívaná. Jen se jim na poli tohoto subžánru zatím nedaří vymyslet nápaditější kousek. Osobně mám raději tajemné ženy v černých šatech a s velkými nůžkami v rukou :)