Právě je 34 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

PredatorsSérie: Alien

režie: Nimród Antal
scénář: Alex Litvak (written by) &), Michael Finch (written by), Jim Thomas (characters) &), John Thomas (characters)
hrají: Danny Trejo (Cuchillo), Adrien Brody (Royce), Topher Grace (Edwin), Laurence Fishburne (Noland), Alice Braga (Isabelle), Derek Mears (Predator), Walton Goggins (Stans), Brian Steele (Predator), Mahershalalhashbaz Ali (Mombasa), Carey Jones (Predator)
produkce: Elizabeth Avellan, Robert Rodriguez, Alex Young
hudba: John Debney
keywords: predator, alien, one-word-title, sequel
hits: 7466

Přidáno: 16. září 2010

Třetí díl Predátora se objevuje v pravý čas. Už to byla dost dlouhá doba, celých dvacet let uběhlo od dvojky, a navíc tu nedávno byly ty slaboduché AvP filmy, které jen hyzdily jméno této slavné a naprosto fantastické nestvůry. Do recenze se pouštím až po pár (tý)dnech (edit: měsících?), abych měl v hlavě všechno pečlivě utříděné. Doufejme, že na nic důležitého v recenzi nezapomenu.

Jednička se odehrávala v džungli, dvojka ve městě a třetí díl se opět vrací do džungle, jenže ne tak docela. Predators se totiž neodehrává na Zemi, ale na planetě nám velmi dobře známých mimozemských lovců lebek - ano na planetě Predátorů. Vlastně, to není tak úplná pravda, ale o svět mimo naši Sluneční soustavu jde určitě. Vypadá sice na stonek trávy jako ten náš, ale jisté markantní odlišnosti tu, přece jen, jsou. O tom ale až později.

Hlavní hrdinové snímku na planetu Predátorů nepřiletěli dobrovolně. Takže aby nedošlo k mýlce: nejde o žádné komando, které si chce na cizím kosmickém šutru ulovit svého mimozemšťana, jen aby ho pak naši vědci v teple domova zkoumali. Ne, ne, je tomu přesně naopak, tj. že naši hrdinové byli uneseni a vhozeni na lovnou půdu kamsi do neznámého kouta naší galaxie. A tady začíná příběh nového filmu od Nimróda Antala.

Na začátku vidíme jak nějací lidé padají (ti šťastnější) s otevřeným padákem do džungle. Chvíli potom, co se navzájem pozdraví, zjišťují, že každý byl unesen z jiného koutu Země, a dochází k závěru, že musí spolupracovat, aby se z této šlamastiky - kde nikdo neví, co bude následovat - dostali živi a zdrávi domů. Ještě snad o trochu podivnější, než jejich probuzení v těchto končinách, je to, že mají při sobě zbraně. Na co je budou potřebovat? To divák ví už bezpečně dopředu, avšak našim postavám to bude ještě chvilku trvat, než na to přijdou. Někdo je testuje - to je prozatimní domněnka, která se potvrdí zanedlouho, kdy na ně zaútočí podivná zvěř. Ať se to děje z jakéhokoliv důvodu, jisté je jedno: aby přežili, tak musí spolupracovat.

Úvod je velice povedený, čímž mám na mysli jednak to, že mě už během chvíle režisér přesvědčil o tom, že tenhle film je braný tak, jak si tahle látka zaslouží, tedy ve vší serióznosti a druhak se tu objevuje skvělá atmosféra. Adrien Brody dělá co může a vy mu to věříte - to, že je v bryndě, ne, že uzvedne kulomet. Džungle je taková, jaká má být, hustá, mokrá a sem tam špinavá, a v pozadí hraje známá hudba Alana Silvestriho. Pak jsem ale na chvíli znejistil: to jakmile se na plátně objevil japonec z yakuzy, Danny Trejo a ten chlápek ze seriálu Shield, zkrátka pár herců, kteří do Predátora ne zrovna zapadají, a víceméně dokonalá atmosféra kvůli tomu lehounce křehne. Jenže po chvíli se Danny Trejo dostane do jedné moc hezké situace a hned jsem na jeho přítomnost ve filmu změnil názor.

První setkání s Predátorem je přímo fascinující, a to především kvůli tomu, jak je natočené. Nevím, jak se to tvůrcům filmu povedlo, ale při prvním setkání tváří v tvář, resp. s "hnusnou Predátorovou držkou", se díky načasování, kameře a hudbě stane, že z plátna jakýmsi způsobem vytryskne ta původní atmosféra z desetkrát přetočených videokazet s rychlodabingem, na které mnoho z nás poprvé jedničku Predátora vidělo. Na většině stopáže je vidět, že tvůrci mají originál nastudovaný a dobře ví, co přesně v něm fungovalo a na čem to vše stálo. Občas je to i na škodu - odkazy jdou poznat a tím pádem to má divák těžší, ponořit se do děje. Zcela určitě by se Predátoři obešli bez několika známých scén, včetně nahého Brodyho pomazaného bahnem.

Asi ani ne tak při filmu, ale po něm určitě, vás možná napadne, proč si jen nedali tvůrci víc záležet s prostředím cizí planety. Džungle je určitě výborné místo, kam situovat Predátoří film, jenže když už se to má odehrávat na jiné planetě, proč toho nevyužít lépe - ohromit nebo dokonce vyděsit diváky nějakými drsně vypadajícími místy (nemuselo by nutně jít o něco na způsob Hanse Rudolfa Gigera, i když...). Po této stránce je to zklamání a když poprvé Adrien Brody a ostatní zjistí, kde že to vlastně jsou, v tom momentě je zase naopak na obloze vidět snad ta nejpřeplácanější scenérie, jakou jste snad ve sci-fi kdy viděli. Dílo zkázy dokonává absolutní nezájem našich postav, kterým je víceméně ukradené, že už nejsou na staré dobré Zeměkouli. Pokud by tahle záležitost s prostředím byla udělaná citlivěji, určitě bych našel nějaký ten bodík k dobru. Co ale atmosféře jednoznačně pomáhá, tak to jsou velké záběry na dění z dálky připomínající obrazy od starých mistrů. Těch je ve filmu vkusné množství a pokaždé je prostě musíte obdivovat.

Akce je velmi slušná. Kazí ji snad jen vědomí, že našim nebojácným hrdinům je jedno, jestli střílí teroristy nebo mimozemské divočáky a že po dobré střelbě nebudou moci odjet taxíkem domů. Takže jeden z velkých šrámů na filmu jsou vlastně nezajímavé postavy, kterým chybí nejen charisma a testosteron, ale možná i lepší herecké kvality - ten strach na hercích není prostě vůbec vidět.

Laurence Fishburne viděný v několika trailerech je tu jen v malé roličce a díky němu se naše skupinka podívá na chvíli i někam jinam, což je fajn. Co je ale alarmující: Laurence Fishburne vypadá, jako kdyby si dával Predátory k snídani, na oběd a k večeři. Což není tak úplně vyloučené, protože tihle Predátoři nejsou zdaleka takoví machři jako původní Predátor.

Filmy jako Predators se opravdu těžko hodnotí za předpokladu jste-li dlouholetým skalním fanouškem prvního dílu. Dokonalosti jedničky tento nový díl nedosahuje, ale kdo by to byl taky čekal, že se další film s predátorem může McTiernanovu mistrovskému kousku v kvalitě byť jen přiblížit? Predators by ale bylo nefér smést ze stolu se slovy: "Stačí mi jednička!", a to z toho důvodu, že Predators není vůbec špatný film, dokonce bych si dovolil tvrdit, že jde o velice povedenou podívanou, která si zaslouží být třetím dílem slavné série. Jen kdyby nebylo těch chybiček, jak ve scénáři (např. těsně u konce), tak těch v recenzi zmíněných. Ty chybičky... jinak jde o skvělý film, který si určitě nenechte ujít.