Black CatMainstream

65 minut

česky: Černá kočka
rok: 1934
režie: Edgar G. Ulmer
scénář: Edgar Allan Poe (story) (credit only), Edgar G. Ulmer (screen story) &), Peter Ruric (screenplay), Tom Kilpatrick (contributing writer) uncredited)
hrají: Boris Karloff (Hjalmar Poelzig (as Karloff), Bela Lugosi (Dr. Vitus Werdegast), David Manners (Peter Alison), Julie Bishop (Joan Alison (as Jacqueline Wells), Egon Brecher (The Majordomo), Harry Cording (Thamal, Werdegast's Servant), Lucille Lund (Karen Werdegast Poelzig), Henry Armetta (Police Sergeant), Albert Conti (Police Lieutenant), Virginia Ainsworth (Cultist (uncredited)
produkce: E.M. Asher (supervising producer (uncredited), Carl Laemmle Jr.
hudba: Heinz Roemheld (uncredited)
keywords: hungary, architect, wife, chess, train, prisoner-of-war, storm, bus, mystery-writer, uncharacteristic-behavior, driving-in-rain, dead-daughter, figurine, human-sacrifice, dynamite, animal-in-title, husband-kills-wife, skinning-alive, shot-to-death, police, další...
hits: 6169

Recenzoval obitus

Přidáno: 12. květen 2003

V roce 1934 se v ateliérech studia Universal poprvé setkaly dvě největší horrorové ikony té doby, Boris Karloff a Bela Lugosi. Film, ve kterém proti sobě stáli tito dva velikáni, vznikl na motivy povídky E. A. Poea, a jmenoval se The Black Cat.

Novomanželé Peter (David Manners) a Joan (Jacqueline Wells) Alisonovi projíždí na své svatební cestě Rakouskem. Ve vlaku se setkají se záhadným doktorem Vitusem Werdegastem (Bela Lugosi), který jim vypráví svůj životní příběh. Před patnácti lety byl zajat v bitvě a teď se ze svého zajetí vrací k dávnému příteli. Po příjezdu do Maďarska se všichni tři vydávají na další cestu stejným autobusem, který ale havaruje. Během havárie je Joan lehce zraněna a Dr. Werdegast nabídne novomanželům přístřeší svého přítele, architekta Hjalmara Poelziga (Boris Karloff).

V Poelzigově domě, postaveném na troskách pevnosti, se ukáže, že s přátelstvím doktora a architekta to není zas až tak slavné. Poelzig velel v bitvě, kde byl Wardegast zajat, ale zradil své spolubojovníky a způsobil tak smrt mnoha z nich. Wardegast se dnes vrací pro svou ženu a dceru, které mu Poelzig během jeho zajetí odloudil. Peter zjistí, že v domě tajemného Poelziga není vše v pořádku, a pokusí se i s Joan uprchnout. To se jim nepodaří a skončí ve spárech architekta, který má s Joan své vlastí zvrácené plány.

The Black Cat se nejvíce odvrací od klasického schématu horrorů vytvořených v třicátých letech studiem Universal. Nenajdeme zde, pro tuto dobu tak typické, nadpřirozené monstrum (Dracula, Frankenstein, The Mummy), ale jen „obyčejné” lidi. Z linie universalských horrorů vyčnívá The Black Cat také intenzivnějším násilím, presentovaným především scénou svlékání kůže za živa (samozřejmě jen v náznacích, nezapomeňte, že jsme v roce 1934).

To co z tohoto filmu však dělá nehynoucí klasiku, jsou představitelé dvou hlavních rolí, Karloff a Lugosi. Boris Karloff v další ze svých záporných rolí dokazuje, že dovede diváka vyděsit i bez pomoci složitých masek. Nikdy neudělá jediný zbytečný pohyb navíc a nemá daleko k tomu, aby zabíjel pouhým pohledem. Co mě ale překvapilo, byla Lugosiho kreace. V roli víceméně kladného doktora Wardegasta Lugosi předvádí, že umí více, než jeden zavilý drákulovský pohled.

Třetím významným „hercem” je Poelzigův dům, ve kterém se většina děje odehrává. Jeho futurologický vzhled působí při černobílém snímáním tajemně a děsivě. Ostatní herci jsou zcela zastíněni dvojicí hlavních protivníků. Za zmínku nestojí dokonce ani David Manners, který zde prakticky zopakoval svůj part z The Mummy.

Jedinou, zato významnou výtkou je skutečnost, že ač je film natočen na motivy povídky nesmrtelného klasika E. A. Poea, nezůstalo v něm z jejího děje vůbec, ale vůbec nic. Je to asi stejné, jako kdyby filmová adaptace Kingova románu It pojednávala o skupině malých satanistů, kteří se snaží obětovat své kamarády, přičemž se ve dvou záběrech mihne klaun. Je vidět, že už ve třicátých letech věděla filmová studia, jak do kina nalákat co nejvíce platících diváků. I přes tuto vadu na kráse je The Black Cat klasikou, která stojí za shlédnutí už jen kvůli představitelům hlavních rolí.

Na závěr drobná perlička. TV magazín shrnul děj těmito větami: „Líbánky ve spárech šíleného satanisty. B. Karloff a B. Lugosiová v hlavních rolích amerického hororu.”