Právě je 21 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

The Descent: Part 2MonstersSurvival Horror

VB
94 minut

režie: Jon Harris
scénář: J Blakeson (screenplay), Neil Marshall (characters (uncredited), James McCarthy (screenplay), James Watkins (screenplay)
hrají: Michael J. Reynolds (Ed Oswald), Shauna Macdonald (Sarah), Jessika Williams (Susanna Small), Douglas Hodge (Dan), Joshua Dallas (Greg), Anna Skellern (Cath), Gavan O'Herlihy (Vaines), Krysten Cummings (Rios), Doug Ballard (Dr. Roger Payne), Josh Cole (Lynch)
produkce: Christian Colson, François Ivernel (co-executive producer), Ivana Mackinnon, Neil Marshall, Cameron McCracken (co-executive producer)
hudba: David Julyan
keywords: fear, blood, cave, crawlers, disappearance, woman-in-uniform, falling-rock, self-sacrifice, crushed-head, claustrophobic, stabbed-to-death, mutilated-corpse, violence, defecation, amnesia, female-police-officer, video-camera, cave-in, dying-woman, missing-person, další...
hits: 6227

Přidáno: 07. březen 2010

Nebudu vám představovat a nastiňovat děj z prvního dílu The Descent, tím bych se ztrapnil. Většina hororových fanoušků si tento britský klenot ihned oblíbila, pro mnohé z nich se stal dokonce jakousi modlou moderního evropského horroru. Takže když se asi před rokem a půl dostala na povrch zpráva o tom, že se chystá pokračování, jeho příznivci hltali každou novinku, vyhledávali fotky z natáčení a netrpělivě čekali na výsledek. Čekání je tedy u konce, tudíž mám tu čest vám při této příležitosti konečně představit The Descent: Part 2.

Sarah, jež se na konci prvního dílu dostala z podzemního pekla ven, je nalezena v horských lesích náhodným řidičem. Je tedy odvezena do nejbližší nemocnice, kde se kupodivu rychle zotavuje. Sarah je vyslýchána policií ohledně zmizení jejích pohřešovaných kamarádek. Ta si však prý na nic nepamatuje. Dokonce je ochotna se vrátit se skupinkou záchranářů na místo činu, protože věří, že některá z žen musela přežít. Netrvá dlouho a Sarah se tak opět ocitá v jeskynním komplexu podzemních a neprodyšných chodeb, kde se ukrývá smrtelné nebezpečí. Teprve tady si mladá žena vzpomene na všechnu tu hrůzu, kterou si musela projít. Kupodivu však nepropadá panice, naopak přistoupí na nutná pravidla zdejšího přežití, čímž se rozehrává nervy drásající souboj mezi člověkem a tajemnými mutanty.

Sklerotikům připomenu, že první díl natočil zručný dravec Neil Marshall. Ten má očividně dost práce s jinými projekty, takže ho vystřídal debutant Jon Harris, jenž pracoval na jedničce jako střihač. Tomuto nováčkovi však musel někdo krýt záda, takže se vrátila většina původního štábu. Kamera a depresivní hudba tedy zůstaly na podobně profesionální úrovni, což je jen dobře. Byl přizván i James Watkins (Eden Lake), který se podílel na scénáři. A nesměla chybět Shauna Macdonald v roli přeživší hrdinky Sarah. Jenže i přes tato rádoby pozitiva tu jdou cítit nemalé změny. Například se tu nepracuje tolik s atmosférou. To je ostatně logické, jelikož divák je už s nebezpečím dobře seznámen, takže by tu strach z neznáma dost dobře nefungoval. Příběh je tentokrát svižný, prvního kontaktu s nepřítelem se dočkáme hodně brzy. Scénář tentokrát nutně kličkuje, takže nechává slizké zrůdy děsit a útočit na oběti přesně tak, aby se skupina rozdělila na skupinky menší, či dokonce jednotlivce. Taky zapomeňte na alternativní konec jedničky. Tvůrci se pokusili navázat na ten původní, ale nalezení Sáry v úvodu filmu zvolili poněkud nešťastně.

Harris nechtěl vypadat jako laik, takže vsadil na osvědčené prvky každého správného pokračování. Více monster, mrtvol, krve a jiných nechutností. Tím pádem se například seznámíme s hlavním „bossem“ mutantů a nakoukneme do jejich hajzlíku plného sraček. Režisér se dále soustředil na tvrdší akci, díky čemuž přerod hlavní hrdinky z vystrašené oběti na schopného soupeře matně připomíná Ripleyovou ve Vetřelcích. Tentokrát před nestvůrami totiž neutíká, schovává se a vyčkává na vhodný okamžik smrtícího útoku. Její práce s cepínem pozvedla laťku v brutalitě zase o kus dál, takže si s monstry mnohdy v ničem nezadá. Čeká vás tak slušná porce gore i několik nápaditých návodů, jak oddělat soupeře co nejefektivněji (viz rozmáčknutí šutrem). Škoda, že snímek tentokrát postrádá cit pro detail. V jeskyních si moc temnoty bohužel neužijeme, spousta scén je totiž nasvícena jak o Silvestrovské noci. Co ale nechybí, tak je patřičný klaustrofobický pocit, který kraloval už v prvním filmu. I zde si ho dostatečně užijeme, hlavně při scéně, kdy jedna z hrdinek uvízne pod kamením v nezáviděníhodné situaci.

Čeho je tu skutečně přehršel, tak to jsou lekačky. Poté, co se ocitneme ve spletitém podzemním labyrintu, čeká nás doslova každé dvě minuty nějaká bubu scéna. Většina z nich funguje na jedničku, ale co si budeme povídat: mnohdy je to na úkor reálnosti, jelikož se ty potvory dokážou nepochopitelně objevit absolutně kdekoliv, třeba i 10 čísel před vámi. Dočkáme se také jak povinného překvapení v poslední třetině, tak ne zrovna šťastného konce, díky kterému si tvůrci nechali násilím otevřená vrátka pro další pokračování. Ano, čtete správně. Možná se dočkáme dalšího sestupu do pekel.

Nepochybuju, že vám oči sjely jako první na číslo konečného hodnocení. Vyplývá tedy otázka: je druhý The Descent špatný film? Jako samostatný survival horror rozhodně ne, ale pro skalní fanoušky prvního dílu může být těžkým zklamáním. Abych se přiznal, já jsem se změny na postu režiséra hodně obával a tak jsem radši moc nečekal, tudíž jsem nakonec mile překvapen. Ale ono to nejspíš bude také tím, že jedničku považuju za „jenom“ velmi zdařilý horor, nikoliv však dokonalý. Takže doufám, že mě fanoušci neukamenují, když dám tomuto pokračování takové hodnocení, ale já mám momentálně jasno. Bavil jsem se? Bavil! Nemám tedy už co řešit.