Právě je 112 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Resident Evil: AfterlifeSérie: Resident EvilZombie

VB, Německo, USA

česky: Resident Evil: Afterlife
režie: Paul W.S. Anderson
scénář: Paul W.S. Anderson (written by)
hrají: Milla Jovovich (Alice), Wentworth Miller (Chris Redfield), Ali Larter (Claire Redfield), Kim Coates (Bennett), Kacey Barnfield (Crystal), Shawn Roberts (Albert Wesker), Spencer Locke (K-Mart), Boris Kodjoe, Norman Yeung (Kim Yong), Sergio Peris-Mencheta (Angel Ortiz)
produkce: Paul W.S. Anderson, Jeremy Bolt, Don Carmody, Bernd Eichinger, Samuel Hadida
keywords: zombie, based-on-video-game, fourth-part, virus, bio-hazard, undead, resident-evil, sequel
hits: 7224

Recenzoval maddy1111

Přidáno: 25. září 2010

My name is Alice ...
Túto vetu už pozná snáď každý fanúšik hororov, a aj tento krát nimi novodobá akčná hrdinka Milla Jovovich v podaní jej postavy Alice, spolu s jej klonmi, uvádza Resident Evil na scénu, a už po štvrtý krát sa vyhráža spoločnosti Umbrella, že ju raz a navždy zničí. Keďže sa jedná už o štvrté pokračovanie úspešnej série Resident Evil všetci vieme ako jej boj dopadol a snáď nie je potrebné nikomu detailnejšie predstavovať predchádzajúceho udalosti.

Do režisérskej stoličky zatiaľ poslednej časti s podtitulom Afterlife sa vrátil Paul W. S. Anderson, ktorý mal svojho času na starosti štart tejto série, a mimochodom sa medzitým stihol oženiť aj s Millou Jovovich. A veru, že sa vrátil vo veľkom štýle. Film natočil kamerami, ktoré vyvinul James Cameron, a ktoré sa osvedčili už u megatrháku Avatar. Zabudnite na Clash of the Titans a jeho dodatočné konvertovanie do 3D (je známe ako hrozne to dopadlo). Resident Evil sa natáčal do 3D už priamo na pľaci a tak si môžeme vychutnať najlepšie súčasné 3D, aké je možné v kine vidieť, a verte mi vo filme ho nebude málo.

Poďme teraz trocha k príbehu Afterlife. Všetci majú ešte určite v živej pamäti (zase nebolo to až tak dávno) zakončenie predchádzajúceho dielu Extinction. Séria Resident Evil si celkovo nikdy neodpustila to záverečné „šokujúce“ odhalenie, ktoré donúti diváka slintať nad čakaním na ďalší diel. Nebolo tomu tak ani minule. Pokiaľ však niekto čakal, že sa bude 90 minút pozerať na tisíc klonov Milly Jovovich pobehujúcich po plátne a ničiť Tokyo, tak čakal márne. Úvodná perfektná 15 minútová akcia ala Matrix vyrieší spin-off z predošlého dielu a zároveň zbaví Alice super schopností, po pravde však ide iba o to aby nepožívala svoje nadobudnuté telepatické vymoženosti. Ďalej už na nás čaká klasická one-woman-show, kde Alice navštívi Aljašku – áno, to má byť tá zasľúbená zem bez nákazy, ďalej sa vyberie do zdevastovaného Los Angeles – kde sa pri pohľade na mesto budete čudovať, že tento film stále naozaj „len“ okolo 60 miliónov amerických dolárov (do čerta s 200 miliónovými G.I.Joe, toto vyzerá minimálne rovnako dobre), až nakoniec dôjde opäť do útrob Umbrelly, ale nebudem spoilerovať, aby som Vás nepripravil o zážitok. Keď sa to tak vezme, príbeh sa počas celého filmu výrazne dopredu neposunie, ide hlavne o akciu, ale nalejme si čistej zmutovanej zombíckej krvy, kto už chodí na filmy typu Resident Evil kvôli príbehu? Ním neoplývali ani predošlé diely, takže očakávať od štvrtého dielu „intelektuálny“ zážitok typu Inception je skôr na zasmiatie. Pokiaľ sa však chcete baviť nad efektnou réžiou, neutíchajúcou videoklipovou (alebo videohernou?) akciou doprevádzanou hlučným a nadupaným soundtrackom, hor sa do kina (alebo do DVD požičovne, pokiaľ recenziu čítate neskôr). Zaručujem Vám, že už od úvodných titulkov budete unesení. Celkovo hudobný doprovod filmu dopomáha viac ako by sa čakalo a pridáva akčným (väčšinou spomaleným) scénam na dynamickosti. Dvojica Thomas Hajdu a Andy Milburn (tomandandy – soundtrack k The Strangers, The Echo, The Hills Have Eyes remake atď.) vsadila skôr na elektro-rocký zvuk, len škoda, že sa po pri ňom zabudlo na hlavný theme song od Marilyna Mansona z predošlých dielov. Ani ten kto predtým nevidel žiaden Resident Evil film sa báť nemusí, pretože Alice postupne vo veľmi krátkych flashbackoch, po prípade do kamery, ktorú si nosí so sebou, objasní o čo ide. Z nových postáv sa tu predstaví hlavne z hier známy Chris Redclief v podaní „prison breakového“ Wentwortha Millera (ako inak Alice ho oslobodí z väzenského zajatia). (SPOILER)Známa tvár sa dobre predáva, takže je jasné, že s ním tvorcovia počítajú aj do ďalších častí, prekvapivo však v Afterlife zostal mierne zatienený a nevýrazný. Postava bývalého hráča basketbalu, ktorú stvárňuje herec Boris Kodjoe mi prišla oveľa charizmatickejšia. Poteší návrat Jill Valentine z Apokalypsy v úplnom závere filmu, jej výskyt však zostáva záhadou.(/SPOILER)

Zároveň je tu očividná aj inšpirácia v piatej časti hernej série – Wesker sa dokáže premiestňovať v priestore, zombím trčia z úst chápadlá, Axeman atď. Herný fanúšikovia sa môžu len predbiehať v hľadí odkazov na Resident Evil 5. Bol to očividný krok od Andersona, keďže za prvý diel si vypočul dosť ostrú kritiku od hráčov za to, že pre prvý Resident Evil z roku 2002 si vypožičal „iba“ názov slávnej hry (či je tomu tak, nech si už odpovie každý sám).

Samozrejme, môžeme Andersonovi vyčítať, že nie je nijako originálny režisér a vykráda ďalšiu stovku podobných akčných filmov, ale hral sa Afterlife od začiatku na niečo iné? Myslím si, že nie. Všetko bolo jasné už z trailerov, ktoré kládli dôraz na akciu, akciu a ešte raz akciu. Či už sú to spomalené zábery na bežiacich hrdinov alebo bullet time, všetko pôsobí presne tak efektívne ako to Anderson zamýšľal. Pri súboji s Axemanom alebo pri útoku tisíce zombies na väznicu bude nie jeden divák zažívať vizuálne orgie. A to je to, o čo Andersonovi ide. Zároveň však nezabúda, že stále točí horor a tak tu na diváka čaká aj pár skvelo načasovaných lakačiek, hlavne v časti, ktorá sa odohráva vo väznici.

Teraz k pár negatívam. Je pravda, že nové postavy sú dosť nevýrazné a je viac než jasné, že tu sú len kvôli tomu, aby mohli zomrieť. Ostrieľanejší divák určite nebude mať problém vopred odhadnúť, v ktorej scéne zomrie, ktorá postava, čo dosť uberá na napätí. Pár príbehových momentov mohlo byť dovysvetlených, napr. prečo zombím vychádzajú z úst tie chápadlá (v hrách za to môže nový typ vírusu, tu o ňom však nie je ani zmienka), čo tam robí Axeman a pod. Tieto detaily mierne uberajú filmu na určitej komplexnosti, a preto môže pôsobiť iba ako zlepenec jednotlivých scén, ktoré dohromady tvoria film.

Udeliť hodnotenie Resident Evilu: Afterlife nie je vôbec jednoduché. Ten komu sa nepáčia predošlé diely asi do kina nepôjde (čo by tam robil, tých sedem eur za vstupenku môže využiť aj inak), taktiež ani ten kto nemá tieto typy akčných hororov a vsádza skôr na atmosférické žánrové kúsky. Pokiaľ Vám však nevadí popcornová zábava, ste fanúšikom hororov a potrebujete po namáhavou týždni v kine (alebo pri DVD/Blu-ray) konečne „vypnúť“, nepoznám momentálne lepšiu hororovú voľbu ako je Afterlife. Ak Vám takýto typ zábavy nič nehovorí, odoberte si z hodnotenia minimálne 3 hviezdy. Bez hanby sa priznávam, že ja som si tých 97 minút výborne užil. Navyše som aj veľký fanúšik hernej série a Millu Jovovich v podaní akčnej hrdinky si nenechám nikdy ujsť, takže bavil som sa o to viac. Je pravda, že u kritikov nový diel úplne prepadol, a niektoré zlé jazyky dokonca zachádzali tak ďaleko, že ho nazývali Ultraviolet 3D, ale prípady kedy sa zhodne kritika a diváci sú veľmi zriedkavé. Diváci prijali film nad očakávania dobre, o čom svedčia aj najväčšie tržby za otvárací víkend v histórii série Resident Evil. Anderson sa už dokonca zmienil o piatom pokračovaní, takže sa snáď konečne dozvieme ako to je s Jill Valentine ... ;)