SintChristmasSupernatural

Holandsko
85 minut

česky: Krvavý Mikuláš
režie: Dick Maas
scénář: Dick Maas
hrají: Huub Stapel (Niklas), Egbert Jan Weeber (Frank), Caro Lenssen (Lisa), Escha Tanihatu (Sophie), Terrence Sinclair (Toerist), Madelief Blanken (Natasha), Bert Luppes (Goert), Kees Boot (Rechercheur), Cynthia Abma (Moeder Lisa), Jim Deddes (Sander)
produkce: Tom de Mol, Dick Maas, Gerrit Martijn
hudba: Dick Maas
keywords: bishop, severed-arm, sailboat, police-boat, horse, christmas-horror, police-station, snowman, police-interrogation, title-in-title, one-word-title, saint-nicholas, zwarte-piet, amsterdam-netherlands
hits: 6930

Přidáno: 13. červenec 2011

Dick Maas zavraždil Santa Clause. Samozřejmě vše bylo ututláno, aby nevznikla panika. Někdo ze štábu si následně uvědomil, že o Vánocích chodí vlastně ještě Mikuláš - na jeho zavraždění už ale nezbyly finanční prostředky. A tak se za poslední peníze štáb v čele s Dickem Maasem rozhodl, že si pro zábavu natočí horror, který očerní Mikuláše natolik, že jeho popularita sjede jako po skluzavce hezky do bazénku plného krve. Tak úvod by byl, tudíž přejděme dále.

Zbrusu nový nizozemský horror Sint byl promítán na letošním festivalu v Karlových varech, kde jsem ho měl tu čest zhlédnout. Před filmem jsem se od uvádějících dozvěděl, že půjde o totální brak, což se taky dá přeložit jako "totální blbost". Trochu znejištěn jsem se sám sebe zeptal: "Tak proč ho tady na festivalu dávají?" Mám dojem, že Sint prostě zařadili automaticky, protože jde o horror úplně nový a přitom je z Evropy. Evropské horrory jsou totiž na tomto festivalu uváděné často: Requiem, Fritt Vilt, La habitación de Fermat, a další). Jiný, a hlavně z pohledu festivalu kvalitní letos asi nevzniknul, aby ho vysílali namísto Sint - možná že britský Kill List, který byl uveden o dva dny později, byl festivalem považován jako kvalitní podívaná, ale to jsem se už nedozvěděl, jelikož na něj jsem nesehnal lístky. Poté zazněla informace, že režisér filmu Dick Maas natočil film o vraždícím výtahu, načež sál vybuchl smíchem. V sále asi bylo velmi málo horrorových fandů - vraždící výtah není zdaleka tak šílený a originální nápad jako např. vraždící pneumatika. Navíc takový výtah (a vlastně kompletní budova) je už víceméně ohrané téma - existuje snad desítka filmů o vraždících budovách a např. jedna se nacházela v jednom díle v seriálu X-files. Dost ale povídání o výtazích a pojďme, konečně, na film.

Sint začíná scénou z roku 1492, kdy Mikuláš a jeho věrní poskoci drancují vesničku, a zabíjejí místní zlobivé obyvatele. V návaznosti na masakr vidíme jak se obyvatelé naštvou, chopí se všeho ostrého co mají zrovna po ruce a vydají se Mikuláše oddělat - scéna končí upálením šíleného biskupa na jeho lodi. Děj se přesune do šedesátých let minulého století. Mikuláš se už jako nadpřirozené monstrum vrací do jedné holandské vesničky zabíjet... Zatím jsou vidět jen jeho oči a stříkance od krve. Jeden přežije a to už se děj konečně dostává do současnosti, kde náš přeživší slouží u policie a chystá se to letos Mikulášovi vrátit i s úroky. Jenže jak ihned zjistíme - režisér nás trochu tahal za nos - není to náš hlavní hrdina. Tím je student Frank, který se letos plánuje vydávat za Mikuláše. Zhruba každých 23 let se 5. prosince objevuje na obloze úplněk - a vychází to přesně na den, kdy Frank s kamarády vyjedou v převleku do ulic... jen aby narazili na zombie Sinta a jeho řezníky a jen tak tak přežili (tedy přežil) masakr. Načež je Frank obviněn policií z masové vraždy během jeho mikulášské nadílky. Jen Goert, tak trochu praštěný policejní inspektor, ví, jak je to doopravdy. Na záchranu světa mají oba pouze několik hodin.

První, co vás uhodí do očí je to, jak film vypadá. Vizuální stránka připomíná hollywoodskou podívanou - což je, pravda, dnes už pro evropské filmaře lehčí úkol dosáhnout, na druhou stranu českým tvůrcům se to dosud nepodařilo (čím to asi bude?). Samotné scény s Mikulášem a jeho poskoky vypadají skvěle a za světovou špičkou v ničem nezaostávají.

Zabití v Sintovi vypadají až překvapivě brutálně - vše je ale samozřejmě přehnané na efekt, nezapomínejte však, že jde o horrorovou komedii a ne o temný film ráže francouzského Inside. Takže ano, gore je dost povedené, a že ho tu je - když na něj dojde. Zapomeňte na jednotvárné až uspávající pižlání nožíkem z Vřískotu 4, Sint nabízí to pravé potěšení pro fandy vyhřezlých vnitřností a odlétávajících hlav. Zabíjení je nemilosrdné a v takovém počtu, až člověk u filmu dostane pocit, že Mikuláš zabíjí i ty, co celý rok sekali dobrotu. Nakonec, hlavní hrdinové mají za úkol zachránit svět, takže na seznamu jsou určitě i ti, kteří by si smrt ani náhodou nezasloužili.

Humor funguje tak padesát na padesát, alespoň dle mého názoru - tady těžko říct, jak na tom celkově je, protože humor je vždy subjektivní záležitost. Někdy dojde k naprosto absurdnímu momentu, u kterého jsem nevěděl, jestli se mám zasmát - inspektor Goert přijde do kanceláře a začne z ničeho nic střílet na dárek, co mu dali kolegové na stůl - jak už jsem napsal výše, Goertova rodina zahynula v den řádění nemrtvého Mikuláše a Goert je tudíž na tyhle svátky velmi alergický. Podruhé ale vtip funguje na výbornou - Frank v mikulášském převleku jede k policejní zátarase, aniž by si všiml toho, že za vozem táhne na řetězu kamarádovu utrhnutou ruku - což z něj hnedle učiní hlavního podezřelého.

Film vyniká pokaždé, kdy je na plátně zombie Mikuláš a jeho krvelační "černí petrové". Je tu několik fantastických scén, z nichž jedna je opravdu skvěle natočená - policie stíhá Mikuláše, který před nimi ujíždí na koni po střechách domů. Chvíli na to dojde k několika vizuálně povedeným situacím, které následně vyvrcholí poměrně vtipnou pointou. Co se týče slabých míst, největší problém bych viděl v tempu, které si občas dá na chvíli malou pauzu, a v trochu podivnějším vývoji ve třetí čtvrtině. Závěrečné rozuzlení je klasické a zároveň poměrně netradiční, takže spokojeni budou asi úplně všichni.

Sint je zdařilou komediální vyvražďovačkou s předvánoční atmosférou, která je určená především horrorovým fandům. Nepřináší do žánru mnoho nového, ale to, s čím operuje, je nadmíru povedené. Dost možná se ze Sinta stane klasický film pouštěný na Mikuláše u nejednoho fandy kvalitních vyvražďovaček - možná taky ne, ale podívat byste se na něj určitě měli.