ArachnidNature AmokSpiders

Španělsko

česky: Arachnid
rok: 2001
režie: Jack Sholder
scénář: Mark Sevi (writer)
hrají: Chris Potter (Valentine), Alex Reid (Mercer), José Sancho (Dr. Samuel Leon), Neus Asensi (Susana), Ravil Isyanov (Henry Capri), Rocqueford Allen (Bear), Robert Vicencio (Toe Boy (as Robert Gabriel Vicencio), Jesús Cabrero (Lightfoot), Héctor Chiquín (Native 1), Luis Lorenzo Crespo (Reyes (as Luis Lorenzo)
produkce: Sheri Bryant, Carlos Fernández, Julio Fernández, Miguel Torrente, Brian Yuzna
hudba: Francesc Gener
keywords: island, guam, giant-creature, jungle, blowgun, poison-dart, airplane-crash, machine-gun, skin, gore, brassiere, girl-stripped-down-to-bra, b-horror, alien, native-tribe, marine, machismo, giant-animal, heavy-accent, venom, další...
hits: 10681

Přidáno: 28. leden 2003

Vítám vás u další recenze, pro změnu na film o přerostlých zvířátkách, co ráda žerou lidi. Nebudu vás dlouho napínat, tedy ty z vás, co neumějí ani anglicky ani latinsky, tím zvířátkem je přerostlý pavouk. Nebo možná víc pavouků. Nebo možná ufoun v podobě pavouka. Nebo to možná vůbec není pavouk, ale nějaký tvaroměnič, kterému se líbí podoba pavouka. Já vlastně sám nevím, co je to za potvoru, z filmu se to moc dobře poznat nedá, scénář je totiž poněkud zvláštní tím, že něco vysvětlí, aby to o chvíli později zase popřel. K tomu se ještě dostanu.

Začátek filmu je pro zvířecí filmy naprosto typický, sledujeme zrození obludy a její první oběť: Ze dna oceánu (?) vzlétá neviditelné UFO, zrovna v době, kdy kolem prolétá F117 na tréninkovém letu. Pilot letadla střídavě UFO pronásleduje a zase se mu snaží vyhnout, což vyvrcholí tím, že mu selže elektronika, pilot se katapultuje a letadlo to napálí do mimozemšťana. Reyes, jak se pilot jmenuje, bezpečně přistane na ostrově (neptejte se mě, kde se na širém moři vzal, možná se odněkud teleportoval), kousek od trosek UFA. Z toho vyleze ufoun, stačí trochu zasténat, načež ho zezadu probodne nějaká halapartna nebo něco podobného. Tušíte správně, že ani Reyes nevydrží na živu dlouho...

O deset měsíců později sledujeme formování výpravy, která se má vydat na zmíněný ostrov hledat protilék na záhadný jed, který tam zabíjí místní domorodce. Do party patří pilotka Mercer (Alex Reid), žoldák Valentine (Chris Potter) se dvěma kolegy, lékař Samuel Leon s asistentkou Susanou, expert na pavouky Henry Capri a několik domorodců. Společně nasednou do malého letadla a letí vstříc svému osudu.

Přistání se vinou selhání elektrického vybavení příliš nepovede, nikomu se ale nic nestane; jen není možné odletět ani přivolat pomoc. Všichni se vydají do džungle, kde naleznou (postupně): přerostlá klíšťata, sklípkaní noru velikosti člověka (že je sklípkaní, víme samozřejmě jen my, diváci), nějaké ty zmutované, byť normálně velké pavouky a vylidněnou domorodou vesnici. Dočkáme se sežrání člověka klíšťaty zevnitř, útoku obrovských stonožek, a konečně i útoku pavouka. Členů výpravy postupně ubývá, poslední zbytky se musí vypořádat s hlavním pavoukem. Vcelku obvyklá kostra zvířecího horroru.

Co už tak obvyklé není, je pořadí, ve kterém jsou lidé zneškodňováni. Tak třeba je poměrně zažitým standardem, ze expert na příslušná zvířata je nedotknutelný, protože musí ostatním radit, jak zvítězit; přinejhorším se ke konci hrdinně obětuje, aby nestvůru zničil. To v Arachnidovi neplatí, pavoukovědec je hned první pavoučí obětí. Bezejmenní průvodci obvykle fungují hlavně jako potravní výplň mezi požíráním "středně významných hrdinů", zatímco v Arachnidovi je domorodec tím, kdo nakonec pavouka dostane - a přežije! Zvláštní.

Jak už jsem psal v úvodu, scénář je plný rozporů. Tak třeba různé potvory se objevují z ničeho nic, nadělají trochu paseky, a pak zase beze stop mizí, aby už se vůbec neobjevily. Podobně mizí i jednotliví lidé, i když ti se zase později záhadným způsobem objevují. Na opuštěném ostrově je plechový hangár, do kterého se přeživší trojice ukryje; když se do něj obří pavouk nedokáže dostat oknem (vizuálně vypadá asi tak pevně, jako kdyby bylo z toaletního papíru), tak mu nezbývá nic jiného než se s ocasem mezi nohama potupně odplížit do svého doupěte, aby v noci mohl projít střechou. Hrdinové také nějak nevědí co dělat, střídavě se chtějí dostat co nejdřív pryč, aby o pár sekund později mohli vyčítat ostatnim, že hlavním cílem je zničení oblud nebo něco podobně odvážného. A strkat bezdůvodne ruku (Valentine) a hlavu (Henry) do sklípkaního doupěte, když oba vědí, že tam je něco živého, to by snad nenapadlo ani úplného blbce.

Pokud jde o herce, i já jsem měl občas pocit, že by možná mohli hrát poněkud lépe, a to si takových prkotin obvykle nevšimnu. Řada z nich také mluví způsobem, který je mi skoro nesrozumitelný; expertem je v tomto oboru lékař, jehož přízvuk je horší než Schwarzeneggerův. Celkem fajn je Alex Reid, pro níž je Arachnid první zakázkou. Nevím, jestli je to jen proto, že byl její kostým evidentně inspirován Larou Croft z počítačového Tomb Raidera, ale připadá mi jako docela pěkná kočka. Už se těším na další filmy, kde bude vystupovat. :-)

Co pavouk? Nevím. V jeho vzhledu jsou totiž podobné rozpory jako ve scénáři. Dokonce mám podezření, že je těch pavouků asi víc, protože každý vypadá úplně jinak a hlavně jejich velikost se mění skutečně ďábelským tempem. I když zase podle děje je to všechno jedna a ta samá potvora. Kdo ví. Každopádně některé podoby vypadají velmi dobře (první pavouk hned na začátku, líhnoucí se pavouci, hlavní obluda zepředu), jiné vypadají velmi špatně (hlavní obluda odjinud než zepředu, a zejména hlavní obluda probíhající chodbou). Pavučina taky mění podobu, od velmi slušně (úplně na začátku, a také ke konci, když se do ní zamotá Susana) až po příšerné (ta, do který je zamotán Henry, nebo která pokrývá prales). Zvláštní.

I přes zmíněné chyby ale Arachnid není vyloženě špatný. Svého účelu, děsit arachnofobické diváky, dosahuje celkem slušně. Neobsahuje také žádná vyloženě hluchá místa, kdy by se nic nedělo, diváka vždycky něco drží v napětí, tu záběr na líhnoucího se pavouka, tu rychlý pohyb ve větvích. Celkově mi Arachnid připadal mnohem děsivejší než třeba Eight Legged Freaks, i když ti jsou na tom vizuálně mnohem lépe.