Night of the CreepsHorror ComedyZombie

88 minut

česky: Noc husí kůže
rok: 1986
režie: Fred Dekker
scénář: Fred Dekker (written by)
hrají: Jason Lively (Chris), Steve Marshall (J.C.), Jill Whitlow (Cynthia), Tom Atkins (Ray Cameron), Wally Taylor (Detective Landis), Bruce Solomon (Sgt. Raimi), Vic Polizos (Coroner), Allan Kayser (Brad (as Allan J. Kayser), Ken Heron (Johnny), Alice Cadogan (Pam)
produkce: Bill Finnegan, Charles Gordon, Donna Smith
hudba: Barry De Vorzon
keywords: parasite, fraternity, alien, corpse, zombie, brain, experiment, spacecraft, cigarette-smoking, cult-favorite, flamethrower, prank, basement, friendship, meteorite, interrogation, prologue, college, cult-horror, sorority, další...
hits: 6678

Přidáno: 18. leden 2010

Že nejsme ve vesmíru sami, je obecně známá věc. Jenže to, že i kdesi v tomto temném a hlubokém prostoru žijí mimozemští troubové, tuší už málokdo. Jednomu takovému šikulovi unikne do prostoru kapsle, která si najde cestu na naši pohostinnou planetku. Ihned po dopadu poblíž nedalekého městečka neunikne pozornosti mladému páru, jenž bude mít jako první tu čest seznámit se s jejím obsahem. Tento úvod z konce 50. let se přesouvá o téměř třicet roků později. Zavítáme mezi zdejší studentské spolky, kde na jednom z nich vládnou sexy samice a na druhém jejich idiotské protějšky. Mezi tuto „smetánku“ se chce dostat i mladý snílek Chris s věrným kamarádem Jamesem, ale jen díky tomu, že to bude znamenat seznámení s místní kráskou Cynthiou. Jejich úkolem však bude nejprve vkrást se do podzemní kryogenické laboratoře a získat odtud suvenýr. To mládenci ještě netuší, že nechtěně rozmrazí 30 let starou mrtvolu, která v sobě ukrývá mimozemské překvapení: černé slizké parazity připomínající mrštné slimáky. Ty mile rádi hodují na našich mozcích a každého svého hostitele tak přemění na chodící mrtvolu. Zábava může začít.

A že jí nebude zrovna málo. Tuto známou hororovou sci-fi komedii má na starost Fred Dekker, který rok poté natočil i výborné Záhrobní komando. Režisér byl očividně velkým fanouškem hororového žánru, jelikož se do svého debutu snažil narvat všechny jeho atributy, takže tu najdeme pohromadě prvky jako mimozemské parazity, zombie, nebo uprchlého maniaka se sekerou. Film je plný odkazů na jiné hororové snímky, hlavně na jejich kultovní režiséry. Jinak si ani nejde vysvětlit to, že úplně každá postava má dost povědomé jméno: hlavní hrdinové se jmenují James Carpenter Hooper a Christopher Romero, objekt touhy a ústřední ženská hrdinka má zase příjmení Cronenbergová. Dále tu jsou detektiv Cameron, vyšetřovatel Landis, policisté Cunningham, Dante, Wallace a De Palma, seržant Raimi, dokonce i ten kocour se jmenuje Gordon, uklízeč Miner a mnoho dalších.

Ze všech těchto postav nejvíce vyčnívá právě detektiv Cameron ve skvělém podání Toma Atkinse. Ten má sice mindrák z minulosti kvůli tomu, že nedokázal včas zastavit uprchlého psychopata a zabránit tak chladnokrevné vraždě, ale hláškuje tak hodně, až se mu práší od huby, díky čemuž se snímek neustále pohybuje v komediálních vodách. Tady si neodpustím zmínit jeho dnes již klasickou hlášku: „Mám pro vás dobrou a špatnou zprávu, děvčata. Ta dobrá je, že hoši dorazili. Ta špatná – jsou mrtví!“ Právě díky němu odpustíme první půlce dosti rozvleklé tempo, jež graduje především v poslední půlhodině, kde se konečně dočkáte vybuchujících hlav, kopce hnusných slimáků a dokonce i sekačky na trávu. A jelikož mimozemský parazit útočí na všechno, co se hýbe a dýchá, dočkáte se i zombie-kočky a zombie-psa. Škoda, že konec přijde už tak brzy, dokázal bych si ho představit o 15 minut delší, ale rozpočet filmu to asi nedovolil.

Noc husí kůže si slušně naběhla na kultovní status i přesto, že trpí klišovitými neduhy, avšak zcela záměrně. Zcela naprosto typická, ale nutná, je zde proměna hlavního hrdiny. Ze stydlivého a připosraného blbce, který se neodváží pozvat na rande holku svých snů, se na konci promění na muže činu, kosící neustále přibývající mrtvoly jak na běžícím pásu. Šmrncovní je i křehká kráska s brokovnicí v ruce, se zakrvácenými šaty je prostě neodolatelná. Tím vám chci zkrátka říct, že atmosféra osmdesátek tu na vás dýchá z každého jeho políčka. Úvodní černobílá sekvence, ruční práce všech masek a efektů, natvrdlí svalnatci, zábavní šprti a romantická zápletka na pozadí klasického schématu o invazi mimozemských parazitů. Co víc byste od zábavného béčka chtěli? Jak řekla jedna z postav s klidným výrazem ve tváři a zapáleným doutníkem: „Zombies, explodující hlavy, slimáci a rande na oslavě… to je klasika, hochu.“ A nejlepší scéna na závěr? V tomto případě je to docela makačka, ale neodpustím si nevzpomenout na tu, kde si detektiv Cameron jde do muničního skladu pro zabavený plamenomet. Pokud se nepletu, tak u stejného pána se zbraněmi podobně „nakupoval“ i Arnie v prvním Terminátorovi :-)