Právě je 115 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Survival of the DeadHorror ComedyZombie

USA, Kanada

režie: George A. Romero
scénář: George A. Romero (written by)
hrají: Alan Van Sprang (Sarge 'Nicotine' Crocket), Kenneth Welsh (Patrick O'Flynn), Kathleen Munroe (Janet / Jane O'Flynn), Devon Bostick (Boy), Richard Fitzpatrick (Seamus Muldoon), Athena Karkanis (Tomboy), Stefano DiMatteo (Francisco (as Stefano Di Matteo), Joris Jarsky (Chuck), Eric Woolfe (Kenny), Julian Richings (James O'Flynn)
produkce: D.J. Carson, Ara Katz, Jesse D. Ikeman (co-executive producer), Peter Grunwald, Jeff Glickman (co-executive producer)
hudba: Robert Carli
keywords: zombie, dead-horse, end-of-civilization, sequel-to-cult-favorite, gore, social-commentary, female-masturbation-in-public, sequel-to-cult-horror, mockumentary, sixth-part, zombie-violence, first-person-view, sequel, female-masturbation, apocalypse, sequel-to-cult-film, masturbation, violence, cult-director
hits: 6999

Recenzoval evilmind

Přidáno: 17. březen 2010

Survival of the Dead by měl být prvním (čti: pokud Romero sežene peníze) z hned několika filmů, které budou spinoffem (tj. nějakým způsobem navážou) osudů epizodních postav z některého z jeho předchozích filmů. V tomto případě je to velitel domobrany, na kterého si možná vzpomenete z Diary of the Dead, když zastaví karavan filmových studentů, a zapnutá kamera se mu pranic nelíbí. Pokud si nevzpomínáte, nebojte, úvod filmu vám paměť osvěží.

Vojáci po střetu s jinou ozbrojenou bandou přiberou do party teenagera, který na svém iphone vysurfoval na netu video reklamu jakéhosi kapitána, který zve přeživší na ostrov, kde údajně žádné zombie nejsou. Zní to až příliš dobře, aby to byla pravda, ale ve světě, kde jsou nemrtví všude... proč to nezkusit? Pravda to pochopitelně není, finta jak přilákat lidi s jejich zásobami se ovšem v konfrontaci se silně ozbrojenou skupinou poněkud zvrtne, a tak k cestě na ostrov nakonec opravdu dojde. Ale tam zuří cosi mnohem horšího, než je zombie epidemie - spor dvou irských rodin O'Flynnů a Muldoonů. Ten jistě byl vyhrocený i předtím, ale všudypřítomná smrt ho nyní rychle eskaluje do sebezničujících obrátek. Zvláště, když vůdce jedné rodiny si myslí, že všechny zombie je třeba hned zabít, zatímco druhý by je raději držel v řetězech, čekal na lék, a hledal jim jiný zdroj potravy. Zombie v řetězech... to prostě nikdy nikde neskončilo dobře.

Musím přiznat, že z trailerů a ukázek, dostupných před vydáním filmu, jsem měl opravdu obavu, jak se nedostatek financí na výsledku může podepsat. Hned první ustřelení hlavy ještě před úvodními titulky mi taky zrovna na náladě nepřidalo, protože vypadalo opravdu velice amatérsky, ale dál už jsou naštěstí triky na o něco lepší úrovni. O něco lepší ale neznamená dobré. Fakt, že Romero objevil digitální technologie a nadužívá je i pro základní věci jako cákající krev apod, je zrovna u něj trochu smutný, na spoustě míst je to dost vidět. Kouzlo laciného filmu z roku 2009 prostě už není totéž, co kouzlo laciného filmu roku 1968. Ani slibovaných podvodních zombie jsme se nedočkali, sice tu je jedna scéna s rybářem, a jedna s útoky na plavce, ale rozhodně se to ani na míle neblíží třeba Fulciho souboji zombie se žralokem. Většina trikových záběrů je dotažená do černohumorného komiksového absurdna, na strašidelno zapomeňte rovnou, protože s výjimkou jediné chabé lekačky v celém filmu není nic, čeho byste se báli. A tou nejmenší hrozbou jsou tu pak zombie. Těch se nebojí ani žádná z filmových postav. Romero prostě zase překvapil, možná i sám sebe, a vsadil na vysloveně vtipnou notu. A i když čistou komedii jsem skutečně nečekal, musím přiznat, že to chvílemi fungovalo, několikrát jsem se nahlas rozesmál, občas dokonce následuje hned několik výborných žánrových gagů po sobě, a je škoda, že tempo, nasazené v akčnějších scénách, nevydrží filmu po celou dobu.

I přesto, a nebudu to už déle skrývat, že se mi film v podstatě líbil, je těžké nevidět jeho nedostatky. Zejména scénář je opravdu hrozný. Spousta věcí se bohužel děje naprosto nelogicky, postavy reagují podivně, a někdy dokonce vůbec. Částečně i proto, že s výjimkou obou vůdců klanů jsou to dost mizerní herci, a to včetně těch v rolích zombie. Pěkný příklad bezmoci třeba je, když před skupinou hrdinů na ostrově z ničeho nic projede zombie na koni... což samo o sobě je opravdu WTF!!! Nikoho to ovšem příliš nevzruší, jen starý Ir prohodí, že to byla jeho dcera - kterou naposledy viděl jako živou, když z ostrova odjížděl, ale jeho emocionální reakce je i tak zcela nulová, a všichni nevzrušeně pokračují v pochodu kamsi, aniž by se za zombie byť jen ohlédli. A to musím opravdu zopakovat znovu - ZOMBIE NA KONI!!! Hláškovací dialogy ještě docela fungujou, pokud zrovna probíhá nějaká akce, ale třeba přestát hluché místo mezi příjezdem na ostrov a závěrečnou řežbou je skutečné utrpení. Cimrmanovská zápletka (SPOILER)s náhle se zjevivší sestrou-dvojčetem(/SPOILER) už je jen takovou třešničkou na dortu zmatenosti. I když... blbost, nic nemůže být další třešničkou ve filmu, kde jezdí zombie na koni. Westernová stylizace jednoho z klanů jen pomáhá vnést mezi už tak ploché charaktery ještě víc klišovitých a patetických archetypů. Možná v tom byl autorský úmysl? Možná si chtěl Romero prostě jen pohrát se srandovním zombie westernem, a protože v časové linii jeho světa se příběh odehrává tam, kde se ostatní jeho filmy berou zcela vážně, tak musel příběh vytáhnout na izolovaný ostrov, kde nastavená pravidla nemusí být dodržena? Nahrává tomu jak úplně poslední záběr filmu, tak třeba i nenápadná scéna z úvodu, kdy vojáci sledují televizní vysílání, kde si v jakési talkshaw dělají ze zombie vysloveně prdel. Nic podobného byste asi v Night-Dawn-Day nečekali.

Jedno je třeba Romerovi přiznat - nevykrádá sám sebe, a jede si v poklidu v časových liniích svého vlastního fiktivního světa bez ohledu na to, jak moc mu kritika či diváci spílají. Své fanoušky má totiž beztak jisté. Přesto je jeho vstup mezi zombie komedie riskantní, konkurence Zombielandu nebo Doghouse je kvalitní, a může být těžké se po rezignaci na zombie coby strašáka a reálnou hrozbu v dalších filmech vrátit k tématu trochu vážněji. A snad nějaké další díly budou. Prosím.