hrají: Leigh Whannell (Adam), Paul Moder (Cop), Katrina Mathers (Nurse), Dean Francis (Body)
produkce: Darren McFarlane
hudba: Robert Cross, Aaron Darcy
hits: 4104

Recenzoval Raul

Přidáno: 01. leden 2010

Pro diváky to vše započalo rokem 2004. Do kin se dostal komorní horor o dvou mužích v jedné místnosti, mrtvým tělem mezi nimi a jedné pile. Film, natočený za na dnešní poměry směšných 1,200,000 amerických dolarů, vydělal jen v kinech celosvětově 103 milionů dolarů a stal se tak velkým kasovním trhákem. Chlapci a děvčata ve vedení Lions Gate Entertainment tak hned poznali, že právě narazili na svou zlatou žílu a rozhodli se kutat co nejhlouběji. Kdo by tenkrát tušil, že série se dožije šesti dílů (kdy sedmý – 3D už je v přípravě) a že rychlost jejich natáčení překoná rychlost tasení koltu Clintem Eastwoodem v jakémkoli westernu. Jenže diváci to studiu „žerou“ pořád, ať už je tahle polívčička sebevíc přihřívaná. A tak i přes neustále klesající tržby a hlavně kvalitu série, se stále vyplatí natáčet další a další nízkorozpočtové díly a těžit tak hlavně z dobrého jména dílu prvního. A po šesti dílech tu máme v součtu náklady 47,000,000$ (bez propagace) a celosvětovou tržbu 731,500,000$ jen z kin (takže ještě nějaké ty zelené papírky v milionových hodnotách dorazily z prodeje DVD). A to už jsou slušná čísla a důvody, proč tuhle mašinérii jen tak neutnout.

Jenže ještě předtím, než s touto sérií James Wan dobyl Hollywood (aby ji včas opustil a nepošpinil si dobré jméno hororového vizionáře), se psal rok 2003 a tenhle mladý Australan narozený v Malajsii během osmi dnů natáčí něco, díky čemu tento humbuk začal pro něj. Jedná se o krátkometrážní film, dlouhý necelých deset minut, s kterým pak jde do Lions Gate. Studio hned kývne a dá Wanovi a jeho kamarádovi Leighu Whannellovi, který napsal scénář a zahrál si hlavní roli, peníze na natočení celovečerního filmu, který byl původně zamýšlen jako titul jdoucí přímo na DVD. Wan i Whennell prozřetelně podepíší smlouvu, aby místo vyplacení předem dostali podíl ze zisku, což jak jsem psal výše, se ukázalo jako velice dobrý tah.

Samotný film se nese v duchu toho, co známe z komerčních Saw a už zde z něho křičí „ten kluk Wan je talent“. Příběh je udělaný formou zpětného vyprávění a je samozřejmě jednoduchý tak, aby se vešel do krátké stopáže. Vypráví příběh Davida, který pracuje v nemocnici a stal se obětí všemi milovaného spasitele Jigsawa. Vše je klasicky temně zeleně laděné, loutka Billyho oznamuje skrze televizi, že je oběť v pořádné bryndě, smrtící past neúprosně odtikává, tak jak to mámě rádi a všichni známe a David bude muset udělat rozhodnutí, které je otázkou života a smrti (nebo spíše smrti a smrti) a které navždy změní jeho život. Atmosféra je pořádně hutná a napětí se stupňuje, tak jak se jen během devíti minut dá. Tato krátká epizodka navíc byla použita i jako jedna z pastí v Saw I. (SPOILER)Konkrétně se jedná o medvědí past, kterou měla na hlavě Amanda.(/SPOILER)

Jedná se tedy o velmi povedenou prvotinu, která šílenství okolo série odstartovala. Najít ji můžete například na druhém disku DVD Saw: Uncut edition nebo na serveru YouTube pod heslem Saw 0.5.