produkce: Frantisek Kasparik
hudba: Jakub Kudláè
keywords: seance
hits: 5917

Recenzoval evilmind

Přidáno: 17. únor 2010

Nedávno jsem ručně procházel kompletní databázi novinek Studny a doplňoval k nim pro budoucí funcionality příslušná imdb spojení. Občas bylo docela zajímavé sledovat jak jsme před 5 lety psali o něčem, co později vzniklo, nebo vůbec nevzniklo, kolikrát se tu diskutoval konkrétní očekávaný titul, apod. Mezi hypovanými trháky se kupodivu objevil i jeden film český - horrorový kraťas Robina Kašpaříka Seance, o kterém jsme jen za poslední rok psali osmkrát. Na studentský film rozhodně nadprůměrně propracované PR (většinu těch zdejších příspěvků nám poslali sami), o filmu se od začátku vědělo, byla o něm hodinová diskuse na ČT2, a slavil úspěchy na několika zahraničních festivalech. To samozřejmě nastavilo laťku očekávání patřičně vysoko... Na Festivalu otrlého diváka se pak letos konečně dočkalo i širší české publikum, byť jsem si na obou pražských projekcích Seance několikrát vzpomněl na přísloví o perlách a sviních.

Příběh je docela prostý. Mladá vesnická "čarodějka" (Klára Jandová), schopná údajně kromě věštění i kontaktovat mrtvé, je v noci znenadání pozvána na místní polorozpadlý zámek, obývaný jen starou hraběnkou (Marie Durnová) a jejím sluhou (Pavel Nový). Hraběnka ovšem právě zemřela, a sluha a doktor (Zdeněk Julina) by rádi ještě naposledy dostali za své služby zaplaceno. Netřeba asi dodávat, že seance se patřičně zvrhne, a dostanou něco úplně jiného...

Na jisté úrovni všechno funguje od samotného začátku opravdu pěkně. Výborná temná atmosféra, odpovídající kostýmy i prostředí, skvěle fungující jednoduchý klavírní doprovod, občas vše až lehounce přechází do karikatury sebe sama - takže předem skoro víte, že když se objeví brána, tak bude určitě strašidelná, rezavá, vrzající lehounce v mlze. Ale nevadilo mi to, v rámci žánru jsem ochoten na jistá klišé přistoupit, jistě by se to dalo i učeně zdůvodnit filmovými odkazy. Jako bonus tu pak jsou funkční lekačky, zejména ta s ubrusem je opravdu výborně nastřižená. Poněkud hůře ale do celkové skládačky zapadají herci. Po první projekci jsem měl pocit, že Pavel Nový je naprosto excelentní, pro svou roli dokonalý, ale zato Klára Jandová zejména v první polovině filmu propadá, podivně přehrává, a i nehybná Marie Durnová v roli mrtvoly je lepší. Když jsem se o dva dny díval podruhé, trochu jsem názor poopravil - na vině zřejmě budou spíš mizerné dialogy. Repliky jsou chvílemi až absurdní a v sále vzbuzovaly salvy smíchu, navíc dojem odtrženosti postav od scény ještě zdůrazňují jako ze sudu znějící postsynchrony.

Podtrženo sečtěno, na studentský film slušné, byť forma trochu vítězí nad obsahem. Ať už si o Seanci ale budete myslet cokoliv, svůj účel splnila - propálila dostatečně Robinovo jméno, a nezbývá než doufat, že toho on sám teď využije tak, aby mohl jednou točit horrory celovečerní, a nikoliv jen nekoukatelné mainstreamové srágory, jako většina ostatních absolventů českých filmových škol... Hodně štěstí!