Právě je 41 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

The House of the DevilExploitationSatan

česky: Dům ďábla
režie: Ti West
scénář: Ti West (screenplay)
hrají: Jocelin Donahue (Samantha), Tom Noonan (Mr. Ulman), Mary Woronov (Mrs. Ulman), Greta Gerwig (Megan), AJ Bowen (Victor Ulman), Dee Wallace (Landlady), Heather Robb (Heather), Darryl Nau (Random Guy), Brenda Cooney (Nurse), Danielle Noe (Mother)
produkce: Josh Braun, Derek Curl, Larry Fessenden, Roger Kass, Peter Phok
hudba: Jeff Grace
keywords: eclipse, satanic-ritual, 1980s, secret, college, college-student, fish, roommate, scratching-face, bleeding-from-eyes, cigarette-smoking, slow-burn, devil, pistol, knife, rotary-phone, deception, blood-splatter, babysitter, cane, další...
hits: 7621

Přidáno: 06. únor 2010

Poslední dobou, díky neschopnosti scénáristů vymyslet něco originálního, jsem nesmírně šťastný za každý výjimečný hororový kousek. Především by měl vynikat alespoň trochu chytrou zápletkou, která mě musí strhnout, či úplně posadit na prdel. Anebo mě musí uzemnit svým celkovým zpracováním, jímž se mě nepokusí jenom zhnusit, nýbrž pořádně vyděsit. House of the Devil je rozhodně obojím případem. Kolem tohoto projektu nebyl takový humbuk, jak jsme dnes u většiny případů zvyklí, ale zahraniční kritika ve spoustě článků byla spokojena a nešetřila chválou. Spokojenost je tentokrát na místě, protože tento snímek opravdu JE jedním z nejstrašidelnějších a nejnápaditějších hororů posledních několika let! K tomu všemu musím připomenout i významný fakt, že se konečně nejedná o žádnou předělávku. Hip hip hurá!

Samantha je studentkou vyšší školy a jako typický student postrádá peníze na studium a menší byt. Proto si občas přivydělává jako chůva dětí těch rodičů, co nemají buďto čas, nebo si potřebují vyrazit. Nyní se Samantě naskytne obrovská šance, jak si slušně vydělat. Odpoví totiž na strohý inzerát od podivného muže, jenž jí nabídne 200 dolarů, aby hlídala jejich ratolesti ve velkém viktoriánském domě uprostřed lesů. Její kamarádka Megan však tuší nějakou boudu a snaží se to zoufalé přítelkyni vymluvit. Nakonec poleví, ale pod podmínkou, že jí k domu alespoň doprovodí, a až Samantě skončí služba, přijede si pro ni zpátky. I když starý podivín nakonec přizná, že se nejedná o děti, nýbrž o jeho starou a nemocnou matku, jež bydlí nahoře v podkroví, dívka přes určité výhrady a vysokou peněžní záplatu zůstává. Samantha od majitele dostane ještě přesné instrukce, a poté už se v domě ocitá sama. Ne náhodou ale zrovna nastává zatmění Měsíce a to nevěští nic dobrého. Majitelé domu jsou totiž ve skutečnosti členy satanistického spolku a s nic netušící dívkou mají své vlastní plány.

Že to nezní moc originálně? Tím se zprvu nenechte oklamat, ani jméno režiséra (Ti West má na svědomí sequel Rothova snímku Cabin Fever) nebudí velká očekávání. House of the Devil vám přesto nabídne mimořádně napínavou podívanou připomínající jízdu na horské dráze. I když horská dráha není v tomto případě to správné přirovnání, spíše to sedí na noční procházku temným lesem po právě zhlédnuté premiéře Záhady Blair Witch. Teď si určitě říkáte, jak vám mažu med kolem huby, ale zkuste si pustit tenhle bezva filmeček, když budete sami doma. Potom mi třeba dáte za pravdu… Dům ďábla je výjimečné dílko už jenom tím, že se vymyká z běžné masové produkce. Odehrává se v osmdesátých letech, a tato doba se na něm i odrazila nejen na kostýmech, stylizovaných barvách, ale i tehdejším stylem vyprávění. Což v praxi znamená, že dravé tempo a klipové sekvence opět převzala nedramatická kamera, místy popová a hlavně zlověstná hudba, co tvoří páteř filmu, a dostatečně velký prostor pro budování napětí.

Podle mne je největší výhrou tvůrců zlověstná nálada uvnitř samotného domu. Když hrdinka přijde s ním poprvé do kontaktu, ihned musí být divákovi zcela jasné, že tu něco nehraje. Není to však žádný poltergeist, nýbrž ponurá atmosféra, jež přímo utvrzuje, že se tu schyluje k tragédii. Opět převládá pohlcující strach z neznáma, jelikož vyčůraný režisér nechce nechat nic zadarmo a nechá vás napínat skutečně dlouho. Ono pověstné „ticho před bouří“ nevyplňuje pouze tím, jak hlavní hrdinka pojídá pizzu, čučí na televizi nebo paří po domě s walkmanem, ale pohrává si s napjatým divákem hlavně přes různé náznaky a detaily. Teprve poté, co majitelé domu konečně dají o sobě pořádně vědět, krev se mi rychle rozproudila po těle a orosil jsem se studeným potem, tak v tom momentě jsem si řekl: kurva, tak to je adrenalinová nálož jako prase! Kromě toho celou tu hrůzu umocňuje chytrý scénář bez tupých dialogů a skvělé výkony všech zúčastněných aktérů, což v tomto žánru není vůbec pravidlem. Závěrečných patnáct minut je pak pro mladší publikum sice stravitelnější (rozuměj akčnější a krvavější), dle mého názoru se té pekelné prostřední části však těžko vyrovná. Naprosto dokonalý film to tedy není, ale i přesto si zaslouží takto vysoké hodnocení. Po jeho zhlédnutí totiž člověk zjistí, že vlastně představuje fascinující hru na schovávanou. Tenhle film ho nechá po dlouhou dobu vařit ve vlastní šťávě, zkouší jeho obrovskou zvědavost, kdy ještě netuší pravou podstatu věci, a přitom s ním balancuje až na samé mezi únosnosti. A vděčný divák mu za to ještě poděkuje. Bodejť by ne, vždyť kvalitních a opravdu děsivých hororů se ročně urodí jenom pár. Pro old school fanoušky rozhodně povinnost!