Právě je 87 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Basement JackSlasher

93 minut

česky: Maniak
režie: Michael Shelton
scénář: Brian Patrick O'Toole (writer)
hrají: Eric Peter-Kaiser (Jack Riley), Michele Morrow (Karen Cook), Sam Skoryna (Chris Watts), Lynn Lowry (Mrs. Riley), Monica Alvarez (Neighbor), Nathan Bexton (The Manager), Julianne Bianchi (Mrs. Cook), Aaron Borghello (Police Officer 2 (as Aaron Borghel), Michael Patrick Breen (Mr. O'Donnell), Joel Brooks (Officer Wytynek)
produkce: Brian Patrick O'Toole, Eric Peter-Kaiser, Michael Shelton, Angela Sostre
hudba: Alan Howarth
keywords: lightning, serial-killer, character-name-in-title
hits: 4648

Recenzoval Sakini

Přidáno: 30. prosinec 2009

Jack Riley je šílený zabiják. Není divu, měl kvalitní výchovu - jeho milá máma měla velkou slabost pro elektřinu a malého Jacka od kolébky mučila aby viděl, jaké to bude na elektrickém křesle na kterém skončil už jeho otec. Chycen v bludech a vzpomínkách proto teenager proslulý jako "Basement Jack" opakuje vraždu na své matce, a to na nových a nových rodinách, které likviduje a různě stylizuje jako v každodenním životě. Až když se zabydlí u mladé Karen, je postřelen a zatčen - ale ouha, je nezletilý a šikovní odborníci mu za zabití desítek lidí vyboxují jen deset let v ústavu. A už jsme v ději, po deseti letech je Jack propuštěn a okamžitě sundává řemeslo z hřebíčku, v patách přeživší Karen, bažící po pomstě. V malém americkém městečku zasaženém bouří století pak roztáčejí kolotoč násilí do posledního venkovana.

Michael Shelton se pohybuje v oblasti filmu již dlouho, a tak se rozhodl chopit režisérské taktovky. V oboru speciálních efektů a animace se zůčastnil už mnoha velkých projektů (Blade, Godzilla, Terminator: Salvation, Transformers 2, Exorcismus Emily Rose, My Bloody Valentine 3D, Mirrors, Eraser atd.). což dávalo naději že si z toho něco vzal. Ale poprvé je holt poprvé, a tak je to 50:50. Celkovou úrovní jde o zcela standardní slasher, kamera a střih jsou průměrné, znát je limitovaný, prý šesticiferný rozpočet. Vyloženě slabá je hudba, která k průběhu filmu moc nesedí ani není nijak zvlášť povedená. Ale co by kdo chtěl za pár grošů, že. Slasher přece dělá ostrá čepel a potoky krve. Ale jak už to někdy bývá, rozpočet nejvíc postihl gore. Je ho relativně poskromnu, částečně ho nahrazuje poměrně neumělý počítačový trik (to si to režisér nemohl udělat jako bokovku po práci na hlavní úvazek?), nejhorší pak jsou tvrdá plastiková střeva z rozseknutého břicha. Tenhle fakt filmu ubírá na působivosti, když to člověk vidí, jen si povzdechne "jéžiš, to je na komplu".

Herecká sestava vesměs pochází z druhých partů televizních seriálů a komparzu větších filmů, čemuž odpovídá kvalita hraní. Policajti jsou natroublí a arogantní, oběti se nechají skolit v němém úžasu, nikdo obzvlášť nevyčnívá. Situaci tak zachraňují jen oba psychopati - syn a matka. Jacka představuje bývalý profesionální hokejista Eric Peter-Kaiser (snad proto ten kvalitní tah na branku...), který odvádí solidní práci a daří se mu věrně ztvárnit duševně narušeného vraha - ovšem jen do proměny. Pak mu scénář zavelí předvést se jako stokrát kopírovaný zabiják. Zlomovým okamžikem je, když místo mačety najde svou novou zbraň (mimochodem dost vydařenou) a nasadí si porcelánovou masku z loutky. Do té doby je to dobře uvěřitelný pomatenec bez výjimečných schopností, který své oběti dostává lidsky pomalu a jen díky jejich hlouposti. Trpělivě vyčkává, zabíjí lidi způsobem, jaký by zvládl každý skutečný člověk, a hodně mu pomáhá lidská hloupost a velká dávka štěstí. Od okamžiku zlomu se ovšem stává zabijákem vzorovým, se všemi schopnostmi: teleportace, supersíla, supervnímání, superodolnost. Najednou trhá zámky a láme dveře, které ho dřív normálně zastavily, padá z výšky a zase bojuje, snáší i vysoké napětí, dokonce seká dvě hlavy jedním vrzem najednou (nejnesmyslnější gore scéna ve filmu). Pokud by to bylo od začátku, tak budiž, ale po prvních dvou třetinách filmu které působí docela vážně, to je docela nepříjemné a z děje se stává dost laciná fraška. Titul nejlepší postavy si tak odnáší matka zosobněná starou harcovnicí Lynn Lowry (původní i nový The Crazies, Cat People, Schism) odvádějící dokonalou práci neodpovídající úrovni filmu. Já mít takovou matinku, tak je naporcovaná zaživa jen co udržím rybičku v ruce, je to ďábelské monsrum první kategorie. Protipólem kvality se stala Jackova nemesis Karen - tak nedůstojného protivníka si opravdu nezasloužil, očekával bych ostrou nabouchanou rambo-woman která se deset let připravovala na pomstu. Místo toho nastupuje otravná vyhublá bloncka neschopná se byť jen bránit, která zmlátí Jacka jen omylem a štve mě aniž by otevřela zobák. Ale to už tak je, když obsadíte levné herce.

Do očí nakonec bije jedna věc za druhou: když metrová čepel (SPOILER)Karen(/SPOILER) probodne, a ona si pak v pohodě odběhne a nikde nic, ani se nedrží jako že má bolesti, je to dost otrava. A vsazená postava pohřebáka či co to je, to už volá do nebe, ten je cosi jako nesmrtelná bytost (jako bych cítil Phantasm) a konci dodává tu správnou notu absurdity. Mám podezření, že další Sheltonův projekt The Necropolitan s ním bude mít cosi společného, to je totiž napsáno zřetelně nad dveřmi jeho ústavu.

Basement Jack je film, který se nejdřív bere vážně a nakonec sklouzává do značně laciné absurdity jen proto, aby si otevřel dvířka pro pokračování. Konec je už naprosto typický a nutí člověka jen mávnout rukou. Byl by to docela slušný nezávislý horor, kdyby se držel počátečního přístupu a nechal si nějakou originalitu - no třeba příště. Za scény s matkou a solidního zabijáka (do proměny v nesolidního zabijáka) tu trojku dám, ale myslím že to mohlo být lepší i za stejné peníze.