The Fourth KindScience Fiction

USA, UK
98 minut

česky: Čtvrtý druh
režie: Olatunde Osunsanmi
scénář: Olatunde Osunsanmi (story) &), Terry Robbins (story) (as Terry Lee Robbins)
hrají: Milla Jovovich (Abbey Tyler), Will Patton (Sheriff August), Hakeem Kae-Kazim (Awolowa Odusami), Corey Johnson (Tommy Fisher), Enzo Cilenti (Scott Stracinsky), Elias Koteas (Abel Campos), Eric Loren (Deputy Ryan), Mia McKenna-Bruce (Ashley Tyler), Raphaël Coleman (Ronnie Tyler), Daphne Alexander (Theresa)
produkce: Paul Brooks, Dylan Tarason (production executive), Jonathan Shore, Terry Robbins, David Pupkewitz (co-executive producer)
hudba: Atli Örvarsson
keywords: alien, abduction, alaska, disappearance, ufo, cover-up, investigation, based-on-supposedly-true-story, number-in-title
hits: 5967

Přidáno: 23. leden 2010

„Tento film je jakousi rekonstrukcí událostí, které se odehrály mezi 1. a 9. říjnem roku 2000." Aby byl film pro publikum lépe pochopitelný, zakomponoval do něj režisér skutečné záběry, které byly získány od doktorky Abigail Tylerové. Ta osobně zdokumentovala 65 hodin obrazových a zvukových záznamů. Kvůli přísné ochraně soukromí byla veškerá jména změněna. Každá zdramatizovaná scéna tohoto filmu je doplněna audio nebo videozáznamy pořízenými během náročných rozhovorů. Záleží pouze na vás, jestli tomu budete věřit, či nikoliv. Mějte ale na paměti, že některé záběry jsou velmi znepokojující.“ S těmito slovy na vás napochoduje nezvykle vážná Milla Jovovich, jež se pod svým opravdovým jménem i představí a dává tím divákům tušit, že se tentokrát jedná o něco zcela mimořádného. Projekt, kde se herci netají tím, že jsou pouze „herci“ ztvárňující reálné postavy. Následuje interview režiséra tohoto snímku s psychicky zhroucenou doktorkou Tylerovou, během něhož vypráví svůj příběh.

Psycholožka Abigail Tylerová se ještě nedokázala přenést přes ztrátu manžela, kterého jedné noci někdo brutálně vykuchal. Spolu s jejími dvěma dětmi bydlí v Nome, což je odlehlé městečko na Aljašce. Aby zapomněla na hrůzné události z oné noci, chce tu žena dál ustavičně pracovat a pokračovat v započaté studii jejího manžela. Kdyby však jenom tušila, čeho všeho bude svědkem v následujících dnech, popadla by kufry s dětmi a světelnou rychlostí by uletěla (letadlo je totiž nejčastějším dopravním prostředkem na Aljašce) do teplejších krajin. Nejenom že tu za posledních 40 let za dosud nevyjasněných okolností zmizel nespočet zdejších obyvatel, ale i ti její pacienti jsou neobyčejně vystrašení. Všichni ke všemu vykazují stejné příznaky: trpí poruchou spánku a navštěvuje je podivná sova. Abby zjišťuje zvláštní věci, když během psychologických sezení uvrhne pár osob do hypnózy. Během ní pacienti vídají ve svých vzpomínkách v podvědomí nelidské bytosti, při čemž začne mít podezření na mimozemskou aktivitu. Opravdu jsou tito lidé pravidelně unášeni a znovu navráceni domů mimozemskými bytostmi? Jasný důkaz o jejich existenci mají přinést „skutečné“ záběry, které Abby během těchto sezení pořídila.

Režisér Olatunde Osunsanmi kráčí moderní a superlevnou cestou, kterou mu vyšlapali slavní kolegové. To ve výsledku znamená dokumentární formu vyprávění, pyšnící se nálepku „podle skutečných událostí“ a nedovysvětlený závěr. Ne že by si to filmový trh vyloženě žádal, ale pokud chcete dneska na sebe upozornit a vydělat tuny prachů, taková volba vám při troše štěstí může vyjít. Nesmíte ale zapomenout na důležitou věc a tou je samotný příběh, protože ten zde tentokrát chybí. Paranormal Activity taky neměl extrémně promyšlený děj, ale to je jiný případ, tam zapůsobila všudypřítomná reklama. I tento film útočí na nás strachem z neznáma, snaží se děsit událostmi, které nejdou racionálně vysvětlit, a pracuje pouze s náznaky, takže ufony vůbec nespatříme. Kvůli snaze o realističnost to ale není na škodu. Pro mě osobně však byly nejzajímavější „dokumentární“ záběry, při nichž pacienti hrůzostrašně řvou. Musím říct, že kdyby se celý film soustředil pouze na ně a ne na předvádějící se herce, výsledek by se mi zamlouval víc. Další předností Čtvrtého druhu má být bezesporu právě herecký ansábl v čele s Millou Jovovich, jež se snaží hrát jako o život. Občas jí to i vychází. Elias Koteas spíše přicmrndává, zato Will Patton coby šerif August opět dokazuje, že navenek drsné chlapíky s dobrým jádrem uvnitř zvládne hrát levou zadní. Jo a ta podivná sova, o níž jsem se zmiňoval, byla přinejmenším podezřelá, trochu i děsivá, ale že jsou sovy ve skutečnosti něčím jiným, než se zdají být, to vím už od dob Městečka Twin Peaks.

Pro mě je ale největší záhadou naprosto jiná věc - kdo nechal na režisérskou židli usadit Osunsanmiho, režiséra odpadního hovna s názvem Within? Kdo tak moc věřil mladíkovi s černou pletí a černým puntíkem ve velikosti Macochy v jeho filmografii? Ať už to bylo studio nebo dobrá víla, tentokrát to tvůrcům překvapivě vyšlo. Přestože se nejedná o zázračné dílo s kdovíjak znepokojujícím tématem (žánrově spřízněný seriál Akta X mi byl bližší), tak alespoň nepostrádá cit pro vyvolání napětí ve správný okamžik, a nechybí mu ani depresivní atmosféra, kterou zapříčinilo hlavně chladné prostředí Aljašky. Svůj účel - a to pobavit - splnil tedy dobře, ale nehrozí, že bych kvůli němu trpěl nespavostí. Na podobně záhadné případy určitě věřím, jenže tenhle „polodokument“ jim prostě nežeru. Fox Mulder by mi na to však řekl svoje: „Pravda je tam někde venku.“ A možná by ani nelhal.