Čepel smrtiAmatérský filmSlasher

ČR
81 minut

česky: Čepel smrti
režie: Tomás Kucera
scénář: Honza Kucera (written by)
hrají: Jana Bobosíková (Mrs. Vrabcová), Jana Bobosíková Jr. (Katka Vrabcová), Vladimír Brabec (Mr.), Daniela Choderova (Lucie Vrabcová (voice), Renata Conková (Sandra), Lucie Drahonovská (Lucie Vrabcová), Michal Jagelka (Ondra Hodan (voice), Jakub Kuba (Kuba Hájek), Honza Kucera (David Arnet), Tomás Kucera (Alex)
produkce: Tomás Kucera, Marek Matiásek
hudba: Karel Antonín (original music by)
keywords: serial-killer, mask, stabbing, stabbed-to-death, murder, letter, masked-killer, slasher, mystery-killer, violence, suspect, car-accident, party, high-school, blood, revenge, teen, surprise-ending
hits: 9859

Recenzoval Obitus

Přidáno: 26. leden 2010

Rok 2009 nebyl pro český filmový horror vůbec špatným. Ve srovnání s léty minulými se vyrojilo nadprůměrné množství celovečeráků (tj. více než jeden), přičemž minimálně dva byly povedené. Roman Vojkůvka s Někdo tam dole mě má rád ukázal, že dobré exploatation se netočí pouze ve Francii a Juraj Herz ve T.M.Ě. vykouzlil místy atmosféru ne nepodobnou starým dobrým eurohorrorům. Recenzovaná Čepel smrti se, alespoň pro mne, vynořila prakticky od nikud na úsvitu nového roku a doufejme, že bude předzvěstí pokračující vlny české filmové hrůzy. A o čem že vlastně je?

"Katku Vrabcovou včera někdo zavraždil. - To je ta, co...? - Jo, to je ta co seděla vedle mě při té nehodě. - Tento týden to bude přesně rok."

Tak, o žánru máme myslím jasno. Pokud vás o něm nepřesvědčil už samotný stylový název filmu, tak předchozí, skoro doslovný, citát určitě ano. Přesně rok po hrozivé nehodě začíná někdo systematicky vraždit všechny, kteří se k ní tehdy přichomýtli. A podle celkem vysokého bodycountu bych řekl, že i většinu jejich příbuzných a známých. Dějištěm je, jak jinak obyčejná střední škola a hlavními hrdiny jsou její studenti. K ději bych se raději více nevyjadřoval, snad jen, že samozřejmě probíhá i nějaké to vyšetřování, tudíž se ve filmu naštěstí objeví i několik dospělých osob a jeden major Zeman.

Příběh je tedy žánrově velmi čistý a rozhodně nezapře silnou inspiraci především sérií Vřískot a jejími klony (Tajemství loňského léta, Valentine...). Už předtitulkové vyvraždění dvou dívek, chystajících se koukat na horror, ostatně nenechá nikoho na pochybách, na čem že tvůrci vyrůstali. Trošku problémem by se mohlo zdát to, že je tedy Čepel smrti inspirovaná nepříliš dobrými snímky, ale to je otázka na delší diskuzi a tak ji nechám zcela otevřenou. Mnohem závažnější jsou z hlediska běžného diváka samozřejmě očividnější nedostatky. A buďme upřímní, není jich málo. Tím nejvýraznějším je opravdu levný vzhled celého snímku, který kupodivu příliš nepřispívá k jeho realičnosti. Za to mohou především neherci v drtivé většině větších rolí. Samozřejmě, najít a zaplatit v Česku deset dobrých teenagerských herců je asi nereálné, ale rozdíly mezi jednotlivými dětmi jsou opravdu propastné. A řekl bych, že kluci z toho vybruslili o malinko lépe než jejich lépe stavěné ale méně talentované kamarádky. Rozdíly jsou samozřejmě ještě výraznější ve chvíli, kdy se na obrazovce objeví opravdoví herci (vede Miloslav Mejzlík). Na (ne)herectví si ale, myslím, poměrně rychle zvyknete a brzy vás přestane tahat za oči. Narozdíl od absence filtrů a (většinou) nenápadité kamery, což jsou věci, které mne iritovaly až do konce filmu. Podobně jsem si nezvykl na předabování řady herců známějšími jmény, což byla věc asi nutná, nicméně trochu nestandardní a z hlediska diváka trochu bolavá. Celé to prostě občas vypadá jako nadabované maďarské porno. Akorát, že tady chybí jakákoli nahota, což je samozřejmě ve slasheru poměrně zásadní průser. Když už nejsou kozy, měl by být alespoň cool zabiják, ale ten náš se zasekl někde na půli cesty. Maska je dost divná, ale pohyby a "zjevování se" má lecos do sebe. Škoda jen, že nebylo víc peněz na pořádné gore, ta trocha kečupu brutální vyvražďovačku zrovna nepřipomíná. Naštěstí hodně zvládne dokreslit povedená a skvěle funkční hudba, kterou by se mohl pyšnit i mnohem "profesionálnější" film.

I přes výše uvedenou nálož negativ je velmi dobře, že byla Čepel smrti natočena a dostává se do běžné videodistribuce, protože tak pomáhá dál prošlapávat cestičku dalším následovníkům, mezi které by měl ostatně patřit i režisér recenzovaného filmu, který pro něj představoval celovečerní prvotinu. Upřímně mu držím palce.

Recenzoval asar210997

Přidáno: 19. březen 2011

Každá země někdy začíná a vypadá to, že Česká republika začíná natáčet kvalitní horory právě tohle desetiletí. Před Čepelí smrti stály za zmínku pouze horory Někdo tam dole mě má rád (tohle se mi sice příliš nelíbilo, ale jiným asi ano), Upír z Feratu a Zahradník (první interaktivní horor v Čechách). V roce 2009 také vznikl studentský film Seance, což je zatím nejlepší český horor (alespoň pro mě).

Hned na začátku filmu se přesuneme do domu Vrabcových, ve kterém se právě matka loučí se svou dcerou Katkou a někam odjíždí. A při otevírání garáže se také dovnitř dostává zvláštně maskovaný zabiják s nožem. Brzy po matčině odjezdu Katka nalézá společně se svou sestrou Lucií po domě různá výhružná psaníčka, což následuje prvnímu zjevení vraha v akci.

A v té chvíli již může divák vědět, co ho celých 81 minut bude čekat. První český slasher, který se „trochu“ inspiroval americkými filmy Scream (osmdesátiprocentní podobnost v úvodu (například první zjev vraha, následovaný běžením do schodů nebo sek, po kterém následuje název filmu), ale i v některých jiných částech), I Know What You Did Last Summer (jednoznačně minulost hlavních hrdinů – což znamená, že přesně před rokem někoho srazili autem) a německým nedávným slasherem Swimming Pool - Der Tod feiert mit (z největší části prostředí a policista).

Děj se odehrává v nějakém městečku, ve kterém si nějaký psychouš usmyslel zabíjet studenty školy bez jakéhokoliv známého motivu (nebojte, to je nakonec odhaleno). A hloupý studenti i navzdory tomu, že jsou již mrtvý čtyři jejich spolužáci, uspořádají večírek v nějaké veliké budově, ve které jsou – kromě recepčního – sami. Ideální místo pro rozpoutání masakru, že? A z myšlenky se může stát film…

Ale co, kdybych vypustil tu shodu s jinými známějšími filmy (a já to Čepeli hrůzy vůbec neberu za zlé, vlastně už je docela obtížné dnes vymyslet něco nového a sledovat podání amerických hororů v českých poměrech byla docela zábava), tak bych mohl najít spoustu kladů. Na celém filmu se mi líbilo hlavně to, že herci vůbec neuměli hrát, což mi poskytlo „reálný“ pohled, jak by se ta vražda ve skutečnosti asi stala. To ale asi vadí mnoha jiným fanouškům filmového světa, protože zde není k vidění žádný svalnatý hrdina, který všechny zachraňuje a už vůbec ne žádný naprosto uječený a panický jedinec, který ječí na celé kolo i když ví, že vrah je za rohem.

Zabiják je takový… zvláštní. Takovouhle masku jsem ještě v životě neviděl, ačkoliv je trochu podobná masce Ghostface (maskovaný zabiják ze Scream). V podstatě se jedná o pouťový plastový ksicht, přes který je hozena černá kapuca. A pak si ještě vrah obleče zimní bundu a jatka můžou začít.

Vraždy nejsou vůbec originální, ba naopak již ošoupaný a bez jakéhokoliv nápadu. Prostě zabiják se objeví tady, probodne svou oběť nožem, pak se objeví zase tam, podřízne svou oběť, to už je ale i tam, kde někoho honí… A v tomhle duchu se v podstatě nese celý film.

Postavy jsou – (ne)překvapivě – strašně nevýrazné a nesympatické. Bohužel pro mě, ten nejvíce slizký a nesympatický týpek hrdinsky přežíval až téměř na konec filmu (SPOILER: Martin). Ostatní byli svou antipatičností jen kousek za ním a já neuvěřitelně jásal, když je vrah jednoho za druhým vyřazoval ze hry.

Nejmileji mě ve filmu překvapil konec. Ten byl úplně prvotřídní a proti mým očekávání skončil (SPOILER!) špatně. „Nenápadně“ se také podobal konci prvního Scream, opět chtěl vrah shodit své běsnění na svou poslední oběť.

Pro shrnutí: Čepel smrti je zatím jeden z nejlepších českých hororů (moc jsem jich neviděl, ale před ním by byl nový Total Detox a Seance), ale má spoustu much. Držím palce scénáristovi a režisérovi Tomáši Kučerovi, který bohužel do dneška žádný jiný film nenatočil. Doporučuji všem těm, kteří jsou zvědavý na pokrok české filmové tvořivosti a na horor, který svým obrazem vypadá na 70. léta.

Nejlepší scéna: Jednoznačně ta na začátku, při který jsem měl pocit, že Čepel smrti překoná i nějaké ty americké horory. Bohužel to pak tvůrci docela zmršili.