produkce: Alain Benguigui, Thomas Verhaeghe
hudba: Jean-Pierre Taieb
keywords: one-word-title
hits: 5015

Přidáno: 31. prosinec 2009

Skupinka pěti mladých francouzů se vydá na výlet do skal, aby krom čerstvého vzduchu pobrala i nějaké to vzrušení z dobrodružství. Toho se jim nakonec dostane, ale úplně v jiné podobě, než čekali.

Pokud jste doteď o Vertige neslyšeli, třeba proto, že jsme o něm na Studně vůbec neinformovali, tak vězte, že to rozhodně není ničí vina, tzn. ani vaše, ani adminů Studny. Já se o tomhle snímku dozvěděl poměrně nedávno a řekl bych, že jeho náhlé objevení se odnikud by se dalo přirovnat ke kulovému blesku řítícího se na váš obývák z místa, kde ještě před minutou létalo hejno vran. Přiznám se, že mi to přišlo podezřelé, to proto, že o zajímavých projektech se na internetu vždy objeví nějaká ta zpráva, často minimálně s ročním předstihem, než je film zkompletován. Co je ale jisté, Vertige by dlouhá propagace ve výsledku jen uškodila, protože: nejde o nic jiného než o kopii britského horroru The Descent navíc ještě smíchanou s kopiíí kanibalského slasheru Wrong Turn. Podivná směs, jen co je pravda.

Začátek příběhu nijak nenasvědčuje tomu, že by mohlo jít o horror. Až tedy na jeden detail - na místě, kde chtějí naši hrdinové začít lézt na skálu, je zákaz a lano je taky fuč, takže jedinou možností je vylézt na skálu bez jakéhokoli jištění. To ale Fred v pohodě zvládne a po zavěšení nového lana jde už vše jako po másle (to jsem nezvolil zrovna správnej horolezeckej termín, hmm). A tady se prezentuje ta nejlepší část filmu, tj. první půlhodina. Výstup na pahorky je dobře natočený a dokonce i dramatický. Dozvídáme se, že jedna z postav trpí závratěmi. Zřejmě netušila, kam vlastně skupinka vyrazila. Zanedlouho je napínavé šplhání po skalách vyhnané do extrému (ještě ne do toho našeho horrorového), kdy lana a skoby doplatí na opotřebení.

Zhruba první půlhodina je vážně dobrá. Dokonce i po té stránce, že se začneme zajímat o postavy, jejichž vztahy jsou trochu víc propletenější, než je slasherový standard. Prostě vše zatím působí opravdu propracovaně. Scéna s lanovým mostem je skvělá a ještě během ní, a krátce po ní, jsem si říkal, že Descent bude mít slušného následovníka (scéna s mostem je takovou obdobou zasypání a uvíznutí ve škvíře v Descentu). Následně se dozvíme jednu nemilou skutečnost a v tomhle bodě je už ona podobnost s Descentem nadmíru jasná, což by nemuselo být až tak na škodu, kdyby se té podobnosti až tak křečovitě nedržel až do hořkého konce. V půlce se film podobně "zlomí" a následuje zcela jiný terror, už ne původu přírodního, ale toho živočišného (nevím jakým slovem to přesně vystihnout). Dá se říct, že jediný významnější rozdíl, tedy to, čím se Vertige od Descentu odlišuje, je zasazení na vrcholky hor. I když to taky není úplně přesné, protože...

Od poloviny filmu nastupuje lesní scenérie. Ještě před chvílí zajímavý a určitě neokoukaný boj o život na vrcholcích hor se mění na boj o život v pastmi posetém lese - což už tak moc zajímavé není a hlavně, Vertige nám neukazuje téměř nic, co bysme už neviděli v kanibalském slasheru Wrong Turn. Lesní pasáž, tedy druhá půle filmu, je vysoce neoriginální, ne moc napínavá, a co hůř, hodně průměrná. Jeden nevěrohodný okamžik střídá druhý, jedno hloupější rozhodnutí hrdinů střídá to další. Až na jednu bodákovou past v hlubinách země nic, co by stálo za řeč (ani "kanibalské" doupě s přívěšky nenabízí víc, než je standard). Je to velká škoda, a ještě větší, když vezmeme v úvahu, že první polovina měla namířeno po kvalitativní stránce poměrně dost vysoko. Záběry velkých výšek dělají pro závratěmi postižené občany (mě nevyjímaje) totéž, co Descent udělal pro klaustrofobiky. Proč se autoři rozhodli opustit horské prostředí je mi proto opravdovou záhadou.

Zástupce zla je možná dost schopný, ale zato nevěrohodný a není ničím zajímavý: není velká šance, že byste si ho zapamatovali. Až na pár nechutností v jeho ledničce je tu celkově nedostatek krve. Slabá zabití zklamou každého fandu gore.

Vertige odsýpe rychle, což je asi jeho největší přednost. Je škoda, že autoři nepokračovali ve stejném duchu, jako v první "horolezecké" polovině, kde měl Vertige oproti většině horrorové produkce schované eso v rukávu, které kdyby následně v závěru zahrál, mohli jsme oslavovat další výborný, a dokonce evropský, horror. Takhle jen můžeme kroutit hlavou nad tristně nevyužitým potenciálem. Tak třeba příště.