Låt den rätte komma inVampyres

Sweden
115 minut

česky: Ať vejde ten pravý
režie: Tomas Alfredson
scénář: John Ajvide Lindqvist (screenplay)
hrají: Kåre Hedebrant (Oskar), Lina Leandersson (Eli), Per Ragnar (Håkan), Henrik Dahl (Erik), Karin Bergquist (Yvonne), Peter Carlberg (Lacke), Ika Nord (Virginia), Mikael Rahm (Jocke), Karl-Robert Lindgren (Gösta (as Karl Robert Lindgren), Anders T. Peedu (Morgan (as Anders Peedu)
produkce: Frida Asp, Gunnar Carlsson, Ricard Constantinou, Suzanne Hamilton (post-production producer), Henric Larsson (post-production producer)
hudba: Johan Söderqvist
keywords: vampire, suburb, blood, revenge, night, school, classroom, bully, neighbor, cat, ring, melting-face, rubik%27s-cube, urination, newspaper-clipping, acid, ear, desire, finger-cut, killing-off-school-bullies, další...
hits: 8352

Přidáno: 28. listopad 2009

Máte chuť se podívat na kvalitní upírský příběh? Taky máte už dost všeho toho Stmívání, které se na nás hrne ze všech stran? Pokud jste alespoň v jednom případě odpověděli ano, právě pro vás by mohl být švédský snímek Let the Right One In. Jeho režisér Tomas Alfredson pro vás nachystal působivou mrazivou pohádku, která byla právem nominována na nejlepší evropský film roku a nakopává zadky všem těm přesládlým upírkům přesto, že i v tomto případě se jedná o romantiku.

Oskar je dvanáctiletý zakřiknutý chlapec, který žije na sídlišti se svou matkou. Jeho podivnost přitahuje silnější spolužáky, kteří ho s oblibou šikanují, a Oskar se s tím nesnaží nic dělat. Zálibu nachází jen ve sbírání novinových článků o vraždách a nehodách a tajně sní, že své trýznitele jednou vykuchá jako prasata. Všechno se ale rázem změní s příchodem dívky Eli, jež se zakřiknutým Oskarem ihned naváže kontakt. Chlapec se po dalších několika nočních setkání do tajemné cizinky bezhlavě zamiluje, a ta jeho city opětuje. Tím si nevšimne ani toho, proč Eli nenavštěvuje stejnou školu a jejich setkání probíhají pouze večer. Co na tom, že v okolí se začínají hromadit mrtvoly a Elina opatrovatele zavřou kvůli pokusu o vraždu? Jenže netrvá dlouho a Oskar zjišťuje hrůznou pravdu: jeho nová láska není totiž nikým jiným, než krvežíznivým upírem.

Základní osnova je tedy slušně načrtnuta, ale snímek jde naštěstí ještě hlouběji. Příběh není čistě hororový, ale funguje stejně dobře i jako drama o osamělých dětech, jež jsou vyloučeny ze společnosti. Vezměte si například Eli. Jelikož její opatrovatel byl ten, co mladé dívce sháněl po nocích lidskou potravu, musí se nyní postarat sama o sebe, ale je jasné, že nepotrvá dlouho a lidé si všimnou osiřelé dívky s tváří zbrocenou krví, potulující se po nočním sídlišti. A Oskar si najednou musí vybrat, jestli dál milovat mrtvou bytost uvězněnou v dívčím těle, nebo ji nadobro opustit.

Zní to více než zajímavě, ale snad ještě působivější než tato lovestory je Oskarova přeměna ze třídního otloukánka na spratka, co se dokáže konečně postavit svým nepřátelům. Šikanu před matkou ze začátku tají a útěchu nenachází ani v otci, potřebnou odvahu a sebevědomí mu pomůže získat samozřejmě až Eli. Takže je jasné, že jejich čistá láska musí být lemována mrtvolami. Sympatický je také fakt, že tentokrát nesledujeme události z pohledu obětí, nýbrž těch, co vraždí.

Režisér nám tedy rozehrál výborné drama o těžkém dospívání. Nechce však ponechat nic náhodě, a protože film je hlavně pro fanoušky temných hororů, musí ctít pravidla každé správné upířiny. Upír má i zde komplice, muže, co páníčkovi (v tomto případě malé slečně) i přes nepříznivé okolnosti obstarává potravu. Upír také nikdy nevkročí přes váš práh, pokud ho sami nepozvete. S tím souvisí pozoruhodná scéna, která konečně ukáže, co se s ním stane, když toto pravidlo poruší. Dále jsou to zvířata, v tomto případě kočky, která pohotově vycítí toto nebezpečí a bleskově útočí na potenciální nebezpečí. Česnek nebo kříže se tu neřeší. Filmu hodně prospívá zimní severská příroda, ve které dokonale vynikají všechny ty krvavé cákance. Kamera určité scény zabírá z dálky a jakoby mimo dění, čímž navozuje pocit odcizení. Ale co je nejvíce pozoruhodné, tak to je ústřední dvojice. Oba dětští herci sem skvěle zapadají a nenásilně podávají fascinující výkony. Jejich pocity a utrpení jim zobete z ruky, čímž nechávají daleko za sebou i kolegy, kteří jsou starší o celou generaci.

Nemůžu si pomoci, ale z tohoto mrazivého romantického dramatu s depresivním nádechem jsem nesmírně nadšen. Ať vejde ten pravý vás prostě a jednoduše dostane, protože jasně dokazuje, že filmy s upíří tematikou nejsou ještě zcela vyčerpány. Tato látka se jenom musí správně uchopit a vytvořit z toho něco neotřelého. A tady se to vskutku povedlo. Viděl jsem ho dvakrát a zhlédnu ho klidně znovu. Vám tudíž poradím to samé. Příjemnou zábavu.