108 minut

česky: Antikrist
režie: Lars von Trier
scénář: Lars von Trier (written by)
hrají: Willem Dafoe (He), Charlotte Gainsbourg (She), Storm Acheche Sahlstrøm (Nic)
produkce: Bettina Brokemper (executive co-producer), Marianne Slot (executive co-producer), Johannes Rexin, Ole Østergaard (financial producer), Andrea Occhipinti
keywords: cabin-in-the-woods, cabin, woods, nature, prologue, grief, depression, fear, chapters, epilogue, hospital, strangulation, psychosis, genital-mutilation, train-ride, controversial, nameless-character, drill, one-word-title, explicit-sex, další...
hits: 7675

Přidáno: 21. listopad 2009

„Chaos vládne.“

Jméno Lars von Trier tu na Studni není často skloňováno, dá se říci, že vlastně vůbec. Není ale čemu se divit, tento dánský režisér sice točí velmi kontroverzní díla, ale s hororem většinou nemají nic společného. Tedy až do teď. Jeho nejnovější Antichrist právem vzbudil velké pozdvižení nejen kvůli explicitně zobrazovanému násilí, ale i díky několika scénám pohlavního styku, které už téměř hraničí s pornografií. Ano, čtete správně. Film je ke všemu opravdu nestravitelný pro běžného konzumenta klasického vyprávění a zavedených postupů ala Hollywood. Kvůli tomu se Trierův počin nedá tak jednoduše hodnotit podle běžných filmových měřítek. Jeho koprodukční Antichrist je totiž jakýsi druh art-filmu a tudíž se musí k němu tak i přistupovat. Právě proto u nás běží jen ve vybraných kinech.

Příběh je na oko velmi jednoduchý. Po tragické smrti malého synka se jeho matka psychicky zhroutí a muž, jenž pracuje jako psychoterapeut, se snaží zachránit jejich manželství. Odjíždějí proto do odlehlého srubu uprostřed lesů, kde se jí snaží léčit ve formě společné terapie. Podivné úkazy v okolí však alarmují blížící se nebezpečí. Místo se brzy stává jejich nejhorší noční můrou, přestože právě to mělo být vysněným Rájem. Příroda totiž ukazuje svou druhou tvář a rozehrává děsivé peklo, před kterým nelze utéct.

Jak je u Larse dobrým zvykem, s každým svým snímkem si opravdu vyhraje a u Antikrista to platí dvojnásob. Tísnivou atmosféru vytvořil hlavně pomocí dokonale působivé kamery a neobvyklými obrazy, ve kterých hrají důležitou roli extrémně zpomalené záběry. Pro režiséra je to dost osobní záležitost, jelikož do filmu vtiskl své zážitky z psychologického odvětví, některé své fobie a deprese. Jen těžko přehlédnete, že si zde pohrává s myšlenkou, že Satanem se může myslet obyčejná příroda, jelikož ji nepředstavuje jako nádherné životodárné místo, nýbrž jako přirozenou kolébku smrti. A třeba taková žena může být jejím dokonalým nástrojem k rozpoutání pekla na Zemi. Proto se nesmíme pokoušet za každou cenu neustále se vrtat v otázkách, co měl tento záběr a tamta scéna znamenat. Tady jde spíše o vizuální zážitek. Vždyť samotný svět kolem nás je příliš složitý na to, abychom ho celý pochopili. Samozřejmě, mně to také nedalo a rýpal jsem se v několika nejasnostech, například v té spojitosti s Třemi žebráky, co představovala lesní zvěř v podobě srnky, lišky a ptáka. Podle mého skromného názoru se však toho filmu příliš vytknout nedá, protože obsahuje vskutku silný materiál, balený ve spoustě symbolů a metafor. Skvělá úvodní scéna, jež vás zcela ohromí až uměleckým dojmem, psychotické procházky lesem, či záběry na trpící zvířata ve vás vyvolají dost pochmurnou náladu. Film zkouší divákovu výdrž i několika explicitními záběry. V těch například (SPOILER)nebudeme ušetřeni tvrdým úderem dřevěného polena do penisu, po kterém následuje masturbace s výstřikem krvavého semene. A samozřejmě ta nejdiskutovanější sekvence, v které se i ve mně cosi zlomilo. Jedná se o scénu ženské kastrace s ostrými nůžkami(/SPOILER) v detailním záběru! Něco podobně hnusného a realistického jsem už dlouho neviděl a zase dlouho vidět nechci.

Celý snímek je vlastně koncertem pouhých dvou herců, v němž muže si zahrál William Dafoe a ženu Charlotte Gainsbourgová. Jejich postavy se nijak nejmenují, protože by to film zřejmě nikam neposunulo, a tak se Lars von Trier soustředil hlavně na rozvíjení charakterů, jejich dialogy a postupný vývoj postav. On se jí snaží pomoci navrátit se do poklidného života, ona únik před krutou realitou řeší skrze sexuální potěšení. Oba manželé, zejména Ona, se propadají do stále hlubších snů a deziluzí, takže všechno spěje k neodvratitelnému tragickému závěru. Obzvláště truchlící žena dává pojmu šílenství zcela nový význam. Ne nadarmo si Gainsbourgová z letošního MFF v Cannes odnesla ocenění za nejlepší ženský herecký výkon.

Antichrist je pozoruhodný snímek s notně antifeministickým obsahem, jenž by neměl uniknout především tomu náročnějšímu publiku. To dokáže totiž dostatečně ocenit ono výjimečné cítění obrazu. Mě osobně nesmírně šokoval, jenom netuším, jestli budu mít v budoucnu chuť podívat se na něj znovu. Přesto Trierovi tleskám za odvahu natočit první hororový počin ve svém nezaměnitelně zvrhlém stylu, protože se jedná o jeden z nejlepších filmů, co se letos objevily v našich kinech.