Právě je 31 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online.

WIthINSurvival Horror

česky: Smrtící temnota
režie: Olatunde Osunsanmi
scénář: Olatunde Osunsanmi (written by), Terry Robbins (story)
hrají: Sybil Temtchine (Bailey), Mustafa Shakir (Gannon), Ogy Durham (Miranda), Andrew Caple-Shaw (Ori), Danny Jacobs (Ambrose (as Danny A. Jacobs), Andres Hudson (Domingo (as Drew Saenz-Hudson), Johnnie Colter (Petr / Human), Neno Pervan (Slava), Kamen Gabriel (Vlad), Cassandra Duarden (Rachel)
produkce: Ioana Miller, Terry Robbins, Gerald A. Vitatoe Jr., Olatunde Osunsanmi
hudba: Bryan Galvez
keywords: cave, shocking-ending, spelunking
hits: 5359

Recenzoval Raul

Přidáno: 01. listopad 2009

Utírání si pozadí šmirgl papírem. Čištění si zubů namísto zubní nití ostnatým drátem. Šťourání se rezavým hřebíkem v uchu. Nakupování s přítelkyní. To není seznam nechutných záběrů, které v tomto filmu uvidíte, ale seznam zábavnějších a méně nebezpečných věcí, než jeho sledování. Řekneme si to hned na začátku bez skrupulí. WItnIN je tak špatné, že být ještě o něco horší, samým zhnusením by se člověk musel při jeho sledování samovznítit. Nějakým nedopatřením někdo dopustil, aby namísto spálení pásky s tímto výtvorem nebo alespoň jejího bezpečného uložení v trezoru vyslaném na Měsíc, se tento film dostal na světlo tohoto světa (doufejme, že jen tohoto, protože nikdo další si nezaslouží takto trpět).

Film vypráví o skupině jeskyňářů, kteří se vydají prozkoumat doposud neprobádanou jeskyni. Jejich počáteční kroky doprovází řada úžasných dialogů o tom, jak že je ta jeskyňařina nejtěžší řemeslo, jak jsou všichni těžcí profíci a snaha o jakési naznačení hloubky postav přes společné trauma, kdy se snoubenka hlavního hrdiny utopila při poslední návštěvě přírodou vytvořených podzemních prostorů. Když se konečně rozhodnou vlézt do oné jeskyně, nastává pravý teror. Bohužel pro diváka.

Příběh se odvíjí podle jednoduché šablony: cosi nás tu zavřelo v jeskyni, jde to po nás a my jen prcháme, křičíme a umíráme. Takový Descent tohle téma zpracoval tak dobře, že dnes má nálepku jednoho z nejlepších hororů posledních let a Neil Marshall ukázal, kdo je tu pánem. Jeho protipól Olatunde Osunsanmi, který si film jak zrežíroval, tak napsal, předvedl jak se to dělat opravdu nemá. Celý film je natočený na ruční věčně se klepající kameru, kterou jsou neustále zabírány obličeje té nejanonymnější a nejnesympatičtější bandy "herců". Autorův záměr je jasný, navodit atmosféru stísněného prostoru, kde není kam pořádně prchnout. Bohužel výsledkem je, že ze scény nevidíte vůbec nic, jen sem tam světlo baterky a záblesky postav a monstra. A pak si začnete říkat, že další scéna už možná bude lepší a monstrum nám konečně ukáží v plné polní díky pořádnému záběru. Chyba lávky, protože takový je celý film. Ke všemu je prošpikován hloupými dialogy o tom, jak nikdo nechce umřít a všichni se z toho ve zdraví dostanou (až na diváka). Korunu všemu nasazuje závěrečné absolutně nelogické rozuzlení, kdy už nevíte jestli máte brečet, smát se nebo si prostě vyškrábat oči.

Závěrem bych si vzal na paškál větičky, které si autoři vymysleli k tomuto neskutečně břídilskému výtvoru jakožto tahák na diváky (volný překlad podle mojí maličkosti):
"Sestup do hrůzy." -Ano to opravdu je. Ale do té filmové.
"Hrůza čeká pod povrchem." -Nejlepší by bylo, kdyby tento film zůstal někde pod povrchem. Pokud možno co nejblíže zemskému jádru.