Právě je 78 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

BugHorror obecně

102 minut

česky: Brouk
režie: William Friedkin
scénář: Tracy Letts (play)
hrají: Ashley Judd (Agnes White), Michael Shannon (Peter Evans), Harry Connick Jr. (Jerry Goss), Lynn Collins (R.C.), Brían F. O'Byrne (Dr. Sweet), Neil Bergeron (Man in Grocery Store), Bob Neill (Pizza Harris (voice)
produkce: John J. Anderson, Bonnie Timmermann, Jim Seibel, Andreas Schardt, Malcolm Petal
hudba: Brian Tyler
keywords: motel, bug, lesbian, abusive-ex-husband, waitress, oklahoma, delusion, conspiracy-theory, motel-room, aphid, ceiling-fan, supermarket, bar, drugs, microscope, people%27s-temple, lesbian-kiss, person-on-fire, fly-catcher, kitchen, další...
hits: 6073

Přidáno: 05. říjen 2009

Režisér William Friedkin, tvůrce kultovního Vymítače ďábla, se na stará kolena snaží nám a hlavně sám sobě dokázat, že má stále talent k natočení kvalitního díla, které se vymyká běžným filmovým měřítkům. Otázka pak je, jestli ho dokáže strávit běžný konzument hollywoodských bijáků. Může se totiž stát, že jeho sledování vám bude stejně příjemné, jako mít osinu v zadku. Stejně jako v případě psychothrilleru s všeříkajícím názvem Brouk. Tím vás ale nechci od filmu odradit, jen upozorňuji na to, že při tomto filmu nemusejí mít mnozí z vás úplně příjemný pocit. A to ne kvůli broukům.

Agnes je servírka, která bydlí v motelovém pokoji. V tomto zaprášeném hnízdě si dopřává spoustu kokainu, díky němuž se snaží zapomenout na ztrátu svého malého syna. Jednoho dne se seznámí s Peterem, s poněkud narušeným válečným veteránem, který přináší do jejího života určitou naději na lepší budoucnost. Sotva se do sebe zamilují, objevují se první trhliny. A z basy navrácený Agnesin manžel to nebude. Peter a Agnes jsou totiž velmi brzy atakováni hordou malých brouků. Milionem malých mšic, kterých se nejde ani zbavit, ani před nimi utéct. Je tato hrůza skutečností nebo se stali oběťmi šílených halucinací?

Brouk nezapře svůj divadelní původ, už kvůli minimálnímu prostoru, ve kterém se odvíjí podivné milostné drama. Kromě začátku v baru se totiž téměř celý odehrává v jednom zaprášeném (tady se možná lépe hodí v zavšiveném) motelovém pokoji. Další zvláštností je, že si tu příliš lidí nezahrálo, vlastně se v celém snímku objevilo dohromady pět herců. Co nejde přehlédnout, tak to je Friedkinem výborně zvolená ústřední dvojice paranoiků. Jindy velmi krásná Ashley Judd zde musela trochu přibrat a zošklivět, k čemuž jí dopomohli maskéři (nebo žádní nebyli?). Ale nebojte, některé své partie vám i přesto ráda ukáže a musím dodat, že vypadá pořád skvěle. Její herecký kolega Michael Shannon, který zde ztvárnil bývalého veterána Petera, předvádí místy až obdivuhodný výkon. Trochu tím dává vzpomenout na výborného Tima Robbinse v Jakubově žebříku, samozřejmě ne tolik par excellence, ale přesto dokáže na sebe strhnout veškerou pozornost. Tento pár vlastně táhne celý film a bez sebemenších klopýtnutí se mu to i daří.

I přesto, že se v tomhle případě jedná spíše o psychologický thriller, nacházejí se tu asi dvě scény, které nemají k hororu daleko. Jedna z nich je dokonce výborná. Snad neprozradím tolik, když napíšu, že se jedná o povedenou sekvenci s trháním zubu, kterou slabší povahy (rozuměj nesnášející zubaře) asi nerozdýchají. Dentista Corbin Bernsen by jistě záviděl. Jinak má snímek spíše pomalejší tempo, jež graduje zejména v poslední čtvrtině v sebedestrukčním finále, které je hereckým koncertem hlavně pro maniakální Ashley Judd. V závěru ale nebuďte zklamaní, když vám Friedkin nic nevysvětlí. Spíše ještě přihodí poslední poleno pod vařící kotel paranoie a schizofrenie a nechá vás v tom beznadějně se topit. Záchranné lano nečekejte.

Bug je tudíž hodně zvláštním komorním snímkem, jenž si však zaslouží vaši pozornost. Každopádně budete čekat úplně jiný film, než který se vám dostane. A to nejen kvůli svému názvu, který může leckoho zmást. Nejedná se totiž o typický horor jako takový, ale zkuste mu dát šanci už kvůli skvělému obsazení nebo šílené atmosféře, kterou tak často nevídáte. Třeba zjistíte, že i vám se pod plombou nachází hejno malých broučků.