Právě je 112 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

LeviathanMonstersScience Fiction

USA, Italy
98 minut

režie: George P. Cosmatos
scénář: David Webb Peoples (screenplay) (as David Peoples) and), Jeb Stuart (screenplay)
hrají: Peter Weller (Steven Beck), Richard Crenna (Dr. Glen Thompson), Amanda Pays (Elizabeth 'Willie' Williams), Daniel Stern (Buzz 'Sixpack' Parrish), Ernie Hudson (Justin Jones), Michael Carmine (Tony 'DeJesus' Rodero), Lisa Eilbacher (Bridget Bowman), Hector Elizondo (G. P. Cobb), Meg Foster (Martin), Eugene Lipinski (Russian Ship Captain)
produkce: Aurelio De Laurentiis, Luigi De Laurentiis, Charles Gordon, Lawrence Gordon
hudba: Jerry Goldsmith
keywords: underwater, mutation, mining, infection, sole-black-character-dies-cliche, assimilation, deception, prank, blood, photograph, doctor, porn-magazine, shark, flare, fish, electrocution, hair, drill, flamethrower, survival-horror, další...
hits: 6971

Přidáno: 06. září 2009

Po impozantním Vetřelci a jeho akčním pokračování se v kinech najednou hromadil nespočet snímků, které se snažily parazitovat na jejich slávě. Někteří více úspěšně, někteří zase méně. Snímek Leviathan, o kterém dnes bude řeč, byl jeden z těch šťastných. Mnozí z vás si ho pamatují ještě z dob ošuntělých VHSek s příšerným obrazem a dvouhlasým dabingem (jó, to byly časy). Tento snímek je jasným důkazem toho, že když se ho správně ujmou chytré hlavy a šikovné ruce, tak i z takto provařeného tématu se dá vytřískat kvalitní podívaná.

Několik mil pod hladinou Atlantiku probíhá na jejím dně nebezpečná tříměsíční těžba stříbra a jiných drahých kovů. Operuje zde osmičlenná posádka ve složení: geolog Beck, doktor Thompson, černoch Jones, opravář Cobb, Španěl DeJesus, hulvát Sixpack a s nimi dvě ženy – Bowmanová a kráska Williamsová. Tři dny před koncem služby však Sixpack narazí na vrak ruské lodi Leviathan, odkud vezme na základnu tajemnou bednu. V ní se nacházejí nějaké záznamy a lahev ruské vodky. Tu si Sixpack schová pro sebe a pohostí s ní i Bowmanovou. Netrvá dlouho a se Sixpackem se začne něco dít. Nejdříve to vypadá na virózu, ale hned co mu na celém těle naskáčou tmavé fleky, umírá. Bowmanová se psychicky zhroutí, a jelikož má stejné příznaky jako on, raději se podřeže. Posádka v čele s Beckem se rozhodnou zbavit těl, jenže nešťastnou náhodou se Sixpackova noha oddělí od zbytku těla a začne žít vlastním životem. K němu a rychlému růstu potřebuje čerstvou krev. Nemusím snad dodávat, že se uvnitř základny rozehraje boj o přežití mezi parazitickým tvorem coby genetickým experimentem a posádkou uvězněnou hluboko na dně oceánu.

Tento podmořský sci-fi horor vznikl roku 1989 pod taktovkou zkušeného veterána George P. Cosmatose, jenž má na svědomí akční bomby jako Ramba 2 nebo Cobru. Ten s rozpočtem 24 milionů natočil působivý klon Vetřelce, Carpenterovy Věci a jiným podmořským thrillerem byl Deep Star 6, který měl premiéru téhož roku, jen o tři měsíce dříve. I zde máme chamtivou společnost, jež stojí za tímto incidentem a je schopna kvůli úspěchu obětovat i pár nevinných lidí. Taky tu nechybí zrádce ve vlastních řadách, jenž ze stanice udělá smrtící past. A samozřejmě příšera, co nabírá stále větší inteligenci po každém svém hostiteli a dokáže přežít v nejdrsnějších podmínkách.

Od zmiňovaného Deep Star 6, se kterým je často spojován, se však Leviathan liší v kvalitním hereckém obsazení. Nejznámější je Robocop Peter Weller (Beck), se kterým režisér Cosmatos už natáčel v roce 1983 svůj povedený horor Zlo neznámého původu. Roli doktora Thompsona si tu střihnul Richard Crenna, jehož si diváci pamatují jako plukovníka Trautmana z Ramba. Ernieho Hudsona jste zas mohli vidět v kultovní Vráně nebo duchařské komedii Krotitelé duchů. Hraje zde také Hector Elizondo, jehož proslavila Nemocnice Chicago Hope nebo Pretty Woman. No a nakonec tu máme Daniela Sterna (Sixpack), jehož vídáte u televizních obrazovek každý rok o Vánocích. Nic? A komedie Sám doma vám taky nic neříká? Přesně tak, mokrý a dlouhoprstý zlodějíček Marvin (to je, prosím, ten větší z nich).

Na kreatuře se, kromě profláklého studia Stana Winstona, vyřádila i známá dvojice Alec Gillis a Tom Woodruff, kteří dělali toho stejného roku i na pouštním hororu Tremors a teprve je čekala práce na třetím Vetřelci. Veškeré speciální efekty měla pak na starosti slavná Lucasova dílna ILM (Industrial Light and Magic), což je synonymum ke slovu kvalita. Další eso v rukávu byl Jerry Goldsmith, který mimochodem ne čirou náhodou skládal hudbu právě ke Scottovu Vetřelci. Naštěstí se nesnažil kopírovat své starší dílo a vytvořil hudbu ponurou a tísnivou, stejně jako atmosféra uvnitř stanice. Scénář si zejména v první půlce vytváří pevnou půdu pod nohama díky dobře načrtnutým postavám a jejich charakterům. Půlka druhá ale rychle vyjede ze svých kolejí a soustředí se na akčnější pasáže, bohužel se při té cestě nevyhne množství klišé.

I když je mi Leviathan jakkoliv sympatický, pár chyb sráží mé hodnocení dolů. Jedná se hlavně o závěrečnou scénu (SPOILER)vynoření posledních přeživších na hladinu oceánu společně s monstrem(/SPOILER). Souboj mezi nimi pak probíhá dosti křečovitě, a přesto, že tu divák konečně spatří monstrum v celé jeho kráse, musí být nutně zklamán. A to nejen kvůli jeho nepříliš vydařenému zjevu. To už totiž není vůbec schopné zabít několik lidských červů s Wellerem v čele a shazuje tedy své skvělé požírací schopnosti z předchozí části filmu. Chvilkou to vypadá dokonce jako parodie na podobné monster movies. Poslední tečkou je však Péťa Weller, kdy vteřinu před zničením zařve na nepřítele „Say aaaaaa Motherfucker!“. Kdyby to alespoň nevyznělo tak trapně.

I přes tyto výtky jsem si jinak celý film skvěle užil. Jen se nemohu rozhodnout, jestli mám Leviathana ohodnotit sedmičkou nebo osmičkou. Přece jen nehýří originalitou a vypůjčuje si ze známějších kolegů. Díky jeho výborné atmosféře v první půlce filmu se však přikláním k tomu vyššímu. Vždyť se jedná o jednoho z lepších klonů Vetřelce a těch je potřeba si vážit. A jak jste jistě poznali, 80. léta jsou pro mě velkou slabinou.