101 minut

česky: Temná voda
anglicky: Dark Water
rok: 2002
režie: Hideo Nakata
scénář: Kôji Suzuki (novel), Takashige Ichise (screenplay (uncredited), Yoshihiro Nakamura (screenplay), Hideo Nakata (screenplay (uncredited), Ken'ichi Suzuki (screenplay)
hrají: Hitomi Kuroki (Yoshimi Matsubara), Rio Kanno (Ikuko Matsubara (6 years old), Mirei Oguchi (Mitsuko Kawai), Asami Mizukawa (Ikuko Hamada (16 years old), Fumiyo Kohinata (Kunio Hamada), Yu Tokui (Ohta (real-estate agent), Isao Yatsu (Kamiya (apartment manager), Shigemitsu Ogi (Kishida (Yoshimi's lawyer), Maiko Asano (Young Yoshimi's Teacher), Yukiko Ikari (Young Yoshimi)
produkce: Takashige Ichise, Kyle Jones, John Ledford, Mark Williams
hudba: Kenji Kawai, Shikao Suga
keywords: water, apartment, ghost, custody-battle, divorce, copyeditor, remade, dead-girl, family-abandonment, bad-landlord, elevator, supernatural, supernatural-power, little-girl, fear, kindergarten, apartment-building, missing-child, asian-horror, hide-and-seek, bathtub, leaky-apartment, mother-daughter-relationship, water-tower, horror-movie-remade, surveillance-camera, drowning, based-on-novel
hits: 10845

Recenzoval evilmind

Přidáno: 31. srpen 2002

Hideo Nakata natočil vlastně jen dva dobré filmy během jediného roku - Ringu a Ringu 2. Filmy tak dobré, že mnoho fanoušků žánru horroru je považuje za to vůbec nejlepší, co kdy mohli vidět... Včetně mé maličkosti. Všichni jsme tedy pochopitelně čekali, co předvede Nakata dál. Po dost nepovedeném thrilleru Chaos, ukazujícím jak se dá pokazit scénář jako je Memento (které ale v té době ještě neexistovalo), už se ale režisér bohužel zabýval jen nehorrorovými záležitostmi. Až do letoška. Ještě žádný film jsem takhle toužebně nevyhlížel - předobjednávku jsem měl v DVD obchodě od první chvíle, a po odeslání balíčku jsem volal domů obden jestli už to sakra přišlo. Můj pohled na film tedy může být trochu nekriticky ovlivněn vysokým očekáváním. Tak se nenechte odradit... ;-)

Yoshimi Matsubara je mladá žena, která se právě rozvádí, a svádí boj o svěření své šestileté dcery Ikuko do opatrovnictví. A nemá to zrovna lehké, když už ji neživí manžel, a musí si najít vlastní práci, nové bydlení, i školku pro Ikuko. Ve své finanční situaci vezme první trochu slušně vypadající byt ve starém činžovním domě. Vypadá to, že se Yoshimi podaří úspěšně odrazit do vlastního života. Jenže do ložnice jí z mokvajícího stropu neustále kape voda, v prázdném bytě o patro výš se často ozývají kroky, znovu a znovu se objevují podivné předměty a přeludy, a psychicky labilní Yoshimi pomalu prohrává svůj boj o získání dcery...

Stejně jako u Ringu film popisuje naprosto obyčejný a nekomplikovaný příběh. Nejsou tu žádná překvapení, žádné dějové zvraty, žádná pointa. Film stojí na velice pomalém budování atmosféry strachu. Strachu z toho, co divák skoro jistě uhodne dávno před Yoshimi, strachu z potvrzení děsivých domněnek o smrti jiného dítěte. V očích Yoshimi to ale je stále méně jiné dítě než Ikuko, vždyť osud obou se v detailech natolik podobá, že by snadno mohl splynout v jeden. Mrazivou hudbou provázené záběry na pomalu se rozšiřující mokrou skvrnu na stropě a pravidelně se k zemi spouštějící kapky, stále se opakující jízda výtahem, zabíraná pohledem bezpečnostních kamer, neustále se vracející nápadná dětská červená taštička s manga obrázkem, neustálý déšť a pochmurné barvy. Samo o sobě neděsivé záběry, ale v šikovné skládance společně tvoří báječnou atmosféru očekávání příchodu něčeho děsivého. Kdo ale doufá ve smršť speciálních efektů v závěrečných minutách, bude zklamán. Dokonce i to, co se nakonec s Yoshimo stane, si musí divák jen domyslet - i když mnoho možností se mu nenabízí...

Duchařský Nakatův příběh je tentokrát poněkud tradičnější, alespoň v rámci podobných japonských filmů o prokletých domech a průhledných zjeveních. Lepší než Ringu není. Ale lepší než spousta jiných duchařin určitě ano, a za váš čas i peníze film rozhodně stojí.

Nejlepší scéna: Nejvíc mne dostala neuvěřitelná lekačka na střeše. Nemůžu říct kdy přesně, protože byste se pak třeba nelekli, i když bych si i tak skoro vsadil, že ano. Je to přesně místo, kde čekáte že 'něco' bude. A když pak opravdu je, tak stejně vyletíte v šoku ze židle... I podruhé.