hrají: Ivan Franek (Marek), Lenka Krobotová (Lucie), Malgorzata Kozuchowska, Michal Dlouhý, Andrej Hryc, Zuzana Kronerová, Maximilian Schell
produkce: Roman Synek
hudba: Martin Nemec
keywords: entire-title-is-capitalized-acronym, hallucination, exploitation, drug-use, nudity, camp, nazi, haunted-by-past, sex, down-syndrome, acronym-in-title
hits: 7908

Přidáno: 17. červenec 2009

Český horror v kinech vidí člověk jen jednou, až párkrát za život, takhle smutná situace panuje v našich luzích a hájích. Proto je film T.M.A., nový horror od Juraje Herze, výjimečný a měli byste tak minimálně vědět, že tu je a také to, že není úplně špatný, jako většina českých pokusů, které končí na DVD. K názvu filmu snad jen to, že za něj můžou nepřímo američtí producenti, kteří české slůvko Tma nedokáží vyslovit tak, aby to neznělo pro oba národy divně. Došlo ke kompromisu, Tma je název pro nás, The Mysterious Address pro američany a ostatní. Anglický název toho o filmu sděluje o něco víc, než ten český, avšak ten náš zase obsahuje hlavní téma, o kterém tento film vypráví - i když zase tak jistě to tvrdit nemůžu, jelikož Tma je film podivný, nejasný a pro horrorového fanouška málo srozumitelný.

O čem tedy T.M.A. je? Hlavní hrdina Marek se vrací do domu, kde vyrůstal, aby v něm pobyl nejedno odpoledne, a přespal nejednu noc. Dům nevypadá z vnějšku, ale ani zevnitř, nijak strašidelně, jediné místo, které jakžtakž nahání hrůzu, je sklep, který má na dveřích napsáno Verboten - Zákaz vstupu. Není to tak, jak si možná myslíte, že nápis Verboten je tam proto, aby dovnitř nechodily německé děti na sladkosti. Něco takového můžeme vyloučit už předem, protože film pochází od režiséra Spalovače mrtvol. Za sklepními dveřmi určitě číhá zlo - vždyť za války prý dům obývali příslušníci SS.

Ani nevím, jaké mám přesně nároky na horror z české produkce. Byl bych rád, kdyby film působil moderně, což se Tmě víceméně daří, a aby byl pokud možno strašidelný - což se až tak nepodařilo a v neposlední řadě chci, abych se u něj bavil. Co se týče toho posledního, ve svém festivalovém bločku (Tmu jsem viděl na MFFKV) mám poznamenaný otazník. Mám totiž ze Tmy docela rozporuplné dojmy. Na jednu stranu jsem byl u první poloviny filmu spokojený, na straně druhé je na něm znát, že tu nebyla pouze snaha o horrorovou stránku, ale taky o tu uměleckou, a když se k tomu přidá několik nesrozumitelných pasáží a pár nadbytečných scén, které měly pouze za cíl ukázat dvě neoblečené herečky, máme tu film, o kterém se jasně nedá říci jedno, natož to druhé.

Už v úvodu se dočkáme na české poměry odvážné scény - detailní bodnutí do oka skrze klíčovou dírku. Jenže, zřejmě se mezi tvůrci nevyskytoval nikdo, kdo by takovou scénu dokázal vytvořit klasickými prostředky, takže do hry vstoupily počítačové efekty, a bohužel nevalné kvality. Dojem napravuje až příjezd Marka do městečka, které obklopuje tajemno. Na náměstí byste, nebýt pár podivínů, jedné pošťačky (jedna z hlavních postav) a zaměstnance potravin nepotkali živáčka. Od místních alkoholem skrz naskrz zdevastovaných štamgastů čekáte, že každou chvíli o něčem tajemném promluví, zvláště o tom, co za zlou sílu přebývá v domě, kam se Marek přistěhoval. Jen tak hned se o tom nerozpovídají, ale i kdyby o tom hned začali povídat, podle Markovy asertivní povahy by mu jen stěží zkazili náladu - natož jeho známému Viktorovi (Michal Dlouhý) a jeho dvěma, ehm, přítelkyním Xandře a Renatě, kteří (tedy i Viktor) kvůli drogovému absťáku na jednu noc u Marka přenocují.

V prvním odstavci recenze zmíněná nejasnost se projevuje nejen v příběhu, ale i v režii - resp. v tom, že film, alespoň na mě, působí tak, že neví, jestli chce být strašidelným filmem anebo uměleckým horrorem. Nakonec se rozhodl, že si od všeho vezme trochu, což tedy ve výsledku nedopadlo zrovna moc dobře.

To ale nemění nic na tom, že T.M.A. je filmem zajímavým a z hlediska české kinematografie pozoruhodným. Těch několik momentů (většinou s duchy mrtvých dětí), kdy film vyniká po horrorové stránce, značí pro český horror příslib světlých zítřků. Rozhodně by bylo fajn, kdyby čeští režiséři na horrorový žánr nezanevřeli, poučili se z chyb Tmy a kdoví, třeba se někdy v budoucnu staneme svědky toho, že české horrory budou plně srovnatelné s těmi (lepšími) zahraničními.

PS: Šestý bod dostává film ne za to, že je český, ale za opravdu moc pěknou kameru.