France
85 minut

česky: Strach(y) ze tmy
rok: 2007
režie: Blutch, Charles Burns, Marie Caillou, Pierre Di Sciullo, Lorenzo Mattotti
scénář: Blutch (writer), Charles Burns (writer), Pierre Di Sciullo (writer), Jerry Kramski (writer), Richard McGuire (writer)
hrají: Gil Alma (voice), Aure Atika (Laura (voice), François Creton (The teacher (voice), Guillaume Depardieu (Eric (voice), Sarah-Laure Estragnat (voice), Nicolas Feroumont (voice), Nicole Garcia (Narrator (voice), Arthur H. (Narrator (voice), Christian Hecq (The doctor / The samurai (voice), Christian Hincker (voice)
produkce: Christophe Jankovic, Genevieve Lemal, Alexandre Lippens, Valérie Schermann
hudba: Laurent Perez
keywords: fear, nightmare, dog, demon, directed-by-several-directors, death, dog-attack, isolated-house, collective, young-girl, fireplace, giant-insect, scene-during-end-credits, spider, sex, samurai-spirit, metamorphosis, bully, schoolgirl-uniform, woods, další...
hits: 6234

Recenzoval Sinner

Přidáno: 30. červen 2009

Tento film odporúčam každému, s istotou, že niečo také tu nebolo a tak skoro nebude.

Horror ako taký sa zrodil v povojnovom Nemecku. Prvým jeho zástupcom by mohol byť Das Cabinet des Dr. Caligari, snímok z roku 1920 (dva roky pred Nosferatu, eine Symphonie des Grauens) . V tej dobe to bol šokujúci výtvor napriek tomu, že sa jedná o nemý čiernobiely film. K hrozivej atmosfére tohto diela vo veľkej miere prispeli aj zvrátené perspektívy, ktoré boli zobrazené na maľovaných kulisách. Ale prečo hovorím o Kabinete doktora Caligariho, keď toto je recenzia na francúzsky animovaný film Peur(s) du noir? Vznikli v inej krajine, nevznikli v tom istom období, či tých istých podmienkach. Ak sa však čitateľ po dopozeraní Peurs du noir trošku pozastaví nad tým, čo som spomínal vyššie, objaví viacero vecí, ktoré ich spájajú. Prvou a najdôležitejšou je žáner. Oba filmy sú horory (aj keď so mnou nemusí každý súhlasiť). Ďalším spoločným elementom je, že rovnako ako Kabinet doktora Caligariho aj Strach(y) zo tmy (Peur(s) du noir) sa zaobišli bez farby (výnimku tvorí červená krv v jednom z príbehov). Keďže spomínaná animácia vznikla v roku 2008, o to viac si vynechanie farieb vážim. Kým praotcovi hororu myslím, že nikto nemôže odoprieť jeho umeleckú hodnotu, verím, že raz sa tohto titulu dostane aj teraz recenzovanému počinu, ktorý opäť raz ukázal, že aj kreslená hrôza môže hravo zatočiť s divákom a vtiahnuť ho do svojho sveta.

"Peur(s) du noir" je film o temnote a "strachoch prameniacich z nej". Už počas prvých minút si divák môže byť istý, že sa mu nedostane ani štipka infantilnej jednoduchosti, že príbeh nebude odľahčený a neskôr svojou dusivou atmosférou potvrdí svoje kvality. Možno to znie prehnane, ale je to tak. K rozprávke ako aj k mainstreamu má tak blízko ako Hellraiser k Titanicu. Samotná animácia je často zaznávaná a čiernobiela má ešte menej obdivovateľov. Mám rád komixy, animáciu a kresbu ako takú, takže po dopozeraní som ostal nadmieru spokojný.

Úvodnú scénu otvára temný psovod, kresba je tvorená neurotickým šrafovaním, znepokojivým a temným. Tento "uvádzač" nerozpráva, len neartikulovane vrieska, čo jeho výstupy približuje nie najpríjemnejším snom. Až jeho scéna skončí, dostáva divák trochu času na vydýchnutie. Tieto chvíle sú venované "poetickým" úvahám nad strachom ako takým. Vtedy sú na obrazovku premietané jednoduché geometrické obrazce, ktoré sa postupne deformujú, alebo dopĺňajú ďalšími útvarmi, pokiaľ nedoznie posledná veta. Práve tieto "prestávky" môžu niekomu uberať na výslednom efekte, ale ja som ich naopak vnímal len nejako okrajovo a poskytnutý priestor som využil na zamyslenie sa nad príbehom, ktorý nedávno skončil.

Peur(s) du noir je v skratke 85 minút čiernobielej animácie, pod taktovkou šiestich režisérov (z viacerých krajín). Všetky "rozprávania" (až na posledné) sú mladých jednotlivcoch, ich problémoch so samotou, nepochopením ostatných, alebo hľadaní priateľov. Mne by takýto popis úplne stačil na to, aby som si film musel pozrieť, nehľadiac na hodnotenia na imdb, alebo iných filmových serveroch. Báť sa budete minimálne, ale ak sa Vám stane to čo mne, ak Vám atmosféra nedá dýchat, tak Vás vtiahne a Vy jej uveríte. Čo viac si môžete priat ako vizuálnu maškrtu a "príjemný" oddych pri nepríjemných situáciách, ktoré sa nestali Vám? Tento počin možno s istotou zaradiť medzi to najtemnejšie z animovenej tvorby s čím som sa dodnes stretol. Každý z príbehov je charakteristický svojskou atmosférou, ktorú vytvára hlavne kresba. Komixovo čisté linky s tvrdým tieňovaním vystrieda kresba s neurotickým "čmáraním" a dokonca s animáciou akú možno vidieť vo viacerých anime počinoch. Mne sa najviac páčil príbeh o chlapcovi z malej dedinky, kde sa striedalo temné šrafovanie s čistými plochami. Táto kombinácia vôbec nepôsobila rušivo, skôr naopak, fungovalo to vizuálne dokonalo. Záverečný príbeh a jeho hra s kontrastom môže taktiež niekoho zaujať. Každý si v tom nájde to svoje, alebo ostane sklamaný. Ja som sklamaný neostal.

Jediné čo možno "Strachom zo tmy" vytknúť je to, že niekomu sa možno budú jednotlivé príbehy vidieť obsahovo neoriginálne. (Neubránil som sa spomienkam na Krajné medze, Kaidan, animovaný Ichi the Killer, či Village, alebo Sleepy Hollow.) Faktom však ostáva, že úspech je väčšinou v podaní a to je v tomto prípade výnimočné. Strhávam bodík za príbeh japonskej školáčky, ktorý ma až tak neoslovil, inak by som dal s čistým svedomím 9.

Peur(s) du noir je niečo pre návštevníka kinoklubu rovnako ako pre niekoho, kto má rád horor ako taký. Ak ste náhodou oboje, tak tento snímok je pre Vás pomerne vysoko na zozname filmov, ktoré jednoducho musíte vidieť.