Cellar DwellerHorror obecně

77 minut

česky: Smrtící přízrak
rok: 1988
režie: John Carl Buechler
scénář: Don Mancini (writer (as Kit Du Bois)
hrají: Yvonne De Carlo (Mrs. Briggs), Debrah Farentino (Whitney Taylor (as Debrah Mullowney), Brian Robbins (Phillip Lemley), Pamela Bellwood (Amanda), Miranda Wilson (Lisa (as Cheryl Ann Wilson), Vince Edwards (Norman Meshelski), Jeffrey Combs (Colin Childress), Floyd Levine (Taxi driver), Michael Deak (The Creature)
produkce: Charles Band, Bob Wynn
hudba: Carl Dante
keywords: artist, cartoonist, monster, surrealism, female-nudity, cellar, nudity, demon, independent-film
hits: 4464

Recenzoval fcreading

Přidáno: 29. duben 2009

Keď sa spomenie meno John Carl Buechler, napadne mi skvelá hororová séria (Friday the 13th Part VII: The New Blood zrežíroval práve tento začínajúci režisér) a o 4 roky neskôr hororová komédia o nechutných príšerkach, vyliezajúcich priamo zo záchodu, v poradí tretí diel nazvaný Ghoulies 3 taktiež od neho. Tak teda - čo môžeme čakať od béčkarského režiséra, sústreďujúceho sa na efekty?

Asi poriadne šialenú jazdu, plnú nechutných gore efektov. Ale čo ak nedostaneme ani to a ostanú iba tí, ktorí prežili v jednej opustenej chate a spolu s nimi netvor, číhajúci na ich vnútornosti a odhodlaný zničiť svojich stvoriteľov raz a navždy?

Áno, ak ste to dobre pochopili, hovorím o netvorovi, ktorý pochádza priamo z horúcich pekiel a vyzerá ako Ghoulies, len má trochu širokú tvár a dlhé uši. Všetko by bolo v poriadku, keby sa nestalo to, čoho som sa najviac obával. Ale vráťme sa späť, a pripomeňme si niečo z deja.

Colin Childress žije v tichej, opustenej chatke a je veľmi talentovaný. Venuje sa totiž komiksom, rád kreslí príšery a iné nechutné bytosti. Raz v noci sa ale stane niečo čudné, na čo nikdy v živote nezabudne. Démonický prízrak, pripomínajúci netvora, náhle ožije a Colin zostane v šoku. Po tridsiatich rokoch sa mladá krásna žena Whitney, venujúca sa kresleniu komiksov, rozhodne zistiť, čo sa počas tej mrazivej noci stalo a popri tom oživí príšeru, ktorá číha a čaká v uzavretej pivnici. Ale ako sa vraví, „múdry o netvorovi nikdy nepochybuje, pretože v pekle neexistuje nič bez vôle človeka.“ Beda tomu, kto dá netvorovi podobu. Premýšľať o zlu znamená pozvať ho k sebe.

Po obsahu prejdime k režisérovi Johnovi, špecializujúceho sa na efekty a masky (na maskách sa podieľal aj v tomto filme), ale maska netvora vyzerá hrozne v najhoršom zmysle slova a scenár si pán režisér zabudol doma na stole a sústredil sa viac na mladé, krásne herečky. Z toho vyplýva, že sa nedočkáme ani nahoty a sexu (jedna scénka sa odohráva v sprche, ale to je asi tak všetko), ale užijeme si hlavne nudy a krátkej stopáže jedna hodina a osem minút. Keď už som pri tej minutáži, je to asi jediný svetlý moment, pri ktorom som bol prekvapený. Zároveň je dobré, že sa režisér rozhodol nakrútiť taký krátky film, pretože ak by to trvalo o 30 minút dlhšie, umrel by som od nudy.

Keď už sme pri nude, približne dvadsať minút po úvodnom masakry film začne obsahovať rôzne rozhovory, ale gore efekty vôbec nie, iba smiešnu masku netvora a Jeffreyho Combsa, ktorý si zahral v úvode a v ďalšej hodine ho zastúpil nevýrazný (ne)herec, čo je len na škodu, pretože Combs v úvode predviedol svoj typický Re-Animátorský prejav a dokazuje, že je určite výborným hercom v hororovom odvetví.

Keď som v úvode spomenul to, čoho som sa veľmi obával, myslel som tým začiatok animácií. Medzitým som uvidel niekoľko komiksových úmrtí spojených s hlavnými predstaviteľkami, takže som si dopredu domyslel, kto a za akých okolností zomrie. Vraždy ma vôbec nezaujali, režisér neponúkol čo mal a tak som zbytočne strávil svoj drahocenný čas pri tomto nudnom odvare. Ak spomeniem českú televíznu stanicu MGM, kde to aj vysielali, tak divák, ktorý ho na nej videl, musel byť určite sklamaný zo straty hodiny svojho života a nemohol sa zdržať smiechu a najmä smiešnej masky, ktorá by nedokázala vystrašiť ani dieťa. Film je to totiž určený mladším a každý, kto má aspoň štipku zdravého rozumu, to pochopí a nepozrie si to. A zabudol som ešte na údajne šokujúcu pointu, ktorá nás mala vystrašiť, no ale ešte raz zdôrazňujem: ak ste túto recenziu dočítali do úplného konca, pochopili ste, v čom vidím nedostatky a hodnotenie 2/10 je minimum, ktoré si táto snímka zaslúži.