UK
116 minut

česky: Síla života
rok: 1985
režie: Tobe Hooper
scénář: Colin Wilson (novel "The Space Vampires"), Dan O'Bannon (screenplay) &), Don Jakoby (screenplay), Michael Armstrong (uncredited), Olaf Pooley (uncredited)
hrají: Steve Railsback (Col. Tom Carlsen), Peter Firth (Col. Colin Caine), Frank Finlay (Dr. Hans Fallada), Mathilda May (Space Girl), Patrick Stewart (Dr. Armstrong), Michael Gothard (Dr. Bukovsky), Nicholas Ball (Roger Derebridge), Aubrey Morris (Sir Percy Heseltine), Nancy Paul (Ellen Donaldson), John Hallam (Lamson)
produkce: Yoram Globus, Menahem Golan, Michael J. Kagan
hudba: Henry Mancini
keywords: comet, halleys-comet, alien, vampire, space-shuttle, space-vampire, one-word-title, beautiful-woman, impalement, special-effects, zombie, telepathy, cult-favorite, female-frontal-nudity, public-nudity, survival, sword, helicopter, nudity, london-england, další...
hits: 6586

Přidáno: 20. březen 2009

Houstone, máme problém.

Posádka raketoplánu Churchill, letícího prozkoumat Halleyovu kometu, nachází v těsné blízkosti tohoto kosmického tělesa něco zcela nečekaného - obrovskou kosmickou loď, evidentně mimozemského původu. Na palubě pochopitelně nikdo živý nezůstal, jen v nákladovém prostoru zůstaly tisíce mumifikovaných ostatků jakýchsi obřích netopýrů. A ještě něco astronauti nalezli: tři průhledné rakve obsahující nepoškozená těla dvou mužů a jedné ženy, vzhledem velice připomínajících pozemšťany. Jak netopýří torzo, tak všechny tři rakve, jsou naloženy na palubu raketoplánu a loď zamíří k Zemi.

Střih o nějaký čas do budoucnosti. K Zemi se blíží raketoplán Churchill, ale chová se divně - mimo jiné vůbec neodpovídá na signály a zjevně se ani nechystá k přistání. Vstříc mu startuje další raketoplán, Challenger, jehož posádka má situaci prozkoumat a pomoci Churchillovi na zem. Na palubě Churchilla ale žádná vysvětlení nejsou, jen hromada deformovaných mrtvol a neklamné známky obrovského požáru. Jo, a málem bych zapomněl - tři neporušené průhledné rakve, obsahující tři neporušená jakoby lidská těla. Co se dá dělat, vezmeme na povrch aspoň ta...

V tuto chvíli možná ještě netušíte, stejně jako nebozí pozemšťané, o co vlastně jde - pokud jste ovšem nesledovali pilně titulky a nevšimli si, že Lifeforce bylo natočeno podle novely "The Space Vampires", jejíž název poměrně silně naznačuje, jak to asi s těmi mimozemskými mrtvolami doopravdy je. Hlavně, že zdaleka nejsou mrtvé, a že zřejmě budou v jisté příčinné souvislosti s těmi mrtvolami posádky. A také že ano. Netrvá dlouho a výzkumné centrum v Londýně pozná, zač je toho loket když se upíři celí vyhladovělí probudí a začnou se shánět po snídani. Vysátých mrtvol začne rychle přibývat a toto tempo se ještě dál zvýší v okamžiku, kdy vyjde najevo, že i vysáté mrtvoly se časem probudí a začnou potřebovat každé dvě hodiny čerstvou stravu. Nákaza se tak šíří geometrickou řadou...

Následuje něco, co připomíná křížence mezi zombie filmy (nekontrolovatelně se šířící nákaza, která nechává okolní svět v troskách) a upířími filmy (všechno to jde zastavit, pokud se podaří najít a zlikvidovat původní upíry). Lidé mají jedinou šanci v tom, že velitel raketoplánu Churchill jako jediný první setkání lidstva s upíry přežil a dokonce se mu podařilo v záchranném modulu úspěšně přistát. Tudíž může ostatním pozemšťanům dodat potřebné informace - a navíc svým zážitkem získal jakýsi vztah k hlavní upírce, takže se za jistých okolností dokáže napojit na její myšlenky a smysly a zjistit tak, kde se nachází. Přesto nebude boj jednoduchý, spolu s plukovníkem Cainem z tajné služby budou muset projít celé výzkumné středisko, blázinec a nakonec se s upíry budou muset utkat v samotném centru totálně zdevastovaného Londýna.

Film natočil Tobe Hooper, jehož horrorová tvorba je značně kolísavá - některé kousky (The Texas Chainsaw Massacre, Poltergeist) jsou špičkové, jiné (Eaten Alive, Crocodile) patří spíš do odpadu. Lifeforce patří k tomu lepšímu - film slušně odsýpá, má svou porci lekaček a je pěkně technicky proveden, zvlášť vysáté mrtvoly se povedly. Závěrečná část, odehrávající se v zamořeném Londýně, je hodně akční a velmi připomíná to nejlepší z filmového Resident Evilu nebo z 28 Days Later, což jsou myslím dobrá doporučení. Trochu mě mrzí tuctový příběh, který se nijak výrazně neliší od většiny ostatních upířích horrorů. Mimochodem, ten příběh vznikl podle novely The Space Vampires, kterou jsem nečetl, ale velice silně mi připomínal povídku The Last Lunarians (aneb The Moon Devils) od mého oblíbeného spisovatele Johna Wyndhama (Day of the Triffids, Village of the Damned.

Na upíří filmy normálně nekoukám. Jak jsem se dostal k Lifeforce? Takovou podivnou oklikou: přes svůj zájem o počítačová RPG (role playing games) a herní hudbu. Svého času se mi velice líbila hra Baldur's Gate a zvlášť její hudba. No a vztah k Lifeforce je dán tím, že stěžejní skladba z Baldur's Gate je do poslední noty vykradený hlavní motiv z Lifeforce. Když jsem se to dozvěděl, bylo jasné, že se na Lifeforce budu muset podívat, už jenom ze zvědavosti, jestli opravdu byl Matt Uelmen tak drzý, že se s klidem podepsal pod cizí dílo: Ano, byl.

Lifeforce je film, kterému by určitě neškodilo více originality, ale který aspoň starou myšlenku přináší v solidním zpracování - narozdíl od mnoha a mnoha horrorů tenhle vypadá skoro až áčkově, s velkými davovými scénami, náročnými kulisami a bohatými efekty. Po technické stránce rozhodně dodává mnohem více, než bychom měli vůbec právo chtít. Třešničkou na dortu je slušná atmosféra a funkční lekačky hlavně v první polovině filmu. Už jenom tím citelně vyčnívá nad šedý průměr, i když kvalit skutečných klasik nedosahuje.