The Lost BoysVampyres

97 minut

česky: Ztracení hoši
rok: 1987
režie: Joel Schumacher
scénář: Janice Fischer (screenplay) &), James Jeremias (screenplay) and), Jeffrey Boam (screenplay)
hrají: Jason Patric (Michael), Corey Haim (Sam), Dianne Wiest (Lucy), Barnard Hughes (Grandpa), Edward Herrmann (Max (as Ed Herrmann), Kiefer Sutherland (David), Jami Gertz (Star), Corey Feldman (Edgar Frog), Jamison Newlander (Alan Frog), Brooke McCarter (Paul)
produkce: Harvey Bernhard, Mark Damon (co-executive producer), Richard Donner, John W. Hyde (co-executive producer (as John Hyde)
hudba: Thomas Newman
keywords: vampire, california, divorcee, death, amusement-park, moving, small-town, blood-splatter, gothic, cult-favorite, missing-child, premarital-sex, severed-hand, widower, windex, maggot, black-comedy, concert, single-mother, impalement, další...
hits: 5937

Přidáno: 15. březen 2009

Upíři jsou v hororovém žánru zabydleni už od jeho raných počátcích. Samozřejmě nejvíce kousků s touto tematikou bylo natočeno se samotným Drákulou, který se objevil ve více než 200 filmech. Trochu zvláštní boom zažila tato krvežíznivá monstra v 80. letech, kdy tvůrci pracovali hojně s humorným nadhledem a navlékali jim moderní kabát. Ztracení chlapci jsou právě dobrým příkladem toho, že se to občas i povedlo.

Dva bratři se přestěhují se svou matkou do jednoho poklidného městečka (ne, jeho název po mě opravdu nechtějte) k jejich bláznivému dědečkovi. Zde, v malebném prostředí maloměsta, čekají lepší život. Jenže jak už to v podobných filmech běží, nic není na první pohled tak růžové, jak se zdá. Ukrývá se tu totiž zlo v podobě gangu mladých motorkářů, ke kterému se náhodou připlete Michael, starší z bratrů. Ten velice pozdě zjišťuje, že má co do činění s upíry. Protože se napil jejich krve, sám se pomalu stává jedním z nich. Pokud bude chtít pomoci, musí přesvědčit svého bratra, že není zatím žádná krvelačná bestie. Mladšího Sama nakonec přesvědčí, ale aby se vše vrátilo do běžných kolejí, musejí s pomocí dvou místních „teen“ zabijáků upírů sprovodit ze světa jejich hlavního šéfa.

Snímek The Lost Boys je v našich končinách dobře známý (párkrát běžel i v televizi), jen není tak profláknutý jako o dva roky starší, podobně laděný Fright Night od Toma Hollanda. Oba mají ale leccos společného. V obou případech se jedná o povedený koktejl hororu a komedie, jen s tím rozdílem, že tady se proti upírům postaví děti. Což je na svou dobu docela klasika, vždyť v témže roce vzniklo i proklatě zábavné béčko Záhrobní komando. Feeling 80. let je zde zatraceně znát i díky peckám, které zde zazní. Mezi nimi se blýskne i tehdy obrovský hit Walk this Way od Aerosmith a Run DMC. Joel Schumacher tehdy MĚL ještě talent a věděl, co chce natočit. I když snímek jede po zaběhnutých kolejí a obsahuje nějaké to klišé, je to natočeno velmi svěže a především vtipně, takže nestačí nudit. Hlavně Sam, mladší z bratrů, drží celý film v komediálních vodách. Od něj zazní i slavná hláška: „Můj vlastní brácha je zkurvenej upír! Počkej, až to zjistí máma!“ Některé vtípky vyznívají naopak trochu otravně, ale nikoliv trapně.

Příjemné je zde herecké obsazení. Obě hlavní role bratrů si střihli Jason Patric (známý divákům například z pokračování Nebezpečné rychlosti) a Corey Haim, jenž si zahrál už ve snímku Silver Bullet, kde zase bojoval proti vlkodlakovi. Bystří hororoví fandové zase poznají Coreyho Feldmana v roli jednoho z likvidátorů upírů. Ano, je to onen Tommy Jarvis, co rozsekal slavného Jasona ve čtvrtém díle Pátku třináctého. No a konečně roli vůdce upířího gangu si tu s grácií zahrál tehdy neokoukaný, jednadvacetiletý Kiefer Sutherland, jenž si roli doslova užívá, a kterého si Schumacher vybral i do svého dalšího, notoricky známého posmrtného thrilleru Hráči se smrtí.

Nejde si nevšimnout, že tento snímek je balen do rodinného balení. Jeden z důvodů určitě bude i ten, že za produkcí stál Richard Donner (Smrtonosná zbraň 1-4, Maverick). Na první, trošku drsnější scénu si tak musíte počkat dobu delší, než je u milovníků žánru obvyklé, i přesto ale budou fandové mordů a brutality jistě zklamáni. Atmosférou se zde zrovna nehýří, takže bát se rozhodně nebudete. Žádné ponuré prostředí, veškeré záběry jsou hezky barevné. Ani krve tu tolik nestříká, dá se říct, že ji spatříte jen v několika rychlých záběrech. A ve většině případů zde hrají dětští herci, takže drogy a erotika jdou stranou. Naštěstí nám to vykompenzuje poslední půlhodina, kde se to už pěkně rozjede, při čemž se prvky hororu a komedie výborně sloučí a divák je konečně spokojen. Například masky rozpouštějících se upírů vypadají dobře, kvalitní ruční práce se nezapře.

Ztracení chlapci jsou natočeni a určeni hlavně pro mladé publikum, které bude hodnotit tento kousek určitě lépe než ti, co jim dávno bylo dvacet a nakoukáno mají opravdu hodně. Jenže film je to sympatický a odkazuje na dobu svého vzniku, kterou mám já tak rád. Takže pro mě za 7/10, vy náročnější si jeden bod klidně odečtěte.