hrají: Oo Min, In-il Shin, Eun-hie Wang, Am Park
produkce: Gab-jin Han, Dick Randall
hudba: Min-seob Jeong
keywords: crocodile, rampage, radioactive, death, monster, radiation, animal-attack, small-town, water, violence, mutant, blood, investigation, nuclear
hits: 4831

Přidáno: 28. únor 2009

Asijské zvířecí horrory pro mě léta byly něčím zcela nepředstavitelným, teprve v posledních letech jsem začal zjišťovat, že vůbec existují (The Host, Brutal River). Proto mě velice překvapilo zjištění, že jejich historie je podstatně delší a že například v Thajsku vyšel film o obřím krokodýlovi už v roce 1978, pouhé tři roky po úspěchu amerických Čelistí (a dva roky před Alligatorem). No a tady ho máte.

Každý zvířecí film, který vyšel po Čelistech, musí počítat s tím, že s nimi bude srovnáván - a že bude velmi pravděpodobně obviněn z toho, že je vykrádá. Crocodilovi se to pochopitelně stalo také, nemyslím si ale, že oprávněně: zatímco Čelisti a jejich následníci zobrazovaly vesměs reálně existující zvířata, která se víceméně jen shodou náhod dostala do míst, kde se předtím nikdy nevyskytovala, Crocodile si bere inspiraci z tvorby podstatně starší. Vzorem mu totiž byly monster horrory padesátých let, natáčené jako odpověď na pokusy s atomovými bombami, kde ozáření způsobí ve zvířeti mutaci vedoucí k nárůstu velikosti a agresivity. Přesně to je případ titulního thajského krokodýla, kterého radioaktivní zamoření z dalekých tichomořských ostrovů přetvořily v obrovské monstrum nadané kromě obrovských rozměrů (podle situace zhruba mezi pěti a padesáti metry na délku) i schopností vyvolávat vodní víry, smrště a zemětřesení.

První krokodýlí útok, na který se čeká skoro dvacet minut, postihne Lindu, dceru doktora Akoma, který se tímto stává hlavním hrdinou, posedlým touhou krokodýla najít a zničit. Toto odhodlání dále zesílí poté, co se krokodýl vrátí a sežere mu manželku a druhou dceru; několik útoků na domorodé vesnice pak už je jen takovou drobnou křivdou navrch. Geniální Akom nejen jako první pochopí, kdo je pachatelem (=přečte si v novinách, že nějaký domorodec spatřil obřího krokodýla), ale dokonce odhalí tajemství krokodýlích útoků, které všem zůstalo skryto (krokodýl postupuje po přímce a útočí každý třetí den), což mu umožní odhadnout místo další tragédie ještě předtím, než k té tragédii dojde. Nasedá tedy na loď a vydává se krokodýla zastavit.

Pravdou je, že tahle finální část filmu se Čelistem dost podobá. Tedy myšleno vnějšími projevy - navzdory očekávání se odehrává na širém moři, loď a její vybavení se dost podobá Quintově Orce, a její tři pasažéři se evidentně trojicí Brody - Hooper - Quint přinejmenším inspirovali, když už nedosahují jejich kvalit. Bohužel podoba nesahá nikam dál, zejména ne ke kvalitě scénáře, dialogů, atmosféry nebo provedení krokodýla. Hlavně scénář v Crocodilovi těžce trpí: Děj je příšerně, neskutečně pomalý a ubíjející - tam, kde Spielberg zaútočil na diváka už v prvních minutách a dal si záležet, aby každou chvíli diváka trochu napnul, v Crocodilovi čekáme na první útok téměř dvacet minut, ve kterých se nestane ale vůbec nic - vrcholem akce je detailní záběr na krokodýlovu hlavu, na které se pomalu otevře oko. Dokonce ani to sežrání nejsou akční ani trochu, oběť se prostě bez zjevného důvodu potopí a už nevyplave. Co hůř, toto poklidné tempo bohužel pokračuje i po zbytek filmu, s výjimkou dvou útoků na domorodé vesnice, které jsou tak zběsile rychlé, že naštěstí není z krokodýla skoro nic vidět a spočívají v tom, že plaz napřed potopí půl vesnice do řeky, druhou půlku zapálí a sežere nebo pokouše desítky nebo stovky lidí. Jo, a oba ty útoky jsou natolik stejné, že jde skoro jistě o totožné záběry.

Kapitolou samou pro sebe je dějová návaznost - Crocodile se přímo vyžívá v tom, že z ničeho nic přesune děj někam úplně jinam, zobrazí zcela nesouvisející scénu nebo do situace vhodí úplně nového člověka. Když třeba k lodi lovců, pátrajících po krokodýlovi, z ničeho nic připluje další loď a z ní vystoupí novinář, který se dosud ve filmu neobjevil, už mě to ani moc nepřekvapilo. Akoma a spol. ostatně taky ne - v Thajsku je zřejmě úplně normální, že se k vám uprostřed lovecké výpravy na širém moři bez dovolení přidá neznámý běloch, začne neskutečně obtěžovat a vy se o něj bez ptaní a bez keců dobře postaráte. Brilantní jsou také dialogy a myšlenkové postupy, zvlášť oceňuji sekvenci "Akom si myslí, že nukleární testy mohou působit mutace ve zvířatech" - "Akom si v novinách přečte, že nedůvěryhodný domorodec prý viděl obřího krokodýla" - "Akom usoudí, že jeho manželku zabil onen obří krokodýl" - "Akom navštíví uznávaného vědce, který je myšlenkou zmutovaného obřího krokodýla překvapen, ale připouští, že je možná" - "novináři jsou fascinováni Akomovou teorií, že v oblasti řádí obří krokodýl".

O technické stránce nemá smysl se bavit - jednak se na kvalitě obrazu filmu dost podepsal zub času, druhak se krokodýl drží tak stranou, že by z jeho činnosti nebylo nic vidět ani při brilantní kvalitě obrazu. Což je jenom dobře, protože v těch pár případech, kdy se filmaři pokusili o trikovou scénu, to dopadlo dost hrozně a člověk je skoro rád, že toho neviděl víc - Crocodile byl dost slabý už v době svého vzniku, tím spíš dnes. Pokud jde o hudbu, asi nikdo neočekává, že obskurní nízkorozpočtový snímek dostane soundtrack překonávající genialitu Johna Williamse, a tento předpoklad je splněn mírou vrchovatou - možná by bylo lepší hudbu vyházet úplně.

Stručně řečeno, Crocodile je skoro neznámý film prostě proto, že nikomu nestál za to, aby si ho zapamatoval. Dokonce ani pro nás, příznivce nature amoků, nemá žádnou hodnotu - fanoušky jiných subžánrů nezaujme už vůbec. Kde se Nova fláká, že to ještě nekoupila jako hit do hlavního vysílacího času?