Právě je 59 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jason Goes to Hell: The Final FridaySérie: Jason

87 minut

rok: 1993
režie: Adam Marcus
scénář: Jay Huguely (screenplay), Adam Marcus (story), Dean Lorey (screenplay) and)
hrají: Kane Hodder (Jason Voorhees / Security Guard #2), John D. LeMay (Steven Freeman), Kari Keegan (Jessica Kimble), Steven Williams (Creighton Duke - bounty hunter), Steven Culp (Robert Campbell), Erin Gray (Diana Kimble), Rusty Schwimmer (Joey B), Richard Gant (Coroner), Leslie Jordan (Shelby), Billy Green Bush (Sheriff Ed Landis)
produkce: Sean S. Cunningham, Debbie Hayn-Cass
hudba: Harry Manfredini
keywords: jason-voorhees, dying-during-sex, mother-daughter-relationship, freddy-krueger, bounty-hunter, face-through-grate, slasher-flick, monster, corpse, partly-teenkill, heart-in-hand, broken-finger, blood, stabbed-in-the-back, female-frontal-nudity, neck-breaking, drugs, shot-to-death, slasher, stabbed-in-the-chest, další...
hits: 6957

Přidáno: 31. leden 2009

Slavná slasherová vyvražďovačka 80. let s názvem Pátek třináctého se dočkala v roce 1993 dalšího, již devátého, přírůstku s podtitulem Jason jde do pekla: Poslední pátek. Název sliboval závěrečný díl, kde by se slavného vrahouna nadobro zbavili a poslali ho tam, kam patří. Neznalí diváci si mohou představovat masakr první kategorie, opak je ale pravdou. Když jsem shlédnul předchozí Jason Takes Manhattan, myslel jsem si, že horší už to snad být ani nemůže. Jak jsem se šeredně mýlil! Budiž je tato recenze jakýmsi varováním, aby milovníci Jasona Voorhese nenaletěli na špek a raději se snímku vyhnuli velkým obloukem.

Na první pohled to vypadá, jako by se tento snímek chtěl snad postavit na vlastní nohy a předchozí díl, jenž se odehrával v Manhattanu, úplně ignoruje (jak většina z vás ví, Jason se nám roztekl v kanálu). Jinak si snad nejde vysvětlit to, jak se Jason opět dostal do Crystal Lake, protože už v úvodu začne honit po kempu jednu polonahou dívčinu. Bohužel mu jatka tentokrát nevyjdou, jelikož je hned zastaven elitním komandem, které ho rozstřílí doslova na sračky. Tato „maličkost“ však nemůže Jasona zastavit. Jeho zbytky se stále bušícím srdcem se dostanou do jedné nemocnice, kde černošský koroner zešílí a Jasonovo srdce doslova sežere. Jason tak žije dál, jen v jiném těle. Ten se stále převtěluje do jiných osob a zanechává za sebou krvavou spoušť. Zanedlouho vyjde najevo, o co maniakovi vlastně jde: musí dostat zbytek své rodiny v podobě sestry a její dcery, jelikož jen vlastní krev ho může nadobro zastavit. Po stopách mu jde ke všemu lovec odměn, který jako jediný zná jeho tajemství.

Ano, čtete správně. Nic z toho jsem si bohužel nevymyslel. Jason je tentokrát degradován na jakýsi virus, který se neustále přenáší z osoby na osobu. Řeknu to na férovku, Jasona jako takového tu uvidíme jen na začátku a na konci, dohromady asi tak na 10 minut! A to je pro hlavního hrdinu předchozích dílů skandálem téměř antických rozměrů. Jasonova duše putuje z jednoho těla do druhého, což se projevuje tak, že jedné oběti vyleze z huby velký slimák a sežere ho jiná oběť. Hodně mi to připomnělo sci-fi horror Tajemné zlo. Já, jako zarputilý fanoušek série, jsem nevěřil vlastním očím. Co to sakra sleduju? Jakousi nepovedenou parodii na sebe samu? Nebo vážně myšlené pokračování, v němž se z Jasona stala legenda a ke všemu téměř mediální hvězda?

Na druhou stranu překvapivě i tento film obsahuje pár kladů. Hudbu zde opět složil Harry Manfredini, jenž sice stále kopíruje svůj provařený hudební motiv, ale bez něj by to prostě nebylo ono. Našeho hrdinu ztvárnil znovu Kane Hodder, čímž si již podruhé zopakoval tuto roli. Ten se tu mihne i v malé roli strážníka, co pomluví Jasona, jaký je to mamrd. Zajímavé ale je, že i když je to ten samý Jason ze sedmé a osmé části, vypadá zase o něco nabušenější. Zřejmě ho každá smrt jen posílí.

Po předchozích dvou částech se dočkáme konečně nějakého toho gore (scéna s roztékajícím se mužem vypadá opravdu luxusně, zároveň se jedná o to nejlepší, co zde najdete) a místy malinko potěší pár odkazů na jiné horrorové klasiky: jedna postava se tu jmenuje Myers, kniha dosti podobná té z Evil Dead a samozřejmě závěrečná sekvence, kdy Jasonovu masku stáhne pod zem sám Freddy Krueger :). Tím snímek poukázal na to, že tyto dvě ikony hororového žánru by se mohly v nejbližší době sejít společně v jednom filmu, čehož jsme se, my diváci, o deset let později také dočkali.

Tento film je od svých předchůdců natolik odlišný, že kdyby tvůrci přejmenovali jeho název a změnili ústředního zabijáka, byl by to sám o sobě celkem snesitelný horror. Bohužel se tak nestalo a já tuto chybu omlouvat nehodlám. Se strašidelnou atmosférou prvních dílů nemá totiž vůbec nic společného a o kvalitě se tu rozhodně také nedá mluvit. Jasona, jakožto hlavního tahouna seriálu, si vůbec neužijete a z šedi podprůměru ho už nevytáhne ani těch pár drobných odkazů. Takhle se tedy jedná o další hřebík do rakví Jasonova skalních příznivců a naprosté prznění kultovní série, která si takovou ostudu prostě nezaslouží. Zcela určitě nejslabší díl, jenž je lepší nevidět.