Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 31 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  

Článek: Historie Godzilly part 3: Millenium éra
publikováno 23.08.2006 Monsters

Godzilla. The King Of The Monsters. Nejslavnější filmové monstrum všech dob. Za svých padesát let života si zahrála ve 28 filmech a bojovala s více než 30 různými druhy neuvěřitelných monster. Pojďme se tedy na její kariéru společně podívat pod drobnohledem. V třetí ze tří částí se budeme zabývat aktuální sérií Godzillích filmů z let 1999-2004, známou také pod označením Millenium.



Když se řekne Godzilla, drtivé většině lidí se spíše než dlouhá japonská filmová série vybaví hollywoodský remake, který roku 1998 vypustil do kin režisér Roland Emmerich, kterého proslavily úspěšné sci-fi filmy Hvězdná brána a Den nezávislosti. Okolo tohoto remaku vládl po celém světě velký rozruch a ohromná reklamní kampaň, vedená sloganem "Size does matter" zasáhla téměř každého filmového fanouška, ať už znalcem původních filmů byl nebo nebyl. Snad možná proto nakonec výsledek skončil poněkud za očekáváním. Kýženého kasovního úspěchu sice docíleno bylo, ale kritika Emmerichův blockbuster příliš do nebes nevynášela. Ze všeho nejvíc však byli výslednou podobou filmu znechuceni sami Japonci.

Ve vlasti legendárního monstra vládlo ohromné rozčarování především díky vzhledu nové americké Godzilly. K určitým odchylkám oproti originálu dojít muselo, jelikož americké monstrum nevzniklo mutací dinosaura, nýbrž leguána, přesto se však z nezničitelného radioaktivního obra stal pouze obyčejný (byť lehce přerostlý) ještěr. A právě kvůli této obecné nespokojenosti se nakonec "otec" Godzilly, společnost Toho ltd., rozhodla pošramocenou reputaci své legendy napravit zbrusu novou filmovou sérií.

Tato série, později nazvaná Millenium, vlastně ani v pravém slova smyslu sérií není. Šestice filmů v ní obsažená je rozčleněna do pěti samostatných příběhů, které co se časové kontinuity týká, souvisejí pouze s prvním Godzillím filmem z roku 1954. Režírováním první části bylo pověřen úspěšný Takao Okawara, jehož Godzilla vs Mothra 2, Godzilla vs Mechagodzilla 2 a Godzilla vs Destoroyah se staly nejvíce vydělávajícími snímky ukončené Heisei éry. Film, nazvaný Godzilla 2000 (nebo Godzilla: Millenium) se nakonec po několika peripetiích dostal do éteru roku 1999. Jako protivníci slavného radioaktivního dinosaura byli původně navrhováni dobou již poněkud zapomenutý Anguirus a málo známý King Seesar, ve finální verzi však účinkovala nestvůra zcela nová a originální, honosící se jménem Orga. Orga bylo monstrum mimozemského původu, vybaveno velkým arzenálem zvláštních schopností a vzhledem připomínající dravého dinosaura bez ocasu, s enormně vyvinutými předními končetinami. Vlastní příběh opět zacházel hlouběji do biologie samotné Godzilly a vysvětloval její zdánlivou nezranitelnost (ve skutečnosti enormně rychlou regeneraci tkání).

Ve výsledku se jednalo o jeden z nejtemnějších a nejhrozivějších Godzillích filmů vůbec, u veřejnosti se dočkal vesměs kladných ohlasů, i když úspěchu starších Okawarových děl se nepřiblížil.

Posledním úplně novým monstrem v celé dlouhé řadě dobrodružství nukleárního plaza se stala Megaguirus, účinkující v pochopitelně nazvaném Godzilla vs Megaguirus z roku 2000.

Takaa Okawaru na režisérské stoličce nahradil Masaaki Tezuka a s těžkým úkolem se popasoval zdatně. Film svým stylem a pojetím navazoval na pozdní období Heisei éry. Godzilla už byla opět (tentokrát nadobro) zlým mužem a k jejímu zničení mělo sloužit jedno z nejšílenějších zařízení v celé její historii, totiž Dimension Tide - experimentální emitor černých děr. Do toho se přimotala ještě zmíněná Megaguirus, 50 metrů dlouhá prehistorická vážka (částečně připomínající draka), vybavená vysokou rychlostí a schopností generovat sonické vlny. Toto vše opět podmalováno kýčovitou lovestory a zbytečně moralizujícím příběhem. Celkově se jednalo o velmi zábavnou podívanou, ale ohlasy opět nebyly takové, jaké by si papaláši z Toho ltd. přáli. Proto dostal další pokračování ságy na starost osvědčený Shusuke Kaneko, jehož trilogie o obří želvě Gameře zaznamenala na konci Heisei éry nebývalé úspěchy (nutno dodat, že po právu).

Kanekovou první myšlenkou bylo pokračovat ve sci-fi tématice a proto napsal scénář pojednávající o astronautovi, který po návratu z vesmíru začíná mutovat ve zvláštní monstrum > nového soupeře pro Godzillu. Projekt, později nazvaný Godzilla vs Uchujin (nebo Uchuhikrah) ale nakonec byl smeten ze stolu a Kaneko vypracoval projekt nový, tematicky zcela odlišný. Giant Monsters All-Out Attack vyprávěl o Godzille jako o ztělesnění padlých obětí, které Japonci zabili v 2. Světové válce. Proti ní měla stát tzv. Guardian Monsters, tři starobylí ochránci Japonska a jeho lidu. Jelikož měla být Guardian Monsters mnohem slabší než Godzilla, byli do jejich rolí obsazeni oblíbený Anguirus a dvě méně známá monstra ze Showa éry, které jsme měli možnost vidět v Hondově Destroy All Monsters z r.1968 - Baragon a Varan. Jediný Baragon se ovšem ve filmu nakonec skutečně objevil. Toho ltd. považovala za důležité použít monstra známější a oblíbenější, samozřejmě v zájmu větších zisků. Anguiruse a Varana tedy nahradili King Ghidorah s Mothrou a film pod názvem Godzilla, Mothra, King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack vstoupil do kin r.2001.

A úspěchy se dostavily. Kanekův megalomanský, výpravný a dynamický styl přilákal diváky a přesvědčil také kritiky (GMK bývá označován za jeden z nejlepších Godzillích filmů vůbec). Někteří zarytí příznivci Kinga Ghidoraha (tento notorický záporák si jich během téměř 40 let filmové kariéry udělal víc než dost) byli sice zklamáni, že jejich idol prodělal metamorfózu v kladného hrdinu (a navíc nepříliš mocného), ovšem ani tato drobná vada nakonec nijak neposkvrnila úspěch GMK a opětovný návrat Godzilly do kurzu.

Tradice přicházet každý rok s novým Godzillím dobrodružstvím nebyla porušena ani v létech 2002-2003, kdy Masaaki Tezuka přišel s Godzilla against Mechagodzilla a sequelem Godzilla, Mothra, Mechagodzilla: Tokyo S.O.S. Na těchto dvou filmech bylo zatím nejmarkantněji vidět, že po téměř 50 letech už v Toho ltd. trochu docházely nápady. Opětovné převařování již několikrát použité vody v kombinaci s faktem, že Tezuka nedokázal do filmu vnést svůj osobitý styl, jako to předtím dokázali Honda, Fukuda, Omori nebo Okawara vyústilo pochopitelně v celkem rozpačitý výsledek. Digitální trikové záběry ve spojení s tradičním pojetím monster už sice byly dovedeny takřka do dokonalosti, nicméně vlastní příběh byl značně obehraný a nezajímavý. Sázka na tradiční a zavedená monstra opět víceméně vyšla, třetí generace Mechagodzilly stejně jako zbrusu nová Mothra v Tokyo S.O.S. dokázaly diváky opět přitáhnout, ale filmy defakto nenabízely nic jiného než propracované bojové scény. Nová Mechagodzilla, známá také pod jménem Kiryu, se svým pojetím blížila spíše Mechagodzille z Heisei éry než z původní Showa éry. Jednalo se o biotechnologického kyborga, řízeného zevnitř několikačlennou posádkou, ovšem s vlastní, byť omezenou inteligencí. Neotřelou novinkou byla i jedna ze zbraní Kiryu, takzvané Absolute Zero, které zmrazilo zaměřený cíl na teplotu absolutní nuly a tím jej zničilo. Mothra opět hrála víceméně sama za sebe, ale nakonec se rovněž přidala na stranu Japonců (a byla tak jediným monstrem v historii Godzilly, které vždy stálo na straně "těch dobrých").

Rok 2004 byl pro Godzillu jubilejní. Od jejího zrození uplynulo již úctyhodných 50 let a Toho ltd. chtěli své legendární monstrum náležitě odměnit a rozhodli se natočit jakýsi dárkový film, který měl být rovněž úplně poslední kapitolou Godzillích příběhů. Režie projektu Final Wars se ujal známý Ryuhei Kitamura a pod jeho vedením vznikl opět osobitý, megalomanský příběh, výborně kombinující Kitamurův zběsilý digitální styl s man-in-suit monstry, plný odkazů nejen na starší filmy společnosti Toho ltd.(Gorath, Atragon), ale i na americké filmové hity jako Star Wars nebo Matrix. Kitamura si rovněž neodpustil rýpnout do Rolanda Emmericha a mezi jinými postavil proti Godzille i monstrum zvané Zilla, které vypadalo přesně jako americká Godzilla. Krátký souboj, ve kterém je Zilla poražena a zabita, byl více než výmluvným gestem směrem k americkému remaku (jisté narážky byly už v GMK, kde byla pronesena věta: "Před pár lety napadlo New York obří monstrum. Američané tvrdili, že to byla Godzilla, ale naši vědci to vyvrátili."). Oživeno bylo mnoho klasických monster ze Showa éry, od slavnějších jako Rodan, Anguirus nebo Gigan (který dostal ve Final Wars neobyčejně velký prostor) po méně znamé Kamacurase, Ebiraha nebo Hedorah (nová Hedorah byla zklamáním, její působení ve filmu bylo minimalizováno, stejně jako její síla). Zcela nový kabát poté obdržel King Ghidorah, z něhož se stal čtyřnohý Kaiser Ghidorah, oplývající celou řadou nových schopností. Godzilla samotná dorostla do monumentální výšky 120 m (ale primát Heisei Kinga Ghidoraha nepřekonala) a byla stvárněna jako neutrální hrdina, hrající sám za sebe a pouze při tom nechtěně pomáhající japonskému lidu. Final Wars se stal podobně jako Emmerichova Godzilla značně vyhypeovaným titulem a z toho pramenily nepříliš kladné reakce z určitých fanouškovských táborů, ovšem jako rozlučka s legendárním radioaktivním plazem zafungoval výtečně. Svět zůstal zničený a Godzilla i s Minillou se pokojně vracejí do mořských hlubin....tentokrát už nadobro. Nebo ne? Toho ltd. sice jednoznačně vyhlásila Final Wars jako definitvně poslední Godzillí film, ale totéž už bylo řečeno u Godzilla vs Destoroyah - a jak nakonec vše dopadlo. Proslýchá se totiž, že Američané chtějí natočit další příběh své vlastní Godzilly a mají od Toho ltd. autorská práva na všechna monstra kromě Mothry a Kinga Ghidoraha. Takže kdoví, nakonec možná budou mít Japonci opět potřebu očistit reputaci své legendy, která rozhodně pořád žije v srdích svých fanoušků.


Israha

Sdilet

 
Související odkazy
· Historie Godzilly part 2: Heisei éra (11.05.2006)
· Historie Godzilly part 1: Showa éra (13.04.2006)
· Godzilla (08.02.2004)

· Více o Monsters RSS kanál - téma Monsters
· Novinky od pepak


Nejčtenější články o Monsters:
Cloverfield - monstrum z filmu odhaleno?

 

Možnosti

Vytisknout stránku  Vytisknout stránku

Poslat tento článek  Poslat tento článek


 

"Login" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář
Práhy
  
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.
Re: Historie Godzilly part 3: Millenium éra (Skóre: 1)
podle Dino v Neděle 27.08.2006
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stravil jsem 14ti denni dovolenou bez kompu, a mimo jine jsem si naordinoval celou G - serii. No a ted zakonceni vybornych clanku - Israho, diky!


[ Odpovědět ]



(c) 2002-2010 studna.net, some rights reserved

Hosting nám zdarma poskytuje FLYWEB - děkujeme!