Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 105 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
El orfanatoGhosts

Mexico, Spain
105 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Sirotčinec
rok: 2007
režie: Juan Antonio Bayona (as J.A. Bayona)
scénář: Sergio G. Sánchez (screenplay)
hrají: Belén Rueda (Laura), Fernando Cayo (Carlos), Roger Príncep (Simón), Mabel Rivera (Pilar), Montserrat Carulla (Benigna), Andrés Gertrúdix (Enrique), Edgar Vivar (Prof. Leo Bálaban), Óscar Casas (Tomás), Mireia Renau (Laura niña), Georgina Avellaneda (Rita)
produkce: Belén Atienza, Álvaro Augustín, Sandra Hermida, Elena Manrique, Joaquín Padró
hudba: Fernando Velázquez
keywords: orphanage, children, adopted-son, orphan, bathroom, corpse, mask, mansion, game, cellar, spanish, supernatural-power, old-dark-house, beach, broken-window, suicide, hit-by-bus, death, haunted-house, drawing, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 8481

Recenzoval Bloody

Přidáno: 29. listopad 2008

Laura se vrací po 30 letech do jednoho sirotčince poblíž mořského pobřeží, kde strávila kousek svého dětství a kde ji ostatní děti brali jako vlastní sestru. Nyní, se svým milujícím manželem Carlosem a synem Simonem, chce dům zrekonstruovat a splnit si tak svůj dávný sen. Jenže s místem asi nebude všechno v pořádku. Malý Simon si povídá s neviditelnými kamarády a hraje s nimi podivné hry. Ze začátku to Laura s Carlosem berou jako zcela normální a u dětí obvyklý jev. Jenže jednoho dne Simon beze stopy zmizí. Rodiče i policie jsou zcela bezradní. Po šesti měsících usilovného pátrání začíná policie a dokonce i Carlos ztrácet veškerou naději. Jediná Laura jako správná matka nic nevzdává. A jelikož začíná tušit, že s domem opravdu něco je (ne-li v něm), požádá o pomoc médium Auroru, aby zjistila, jaké hrůzné tajemství dům vlastně ukrývá…

Snímek tímto nekončí, byl by však hřích prozrazovat další detaily… Novinka z produkce Guillerma del Tora (Hellboy, Faunův labyrint) není ani tak hororem, jako spíše rodinným dramatem s hororovými prvky. Tváří se jako perfektní duchařina, funguje ale stejně dobře jako dojemný příběh o matce, hledající svého ztraceného syna. Talent debutujícího režiséra Juana Antonia Bayony je nepopiratelný. Bude jistě zajímavé sledovat, do jakých projektů se pustí dál. I když příběh není možné označit za úplně originální, je alespoň hezky vyprávěn, téměř pohádkově (produkce del Tora nejde z filmu nevycítit). Snímek se rozjíždí velmi pomalu a po celou dobu si tohle tempo udrží. Režisér sází na budování tísnivé atmosféry a nikam nespěchá. Čas na nudu ale nezbude. Tou atmosférou mi to hodně připomnělo jiné duchařiny The Others a Darkness, které se také odehrávají na minimálním prostoru a děsí diváky taktéž skvěle. Děsuplných scén je zde poskrovnu, ale fungují dokonale. A když čekáte, že přijde lekáček a on skutečně přijde, stejně se leknete. I v tom je jeho kouzlo. Scéna, kdy moderní médium Aurora hledá po domě před kamerami jakýkoliv náznak nadpřirozena, mi připadala jako jedna z nejnapínavějších a tudíž nejpovedenějších. Výborná práce s kamerou a tichem. Tady se pozná, jak důležitá je naše představivost.

Hodně mě taky zaujala hra na schovávanou, kterou hraje Laura se Simonem. V ní jde o to, že jedna osoba sebere té druhé nějakou věc a nahradí ji něčím úplně jiným (v tomto případě mince za mléčné zuby). Druhá osoba se pak vydává hledat svůj poklad, ke kterému ho mají zavést právě ty zuby. Tato hra je sama o sobě zajímavá a pro film docela podstatná, bohužel je zde opomenut zvědavý divák, jenž by „chtěl hrát taky“, ale scénáristicky mu to není dovoleno. Což je samozřejmě škoda.

Chlapec se škraboškou na hlavě je opravdu lahůdkou. V první polovině filmu tajemná a v té druhé především tragická postava. Někdo hold k vyvolání strachu potřebuje motorovou pilu a jinému stačí pytel přes hlavu. Z hereckého obsazení tady září hlavně Belén Rueda jako pološílená matka, která odvedla obdivuhodný výkon a dá se říct, že celý film utáhne bez sebemenších problémů. Ostatní herci však nezaostávají. Třeba Geraldina Chaplin jako moderní médium Aurora, té jsem skoro i věřil, že ty duchy opravdu vidí a slyší. A hudba? Naprosto úžasná, skvěle podtrhuje ponurou a tísnivou náladu a dobře doplňuje celý film.

Přiznám se, že duchařiny mě poslední dobou moc nebavily díky jisté jednotvárnosti (můžou za to holčičky s dlouhými vlasy). Jenže tento, ač využívá zaběhnuté prvky – velký ponurý dům, samozavírající se dveře, vrzající podlaha ve vedlejší místnosti – funguje přesto skvěle. Jen mám stále pocit, že kdyby film skončil o deset minut dřív, závěrečná pointa by byla více úderná a šokující. Úplně by mě posadila na prdel. Takhle je konec bohužel polopaticky dovysvětlován, čímž ztrácí podle mě na síle. I tak jsem byl s celkem jako takovým velice spokojen. Po dlouhé době je tu zase horor, co se nesnaží diváky vyděsit zbytečnými hektolitry krve, ale především kvalitním scénářem, tajuplným příběhem a výbornými hereckými výkony. Jó, Španělé hold umí.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.