Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 30 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
MambaNature Amok

Itálie
78 minut

    
trailer    web    imdb 

rok: 1988
režie: Mario Orfini
scénář: Mario Orfini (writer), Lidia Ravera (writer) &)
hrají: Trudie Styler (Eva), Gregg Henry (Gene), Bill Moseley (Frank)
produkce: Milena Canonero, Claudio M. Cutry, Giorgio Moroder, Mario Orfini
hudba: Giorgio Moroder
keywords: apartment, snake, revenge, mamba, trapped-inside, husband-wife-relationship, maniac, video-camera, survivor
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 6155

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 14. červen 2008

Bojíte sa hadov?

Ktovie, či nemal brutálny hračička Gene (Gregg Henry – Zjazvená tvár) pravdu, keď svojej bývalej manželke (Trudie Stylerová) priamo do očí počas nočnej žiarlivej návštevy u nej doma vynadal do slabochov, veď sa s ním rozišla len čo ucítila prvé problémy. Faktom je, že ten chlap naozaj nie je v poriadku, príliš sa zatvára do svojho sveta a kto netancuje ako Gene píska, uvidí. Už vychladnuté telo úbožiaka Franka (Bill Moseley), tam niekde v púšti, to ostatne dokazuje. Frank bol samotársky chovateľ hadov, ktorý mal príliš veľa otázok, keď Geneovi predával smrteľne nebezpečnú mambu. Plaz je známy (údajne) tým, že v dobe párenia produkuje zvýšené množstvo jedu a ak mu náhodou vstreknete do krvi zvýšené množstvo sexuálnych hormónov, na niekoľko minút sa z neho stáva šokujúci smrtiaci vynález. To na vlastnej koži pocíti Eva, keď rafinovaný bývalý pán manžel do rozľahlého domu partnerky tajne umiestni jeden kus mamby...

Mamba (Fair Game, Taliansko 1988, cca 78 minút) patrí k nostalgickým hororovým záležitostiam osemdesiatych rokov. Akiste sa medzi čitateľmi nájde dostatok ľudí, ktorí si dobre spomínajú na tento úžasne jednoduchý film, odohrávajúci sa na priestore niekoľkých metrov štvorcových a s troma ľudskými hrdinami (z nich jeden zomrie hneď na začiatku). A ďalej už iba zábery na napätého manžela, vyčkávajúceho v aute nad sledovacím zariadením pred domom a občas sa krčiaceho pred okolo prechádzajúcim policajným autom a roznášačom jedla. Telefón nefunguje a dej ubieha v takmer reálnom čase, vzhľadom na to, že had môže (vraj) smrteľne útočiť len cirka päťdesiat minút. Milujem priamočiare akčné príbehy a v Mambe bol tento vzorec dotiahnutý takmer do dokonalosti. Jedna žena, had a veľký dom. V takejto priamočiarej vojne dvoch samíc rôzneho živočíšneho druhu idú bokom herecké výkony, ostatne, úvodné titulky menujú „až“ troch hercov, z nich po rokoch spoznáme len Gregga Henryho, predstaviteľa chlipných zlosynov (Helgelandova Odplata).

A čímže to tvorcovia plnia čas, teda akými udalosťami v tomto extrémne riedkom deji? Nuž, to sa zdá, ale v inteligentnej spoločnosti čas väčšinou ubehne rýchlo. Chvíľku sa pohybujeme v atmosféricky vyprahnutej púšti, potom sledujeme poslednú hádku bývalého páru a dlhý čas sa plaz strašidelne zakráda naprieč nádherne vybaveným viacpodlažným bytom, pričom hrdinka nič netuší, zato divák vie, v duchu hitchcockovskej napínavej tradície, prvé posledné.

Isteže, sedliacky rozum rozumne šepká, že ak má horor jedinú postavu, ťažko zomrie v polovičke. Možno ešte tak v posledných minútach (v zlomyseľných 80. rokoch na tomto riešení nebolo nič čudné). Napriek tomu má snímka nepopierateľné napínavé kúzlo: plaz sa desivo zakráda bytom a môže vyskočiť so zasyčaním v podstate od hocikadiaľ. Scéna, kedy si hrdinka uvedomí, že nie je v byte sama, sa nesie v duchu obdobnej hitchcockovskej scéne z hororu Detská hra, kde mama zistí, že hoci bábika celý čas rozprávala, chýbali jej baterky.

A potom to príde. Boj. Nič geniálne, ale ak vezmeme do úvahy, že základný problém zvieracích hororov je, že v ňom obete nerozmýšľajú, treba priznať, že Mamba sprostým filmom nie je. Keď hrdinka vďaka zázraku menom domáce video pochopí, že v byte nie je sama a pokúsi sa dostať zo smrtiaceho priestoru najjednoduchšími spôsobmi (vchodové dvere, pevná linka), začne rozmýšľať ako človek, ktorému môžeme s čistým svedomím držať palce - najskôr si v knižke prečíta, čo je had približne za druh (nie, žiadna užovka) a následne sa vrhne do prísne praktického súboja: použije oheň, pokúsi sa (márne) nájsť čo najvyššie položené miesto v priestore a podlahu v kuchyni posype bielou múkou. Stále to má nevychytané muchy (alebo som len zle pozeral?), napríklad neviem, prečo hrdinka na útek nepoužije strešné okno, ktorým tak rada chodí na návštevu mačka, prípadne prečo nezaloží požiar a zvyšok nenechá na poplašný systém a teda automaticky privolaných hasičov (žeby Gene vypol „systém“ v dome...?!), ale stále má scenár ďaleko k blbosti, nad ktorou treba každú minútu privierať priateľsky oko.

Mamba režiséra Maria Orfiniho je podarený komorný horor z desaťročia, ktoré milujete alebo je vám ukradnuté. Nie je to nič veľké, ostatne, nič veľké to nebolo ani vtedy. Ale za seba dodávam, že hoci volím „iba“ priemerné hodnotenie, je mi snímka svojou atmosférou bližšia, ako neskoršie Hady v lietadle (2006).



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.