Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 32 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
VampiresJohn CarpenterVampyres

USA, Japonsko
108 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Upíři
rok: 1998
režie: John Carpenter
scénář: John Steakley (novel "Vampire$"), Don Jakoby (screenplay)
hrají: James Woods (Jack Crow), Daniel Baldwin (Anthony Montoya), Sheryl Lee (Katrina), Thomas Ian Griffith (Jan Valek), Maximilian Schell (Cardinal Alba), Tim Guinee (Father Adam Guiteau), Mark Boone Junior (Catlin), Gregory Sierra (Father Giovanni), Cary-Hiroyuki Tagawa (David Deyo), Thomas Rosales Jr. (Ortega (as Thomas Rosales)
produkce: Don Jakoby, Sandy King, Barr B. Potter, David Rodgers (creative producer)
hudba: John Carpenter
keywords: vampire, team, vampire-hunter, master-vampire, revenge, vampire-slayer, priest, blood-spatter, sliced-in-two, mass-murder, gore, slit-throat, bound-and-gagged, female-frontal-nudity, vampire-bite, nipples, ripped-neck, blood, obsession, cautery, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 9793

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 08. prosinec 2002

Jack Crow (James Woods) nemá s upíry příjemné zkušenosti. I jeho otec se stal jedním z těchto krvelačných tvorů, ale o svojí přeměně nikomu neřekl a nakonec zavraždil svoji manželku a na opačný svět se pokusil poslat i syna Jacka. Jack byl ale rychlejší a tehdy začala jeho oprávněná nenávist k dětem noci. Teď putuje se svojí těžkou partou napříč krajinou, vyhledává upírské nory a obydlí příšer. Jednoho dne ale píchne do příliš velkého vosího hnízda a po stopách jeho bandy vyráží upír Jan Válek, který se před dávnými roky stal v Praze upírem – teď se probral a chce svoji přeměnu dovést do absolutní dokonalosti. Díky starému náboženskému artefaktu se z něho stane upír snášející denní světlo. Croweovi upírobijci jsou zmasakrováni a jediným rovnoceným soupeřem pro Válka je sám Jack, plus nemožný kněz Quiteau (Tim Guinee), na upíra se měnící štětka Katrina (Sheryl Lee) a starý dobrý parťák Montoya, podobající se na někoho z hereckého klanu Baldwinů…

Upíři Johna Carpentera u nás vyšli sice rovnou na videu, ale v krajině vzniku se jednalo o standardní film určený přímo pro kina – i když rozpočet 20 miliónů byl poměrně vtipný. Na režisérské křeslo zasedl John Carpenter, který patří ke staré gardě chrličů jednoho hitu a množství kultovních béček. V jeho případě byl tím hitem Halloween a mezi kultovní béčka patří například Šílenství se Samem Neillem, oba Útěky (z New Yorku i L.A.) s Kurtem Russellem, anebo Věc. Podobně jako kolegové od fochu (Wes Craven, Steve Miner, Sean S. Cunningham), i Carpenter je ve svém žánru v podstatě klasikou, ale respektu režisérů z „vyšších“ žánrů s největší pravděpodobností nikdy nedosáhne. Jeho Upíři jsou dalším pokusem vymotat se ze škatulky béčkaře, ale na rovinu řečeno: marná snaha.

Tím ale nechci říct, že by byli Upíři nějakým obludně zlým filmem. Carpenterovu filmografii z vlastní zkušenosti moc neznám, dovolím si ale tvrdit, že jeho Upíři jsou přece jen tím lepším, co v průběhu svojí kariéry natočil. Nejsem první, kdo tvrdí, že při troše snahy mohli být Upíři dokonalou horrorovou lahůdkou. Nakonec si o tom ale můžeme nechat jen zdát.

Carpenter dupe na plyn už od úvodních titulků, kdy sledujeme typickou fušku upírobijců ve strašidelném domě. Je to atmosférické, překvapivě cool (překvapivě vzhledem na mizerný rozpočet), je to zábavné (tedy jen v případě, že vám přijde vtipné, když upírobijec bodne ječícího upíra kůlem do hlavy), je to patřičně tvrdé a drsné a snad i originální. Do toho hraje Carpenterova působivá hudba, která s výpravou Thomase A. Walshe dotváří téměř westernovou atmosféru. Nechybí tomu potřebný nadhled ani pořádný padouch. Potom ale nastává masakr Croweova týmu. Nic proti takovému odvážnému zvratu v Jakobyho scénáři, ale proč tato scéna nebyla natočena jinak (a lépe?).Z Noyceho Jasného nebezpečí si kromě sympaťáka Forda pamatuji jen jedinou scénu – masakr americké delegace v těsné uličce města Bogoty. Ta naakumulovaná hrůza, ten děs a beznaděj – to se Neycovi opravdu podařilo. Carpenterovi bohužel ne! Jistě, není to nějaký obrovský mínus, to zas ne, ale pocitu, že tu režisér nevyužil šanci na emotivní zážitek (ohozený několika litry krve) se už nezbavíte. Následně má Crowe za úkol sestavit nový tým, a vy se na to začnete těšit. Až na to, že Crowe rozkaz nesplní a namísto toho vyráží s pochybnými společníky (kněz, štětka a parťák do deště) na cestu smrtonosné pomsty. Jenže kdo se vlastně komu mstí, kdo je kočka a kdo myš? Tyto otázky nemá ujasněné ani scénárista a (což je to nejhorší) ani samotný režisér, takže celé to pak vypadá, že to jde maximální možnou rychlostí – jenže pak si uvědomíte, že i vy byste běželi rychleji.

James Woods je v roli Jacka Crowa výborný a celý film tak tahá k hranici nadprůměrnosti. Jeho postava je sice málo analyzována, ale díky Woodsovi máte pocit, že tento pošuk není karikaturou, ale mužem z masa a kostí, který prostě zažil a přežil věci příliš šílené na to, aby nezdegeneroval do podoby bezcitného hajzla. Škoda jen, že ostatní nemají šanci. Nejde o prostor, toho by bylo dost, jenže s postavami jako „srandovní kněz, který nakonec zabije svého prvního upíra“ či „po celý film omráčená a zhulená štětka“ neudělá nic ani dobrý herec. Z toho hereckého křoví vystupuje jen robustní Daniel Baldwin, kterého jsem dokonce ani neměl chuť zabít!

Upíři jsou film, kterému já osobně říkám áčkové béčko. Aligáto nebo Deep Star Six jsou véčka, ale áčkové béčko je například Dětská hra nebo Critters - ty filmy jsou béčka, samozřejmě, ale při jejich sledování máte pocit, že se štáb dobře bavil a že nechtěl nic víc, než „jen“ nabídnout horrorovému obecenstvu solidní porci. Porci, která není náročná, ale ani hloupá. Kdo ví, jak by tyto filmy dopadly, kdyby do nich tvůrci investovali všechen svůj mozkový potenciál. Pro mnohé budou Upíři dokonce splněním dávných snů: žádné intelektuální tlachy, žádné samoúčelné žánrové inovace, žádné kecy o víře, Bohu, právu vraždit upíry… prostě hodinu a půl trvající horror, jehož hlavním plusem je právě to, že je horror a nic víc. To je zároveň jeho největší mínus. Máte rád paradoxy, pane Carpenter?



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.