Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 68 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
The Hills Have EyesExploitation

USA
89 minut

    
trailer    web    imdb 

rok: 1977
režie: Wes Craven
scénář: Wes Craven (writer)
hrají: Susan Lanier (Brenda Carter), Robert Houston (Bobby Carter), Martin Speer (Doug Wood), Dee Wallace (Lynne Wood), Russ Grieve (Big Bob Carter), John Steadman (Fred), James Whitworth (Jupiter), Virginia Vincent (Ethel Carter), Lance Gordon (Mars), Michael Berryman (Pluto)
produkce: Peter Locke
hudba: Don Peake
keywords: desert, cannibal, blood, dead-animal, shot-in-the-chest, stabbed-to-death, fall-from-height, fire, stabbed-in-the-chest, good-versus-evil, person-on-fire, apocalypse, cannibalism, camping-trailer, deformed-man, bitten-in-the-throat, stabbed-in-the-hand, snake, dog, exploding-car, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 7867

Recenzoval Flipnic

Přidáno: 03. prosinec 2007

V roce 1977 nás Wes Craven obšťastnil dalším horrorem, který se ještě z jistého pohledu vymykal svým stylem běžnému typu horroru jako takovému. Hory, které měly oči, se stále ještě ani tak nesnažily o temný, strašidelný a atmosféru budující horror, ale spíše o napínavé, z určitého pohledu dosti reálné drama s prvky explotation.

Ano, není možné nepsát recenzi s ohledem na remake od Alexandra Aji, který jako takový byl perfektní, jen mu bylo často vytýkáno, že od půl filmu se změnil v podstatě v masakr těch špatných z rukou obětí. Ajova verze je výborná, ale já jsem se však rozhodl napsat recenzi na původní Cravenovu verzi naprosto bez ohledu na remake. A to z důvodu, abych nenapsal spatlanou recenzi na obě verze, protože chci popsat pouze tu původní. O nové již bylo řečeno dosti, jen ne to, jak vlastně souvisí s tou původní. Ke srovnání se schválně dostanu až na konci recenze.

Podobně jako o mnoha horrorech 70. let se o The Hills have eyes mluvilo jako o konkurentovi Hooperova The Texas Chainssaw Massacre, napodobenině, něčem, co chtělo z kultovního snímku vytěžit také nějaké ty prašule... Nevím, do jaké míry je tohle pravda, ale jisté je, že Masakr motorovkou kultem byl a bude a alespoň trocha té inspirace se přenesla do řady horrorů té doby a děje se tak v podstatě dodnes.

Craven v podstatě buduje podobný příběh. Početná rodina, nikoliv banda teenagerů, jak bylo zvykem ve slasherech odpradávna, se vydává na výlet a střihne si to přes poušť, a to s velkým americkým autem a velkým karavanem. První varování, že by neměli ve vytyčené trase pokračovat přichází na jedné odlehlé benzínové pumpě, kde se jednomu z členů rodiny později před očima málem oběsí jeden starý ožrala... Prostě již jaksi nevychytává to, co se v horách s náhodnými cestujícími děje.

Po natankování pokračují dál. Složení rodiny je klasické, "Máma, táta, děti pes, ... rozhodli se, že Vás dnes, rozesmějí k pláči až, zkrátka, jak se patří..." No, nějak tak. Starý otec s matkou, dvě dcery, zeť, syn a malé mimino (od dcery a zetě). A psi, vlčáci. Jeden je takový spíš mazel, druhý, jménem Beast je opravdový hlídač a „pes záchranář“. Snad jsem na někoho nezapomněl a pokud ano, snad to tolik nevadí.

První polovina filmu se záhy zvrtne v problém, že nemohou pokračovat v cestě, protože se jim poláme auto. Otec jde hledat pomoc na pumpu, zbytek rodiny čeká, zeť jde hledat možnou další cestu, ale brzy se vrací zpět.

A stále je všechny někdo sleduje. Nejsou to hory, ale rodinka barbarských kanibalů, kteří připomínají nějaké pošahané lovce mamutů, prostě pralidi, oblečené do kůže ze zvířat. Spíše také připomínají prosté indiány z klasického Vinetoua a jako takoví vzledem moc hrůzy nenaženou (tedy ne divákovi).

Ale jejich první útok je rychlý, promyšlený a brutální. Craven nás velice rychle zdrtí útokem na karavan v noci, kdy je reakce rodiny přirozeně naprosto zmatená. A tady postaví laťku hodně vysoko, nechybí upálení za živa, znásilnění, zabití dvou zvířat, zastřelení pár členů rodiny, únos malého baby...

Aby moje recenze nebyla zcenzurována za spoilery, nebudu popisovat víc. A nenapíšu přímo ani, kdo zemře a kdo přežije. Každopádně, situace se posléze změní a nastává druhá část filmu, kdy zbylá hrstka rodiny zmobilizuje poslední možné síly a vydá se za záchranou uneseného mimina a za pomstou.

Zde se film změní v ryze revenge movie a kanibalští maniaci začnou dostávat pomalu nafrak. Jako naprosto největší zbraní se prokáže vlčák Beast.

Než skončím své zevrubné pojednání o ději, ještě se chci dostat k tématu kanibalismu u útočníků z hor. V podstatě se před kamerou žádné kanibalské orgie neodehrávají. Divák pouze vytuší, že jídlo je pro rodinu v horách základní potřebou a hodnotou. A to zejména jídlo obsahující lidské maso. A z uneseného mimina má být „dobrá pečínka“ a divák se v podstatě bojí, jestli se tak opravdu stane, nebo ho zbytek z rodiny stačí před tím zachránit... No bojí... Možná tehdy se o něj pár diváků bálo...

Scénář filmu je ryze klasický, útok na bezbrannou, nic netušící a „mírumilovnou“ (pouze v první části filmu) skupinu lidí jinou skupinou, která je velmi dobře organizovaná, sadistická a brutální. Útok a pomsta, nic víc. Taky by to mohl být útok a útěk, ale tady je pomsta, což se mě osobně zamlouvá více.

Atmosféra filmu se těžko posuzuje člověku, který nejdříve viděl remake od Aji a potom teprve klasiku od Cravena starou téměř 30 let... Připadne Vám, jako byste z původní verze cítili Aju, ale ono je to spíše tak, že z Ajovi verze cítíte Cravena. Atmosféra je dobrá, ale spíše tak do půlky filmu. Jakmile se rozjede honba za miminem, pomsta a pasti, už to není horror. Je to spíš drsný napínavý starý akčňák. Nejvíc na atmosféře ubírají právě „Ti zlí“. Jejich postavy jsou z dnešního pohledu opravdu směšné...

Co se týče gore efektů, nebudu naznačovat, jedná se opravdu spíše o teror a explotation, než cákance krve. Ale netvrdím, že je to na úkor kvality napětí, či dojmu z filmu. Právě naopak! Herecké výkony. Vesměs špatné, prostě klasický starý nízkorozpočtový horror – grindhouse. Ale pár dobrých herců se zde najde. A to zejména nejmladší syn a dcera. Jejich reakce na útok je zahraná naprosto přesvědčivě a reálně, jejich následné psychické běsnění také. Tihle dva svoji roli zvládli opravdu na jedničku.

A celkový dojem? Tak dobře... pořád tady je Alexandr Aja. To, co Craven jaksi „navrhl“ a rozjel, Aja nekompromisně vypiplal a dotáhl do kvalitního konce. Bandu opičáků vyměnil za mutanty, ale v podstatě, a teď jsem zvědav, jestli tohle nebude bráno jako spoiler všech spoilerů, nic nezměnil! Aja byl kritizován za děj a vývoj filmu, ale on za to nemohl. On přímo okopíroval Cravenův první film a dal mu jen novou tvář, tu přidal, tu ubral, ale filmy se shodují až v neskutečných maličkostech! A to mne nakonec nejvíc překvapilo...

Sečteno a podtrženo, Hory ze sedmdesátého sedmého nejsou žádným převratným filmovým horrorovým dílem. Nedosahují kvalit jiných kultů té doby a kult u nich udělalo myslím jen Cravenovo jméno, který se časem proslavil. Nabízejí však trochu jiný žánr horroru, násilí, teror, explotation a pomstu a to vše v podstatě za denního světla. Z dnešního pohledu je to kontroverzní horror a těžko se mi hodnotí. Ale díky němu vznikl remake a proto díky za něj! Navíc je dobré brát v potaz věk filmu...



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.