Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 38 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
JawsNature AmokShark

USA
124 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Čelisti
rok: 1975
režie: Steven Spielberg
scénář: Peter Benchley (novel), Carl Gottlieb (screenplay), John Milius (Indianapolis monologue (uncredited), Howard Sackler (Indianapolis monologue (uncredited), Robert Shaw (Indianapolis monologue (uncredited)
hrají: Roy Scheider (Chief Martin Brody), Robert Shaw (Sam Quint), Richard Dreyfuss (Matt Hooper), Lorraine Gary (Ellen Brody), Murray Hamilton (Mayor Larry Vaughn), Carl Gottlieb (Meadows), Jeffrey Kramer (Hendricks (as Jeffrey C. Kramer), Susan Backlinie (Christine 'Chrissie' Watkins), Jonathan Filley (Cassidy), Ted Grossman (Estuary Victim)
produkce: David Brown, Richard D. Zanuck
hudba: John Williams
keywords: shark, beach, island, mayor, fisherman, police-chief, hospital, shock, helicopter, ship-sinking, one-word-title, explosion, small-town, character%27s-point-of-view-camera-shot, wwii-veteran, repair, gore, mother-son-relationship, dog, panic, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 10516

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 08. květen 2007

Do pokojného prímorského mestečka Amity, žijúceho z turistického ruchu vďaka preslneným plážam, prichádza nový šerif. Martin Brody (Roy Scheider) a jeho rodina sa sem presťahovali z veľkomesta, aby mali svätý pokoj. Už čoskoro ale more vyplaví telo mladej Chrissie (Susan Blacklinieová). Zdá sa, že blízko pobrežia poľuje Veľký Biely. Brodyho teóriu podporí ichtyológ Hooper (Richard Dreyfuss). Starosta sa ale obáva poklesu turistického ruchu a odmietne uzavrieť pláže. Keď pribudnú ďalšie obete, Brody, trpiaci strachom panickým z vody, sa rozhodne situáciu vyriešiť promptne: s Hooperom a ráznym achabovským rybárom Quintom (Robert Shaw) vyráža na otvorené more, aby žraloka vlastnoručne zabil...

Jaws sú KULT. O tom, akú rozprúdili veľkú túžbu po hororoch s vraždiacimi zvieratami, sa nemusíme baviť (hoci ani samotný Spielberg sa tu nevyhol vykrádaniu, napríklad klasiky štúdia Universal, Netvor z Čiernej lagúny). Kiná boli odrazu plné béčok so zvieratami všetkého druhu (Piraňa 1-2, Aligátor 1-2, Orca zabijak). Od premiéry ubehli desaťročia, ale dodnes sa neobjavila rovnocenná konkurencia. Relatívne blízko k nej mala harlinovka Deep Blue Sea a realisticky poňaté Otvorené more.

Kto by to bol povedal do snímky, ktorej pôrod bol taký bolestivý! Animatronické žraločie modely nefungovali, rozpočet sa zvýšil z dvoch miliónov dolárov na desať, nakrúcanie trvalo sedem mesiacov. Producenti Zanuck & Brown si museli upokojovať nervy, aby dovtedy prevažne televízneho (duchárske Something Evil z roku 1972) režiséra z pľacu nevyrazili. Snímka nakoniec len v Amerike zarobila takmer tristo miliónov a získala troch Oscarov (hudba, strih, zvuk).

Spielbergov film je nesmrteľný nielen kvôli strhujúcej Williamsovej hudbe, ale aj legendárnym scénam, ako je nezabudnuteľný úvod s nahou Chrissie. A scéna „dum dum dum“ je natoľko kultová, že ju filmári parodujú ešte častejšie, ako sprchový kút z Psycha a dokonca už nie iba v hororoch (čokoládová tyčinka v bláznivej komédii Caddyshack). Dnes si žraločí horor nevieme predstaviť bez plutvy režúcej vodnú hladinu, s mrazivou istotou sa blížiacou k čoraz bezradnejšiemu plavcovi. Vizionár Spielberg postavil žánrový pamätník, z ktorého dodnes čerpajú menej talentovaní režiséri.

Čeľuste fungujú aj preto, že násilie je v nich ukazované v malej miere. Príšera je pôsobivá nie napriek tomu, že je na plátne tak málo, ale práve VĎAKA TOMU. Aj keď sa hovorí, že je to preto, lebo modely neposlúchali, niečo pravdy je i na tom, že režisér vedel, že občas je lepšie, ak hrozbu nevidíme (tento „tajomný“ vzorec použil aj na šoféra v predchádzajúcom Dueli). Keď sa nakoniec žralok objaví, vzbudzuje hrôzu, beznádej, šok a strach. Spielberg teda na úrovni neovláda iba prácu s napätím, ale i „ľakačkami“ (Brody hádže do mora návnadu a zrazu...).

Spirlbergovým jediným mínusom, aj to nie filmovým, je, čoho sa dopustil na žralokoch. Ľudia v čase premiéry vyľudnili pláže, nahrnuli sa do kín a kým niektorí údajne v prítmí sály dostávali srdcové porážky, iní vyrazili na otvorené more, aby si „vybavili účty“; začalo masové vyvražďovanie žralokov. Ako Spielberg, tak i autor knižnej predlohy Peter Benchley (sfilmované sú aj jeho ďalšie morské horory, napr. The Beast) neskôr vyjadrili ľútosť nad tým, čo spôsobili. Vo filme pritom ani raz nezaznie, že žraloky sú zabijaci (v jednej scéne si tvorcovia dokonca robia srandu zo sviatočných lovcov). V čase premiéry sa navyše dostali na titulné strany novín občasné správy o žraločích útokoch, ku ktorým dochádzalo aj pred Čeľusťami (keď sa človek snaží preniknúť na územie, ktoré mu nepatrí), ale kvôli filmu sa o ne médiá trhali. Tvorcovia Čeľustí, podobne ako Hitchcock vo Vtákoch, nevysvetľujú, čo to do žraloka vošlo.

Podobne ako v neskoršom Jurskom parku, ani tu si Spielberg knižnou predlohou život nekomplikoval a scenár je zbavený viacerých jej nudných tém (aféra so šerifovou ženou) a na oplátku je obohatený o humor a sympatické postavy. Na nič sa nehrá a je „iba“ dobrodružným hororom o troch chlapíkoch na jednej lodi, ktorí sa nemajú príliš radi, ale okolo nich neustále krúži obrovský žralok. Toto „znesvätenie“ knihy je o to prekvapivejšie, že na scenári pracoval aj sám jej autor. Do mlyna prispel John Milius, režisér Barbara Conana, ako autor nezabudnuteľného „Indianapolis monológu“.

Čeľuste z trónu žraločích trilerov do dnešných dní nezosadili ani nadbytočné pokračovania (v dvojke ešte hral Scheider, v 3D už iba jeho filmový syn a v štvorke vdova, pani Brodyová), nieto ešte vykrádači. Vyrazte na more, stojí to zato.

P.S. – Spielberg s heslom „dôležitý je žralok, nie ľudia“ odmietol hviezdy (vrátane Stevea McQuinna).



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.