Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 38 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
MortuaryZombie

USA
94 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Márnice
rok: 2005
režie: Tobe Hooper
scénář: Jace Anderson (written by) &), Adam Gierasch (written by)
hrají: Dan Byrd (Jonathan Doyle), Denise Crosby (Leslie Doyle), Rocky Marquette (Grady), Stephanie Patton (Jamie Doyle), Alexandra Adi (Liz), Courtney Peldon (Tina), Bug Hall (Cal), Tarah Paige (Sara), Michael Shamus Wiles (Sheriff Howell), Adam Gierasch (Mr. Barstow)
produkce: Andrew Cohen, Tony DiDio, Nancy Hirami, Victor Ho, E.L. Katz
hudba: Joseph Conlan
keywords: california, funeral-home, mortician, small-town, corpse, embalming, grave, coffin, widow, death, mortuary, new-job, graveyard, bare-chested-male, repeated-line, drugs, cut-hand, dinner, drunkenness, punk-girl, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 7321

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 21. listopad 2006

Leslie Doyleová (Denise Crosbyová) sa špecializuje na to, aby vaše mŕtve telo v deň pohrebu vyzeralo ako-tak k svetu. Zjednodušene povedané, aby ste neboli zasypaní hlinou s odtrhnutou hlavou. Skrátka, upravuje mŕtvoly. Momentálne sa s dospievajúcim synom Jonathanom (Dan Byrd – Salem´s Lot z roku 2004, najnovšie Bobby z Ajových The Hills Have Eyes) a dcérkou Jamie (Stephanie Pattonová) sťahuje do zaspatého kalifornského mestečka, kde má prevádzkovať svoju profesiu priamo v rodinnom dome. Lenže ten je v dezolátnom stave. Vonku preteká septik, vnútri rastie pleseň, vzadu cintorín, v obývačke rakvy a v suteréne dopravnými nehodami znetvorené telá. Rodina sa snaží začleniť do miestneho spoločenstva, ale už onedlho bude čeliť neporovnateľne strašnejším problémom.

Legenda sa narodila dávno, ešte v časoch prvých usadlíkov. Istí Fowlerovci chovali dobytok, ale nič tu nerástlo. Akoby bola pôda zlá... akoby v nej čosi hnilo (spomínate na „kyslú pôdu“ v Cintoríne zvieratiek?). Dobytok pokapal a starý Fowler si radšej založil výnosnejšie pohrebníctvo. A tu nastupuje Bobby Fowler, odmalička znetvorený a týraný vlastnými rodičmi. Keď mal osem, zmizol. Obyvatelia si mysleli, že ho zabili rodičia. Prestali si to myslieť vo chvíli, kedy boli rodičia brutálne zavraždení. Od tej doby sa mestom šíri bájka, že Bobby žije v hrobke pod cintorínom a v noci vychádza von...

Tobe Hooper stvoril hlavne Texaský masaker motorovou pílou (a jeho pokračovanie s Dennisom Hopperom) a Poltergeista (o ktorom sa dodnes vedú debaty na tému, či viac scén urobil on alebo producent Spielberg). Potom sa ale vrhol na televízne seriáli (všetko možné, od spielbergovských Amazing Stories a Príbehov z hrobky až po Unesených a Masters of Horror), čo oživil občasnou adaptáciou Stephena Kinga (Salem´s Lot z konca 70. rokov, The Mangler s Robetrom Englundom) a horormi o krokodíloch (Eaten Alive, Krokodíl). S celovečernými filmami takmer skončil, preto jeho fanúšikovia uvítali, keď nakrútil Márnicu.

Tá má všetky potrebné hororové atribúty. V prvej polovici je mrazivo strašidelná a dokonca sa v nej nachádza zopár nepríjemných (v dobrom) okamihov (Jonathanova prechádzka na nočnom cintoríne, „Bobby je v mojej skrini!“). Ak máte po ruke neupravovaný dom, rakvy v obývačke a na záhrade cintorín, robí sa atmosféra takpovediac sama. A celé je to obohatené (záleží na vás, či vhodným alebo nemiestnym) humorom, ako je triedenie náradia na kuchyňu a márnicu, prípadne „mŕtvola v suteréne, na poschodí decká s marihuanou, pri dverách nervózny šerif“. Akurát, že občas neviete, kedy si z vás Tobe robí srandu a kedy to myslí vážne („To je môj učiteľ na piano. Zajtra som s ním mala mať hodinu.“).

Komu by náhodou prekážala prvá polovica, ktorá buduje atmosféru, ocení tú druhú, plnú nechutností (ak to slabo prišijete, ruka odpadne alebo krvavé zvratky priamo do úst). Latexový dizajn „živých“ i „mŕtvych“ mŕtvol sa vydaril a zhnitou čerešničkou je nechutný Bobby.

Scenáristi Anderson & Gierasch sa príliš nevytiahli a hlavne druhá polovica zráža akúkoľvek ich snahu o budovanie poctivej atmosféry na kolená. Hoci je scenár jednoduchý, celé to nejako nedáva zmysel. Akú má spojitosť Bobby s plesňou, studňou, oživenými mŕtvolami a ich ´zvratkami´? Menia sa „infikovaní“ na pohybujúce sa mŕtvoly alebo proste sú len dočasne čosi ako nadrogovaní? Vlastne sa ani nedozvieme, čo je vlastne s tou pôdou, iba to, že s tým nejako súvisí studňa... ale nevieme ako. A takto je to dookola.

A príliš to nespasia ani herecké výkony (ak nepočítame mŕtvoly a Bobbyho). Kým Byrdov Jonathan sa ešte dá, jeho matka mi bola protivná už v Cintoríne zvieratiek a jej dcéra je afektovane otravná do takej miery, až sa zamyslíte, či by v niektorých extrémnych prípadoch predsa len nemohli zákonom povoliť aspoň čiastočné týranie detí. Výnimku v castingu tvorí pekná Liz, ktorú by ste radšej videli v inom žánri.

Berte to skôr ako výčitku niekoho, kto nemá nič proti krvavým hororom ani psychologickejším, ale príliš nemá rád, ak sa to miesi dokopy. Nakoniec to poriadne nie je ani dievčatko ani chlapec. Takže je v podstate fuk, či Tobe len láskyplne odkazuje na béčkarské horory osemdesiatych rokov alebo to urobil nevedomky, príliš vody Márnicou nenamútil, vlastne žiadnu, ale aspoň je to sranda.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.