Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 38 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
El Laberinto del FaunoSupernatural

Španělsko, Mexiko, USA
119 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Faunův labyrint
anglicky: Pan's Labyrinth
rok: 2006
režie: Guillermo del Toro
scénář: Guillermo del Toro (written by)
hrají: Ivana Baquero (Ofelia), Sergi López (Captain Vidal), Maribel Verdú (Mercedes), Doug Jones (Fauno / Pale Man), Ariadna Gil (Carmen Vidal), Álex Angulo (Doctor), Manolo Solo (Garcés), César Vea (Serrano), Roger Casamajor (Pedro), Ivan Massagué (El Tarta)
produkce: Víctor Albarrán, Belén Atienza, Álvaro Augustín, Alfonso Cuarón, Edmundo Gil (co-executive producer)
hudba: Javier Navarrete
keywords: girl, spain, fascist, fairy, princess, faun, rebel, fairy-tale, fantasy-world, king, labyrinth, army, love, woods, servant, resistance, frog, maze, forest, hiding, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 9903

Recenzoval Honza Mazanec

Přidáno: 10. listopad 2006

Existují dva důvody proč se cizokrajný režisér působící v Americe vrací do své domoviny. Buďto se mu už v Americe nedaří nebo pochopí, že přišel o svůj um (to je důvod proč John Woo odjel zpátky do Hong Kongu točit historický válečný epos a Paul Verhoeven do rodného Holandska naproti tomu drama z prostředí 2. světové války) nebo si odskočí natočit něco menšího před dalším velkým projektem. A právě tím je nový film režiséra Guillerma del Tora El Laberinto del Fauno (v zámoří pak pokřtěn na Pan´s Labyrinth). K tomu snad ještě dodám, že tím velkým projektem mám na mysli druhého Hellboye, ale o tom až jindy.

Příběh se odehrává ve Španělsku roku 1944, což je doba kdy zrovna skončila občanská válka. V horách se přesto pořád skrývají vzbouřenci, bojující proti fašistickému režimu. A k tomu se váže druhá dějová linie. Malá Ofélie je se svou těhotnou maminkou převážena k jejímu muži, kapitánu Vidalovi, který však není Oféliiným otcem a tak k němu nechová zrovna vřelý vztah. Není se co divit, když je kapitán Vidal nelítostný tyran, což velmi záhy poznáme. A do toho všeho ještě historka o podzemním království, ve kterém žila princezna, toužící po poznání lidského světa. Když jej však poznala, zapomněla kdo je a následně zemřela. Král ale předpověděl, že se její duše vrátí v jiném těle. A právě tady přichází na scénu Ofélie… El Laberinto del Fauno je vlastně další variací pohádky Alenka v říši divů. Je zde hmyz připomínající kudlanku, který se dokáže proměnit ve vílu (nebo je to naopak?) zastupující pozici bílého králíka, který hrdinku nasměruje správným směrem a tak se stane jejím pomocníkem a rádcem, místo králičí nory je zde tajemný a zároveň okouzlující labyrint a nakonec ještě tajemnější Faun. Ten Ofélii předá knihu, ve které jsou napsány tři úkoly, které musí splnit do úplňku, aby se z ní mohla stát princezna.

Guillermo del Toro svůj talent nezapře. Už od úplného začátku nás dokáže vtáhnout do příběhu, ať už k tomu používá svůj vypracovaný vizuální styl či dobře zvolené herce. Ale především dokáže poutavě vyprávět příběh. Už ve chvíli kdy hmyz krouží kolem stromu a kamera s ním, zatímco kolem projíždějí auta, už při první procházce labyrintu jsem tušil, že půjde o náramnou podívanou a o krásný dětský film. V tom prvním jsem měl pravdu, v tom druhém nikoliv. Film totiž nevypráví jenom o dětském světě, který je nevinný a bezstarostný. Stejnou měrou se věnuje i krutému a bolestivému světu dospělých. Zatímco holčička může brečet tak maximálně nad zničenými šaty, dospělí zde hodně trpí (výborná scéna s řezáním nohy, kde však nejde o samotný proces, ale o ten pocit předtím) či dokonce umírají (naturalistických scén je zde opravdu hodně, ať už jsou páchány na hodných či zlých). A čím víc film ubíhá kupředu, tím jsou si oba světy blíž, aby se nakonec mohly v závěru střetnout a totálně vás smést. Pokud oba světy potřebujete nutně zaškatulkovat, tak u dětského je to fantasy s prvky hororu, u světa dospělých jde o válečné drama.

Možná se může zdát, že vůbec nejde o horor, ale to je omyl. Del Toro stupňuje atmosféru a při druhém úkolu se dočkáte i toho pravého hororového napětí, ačkoliv o napětí celkově tu není nouze. Např. když má Ofélie strach o matku a prosí svého ještě nenarozeného bratra, aby jí neubližoval, je to mnohokrát silnější než jakýkoliv hororový trik. Co bych ještě velmi rád pochválil, jsou herci. Všichni jsou vybíráni pečlivě a všichni hrají výtečně (Ofélie tak není žádný spratek, ale plnohodnotná postava, která zaškobrtne jen jednou a to právě u druhého úkolu, což filmu dodává ještě více na intenzitě). Díky tomu všemu budete často napětím nedýchat. El Laberinto del Fauno je drsný, dojemný i nádherný film zároveň. A jestli to z předchozích odstavců nebylo jasné, jde z mého hlediska o dokonalý film, který v sobě ukrývá víc než je na první pohled zřejmé. Více takových filmů.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.
Recenzoval steelydan

Přidáno: 31. srpen 2007

Překvapilo mě, že recenze na Faunův Labyrint se na Studně ještě neobjevila. Lze samozřejmě říci, že film, který vyhrál zvláštní cenu v Cannes a který je distribuovaný jako - ehm - pohádka pro děti, tu nemá co dělat, ale i pro člověka, který shlédl nikoli nepodstatnou část filmů zde recenzovaných, byl tento film rozhodně poutavý a v podání na velkém plátně vzbuzoval velmi silné a chvílemi až nepříjemné pocity. Samozřejmě se tento film nedá srovnávat s typickými horory, ale jasně ukazuje, co by jeho režisér dokázal, kdyby chtěl.

Režisérem filmu je totiž Guillermo del Toro, režisér filmového Hellboye, Blade II a staršího leč zajímavého Mimica. Jako tvůrce mi připomíná trochu černějšího Luca Bessona, stejně jako on je režijně velmi schopný i v akčních scénách, s obrovskou fantazií a vytříbeným smyslem pro vizuální efekt, avšak obsahově lehce plytký, což se dá zachránit dobrým scénáristou.

V tomto filmu je scénáristou sám režisér a zvolil zápletku, která už je v dnešní době poněkud profláklá a veze se na současné hollywoodské vlně "fantazijních filmů" jako jsou Letopisy Narnie, Harry Potter a kdovíco ještě. Tedy že dětský hrdina opouští obyčejnou, nehostinnou realitu a setkává se se zábavným světem kouzel, trpaslíků a veselých zvířátek, kde dosáhne úspěchu a případně zachrání svět. Čím se film liší, je, že kdyby někdo udělal marketingovou kampaň na něm postavenou a distribuoval hlavní hrdiny jako např. hračky do McDonalds, uspěl by maximálně u fanoušků Studny a utrhl by si průser překonávající Batmana II. Místo trpaslíků jsou pronásledovaní a mučení partyzáni, nejpříjemnější zvířátko je 35 cm veliká strašilka či šváb či co a (SPOILER)hlavní hrdinka umře.(/SPOILER)

Na to, že je film distribuován od 12 let (u nás, ve Spojených státech je distribuován jako R - tedy zcela restricted), je dost krutý a drsný a pokud na něj někdo veme své ratolesti v očekávání "něčeho jako je Harry Potter," se zlou se potáže.

Film je totiž situován do posledních let druhé světové války ve Španělsku a jeho hrdinkou je něžná předpubertální dívenka, která se svojí těhotnou matkou přijíždí za svým otčímem do španělských lesů. Otčím však překvapivě není hodný lesník, ale velitel frankistické (fašistická diktatura ve Španělsku) gardy, který na venkov přijel potírat partyzány. Jde mu to výborně, je zručný s pistolí, kleštěmi ale i obyčejnou flaškou a vůbec je to vysloveně věrohodný a odpudivý hajzl, který je prakticky prototypem nacistického sadisty a hodil by se i do Indiana Jonese. Maminka je slabá, rizikově těhotná žena, která se otčíma bojí a pak už na statku zbývají pouze vojáci, vystrašení sloužící, lékař, odvážná chůva a v lesích spousta partyzánů.

Hlavní hrdinka před neútěšným okolím prchá do lesa, kde se setká s faunem a vstupem do světa fantazie a po splnění tří úkolů se stane královnou říše víl. To je zhruba tak všechno. Tato "nadpřirozená" složka filmu je neobyčejně půvabná a působivá a může se směle měřit s kterýmkoliv z výše uvedených hollywoodských trháků. Vytvořené postavy a triky jsou velmi zdařilé avšak kromě fauna a pár breberek už zbývá pouze děti-žeroucí-monstrum-bez-očí, které ovšem vysloveně potěší.

"Horor" z tohoto filmu totiž vůbec nedělají ony fantazijní scény, horor z něj dělá otčím, válka, partyzáni, rizikové těhotenství matky a všechny ty hnusné věci, před kterými dívka utíká. To všechno film zobrazuje s vyslovenou chutí a v kvalitních záběrech. Některé scény mučení by se hodily i do krotších exploitation filmů, ale odpor vzbuzuje už jen prostě chování některých lidí.

Film je řemeslně precizní a vizuálně prakticky perfektní. Fantazijní scény, které ovšem zabírají poměrně malou část filmu, mají svůj styl a půvab, zejména pak scéna s monstrem. Velmi dobré výkony podávají zejména herci v roli hlavního záporáka (otčím) i hlavní kladné hrdinky (chůva).

Vytknout filmu by se dala určitá prvoplánovitost, je to v první řadě útok na city, ale působivý a je pravda, že citlivější povahy (tedy nikoli čtenáři Studny) z něj mohou být otřeseny. Pokud si však uvědomíme, že bez scén ze světa víl, by se mohlo jednat o čisté válečné drama, které je navíc zcela reálné, tak z filmu opravdu mrazí.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.