Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 32 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
MiseryStephen KingThriller

USA
107 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Misery nechce zemřít
rok: 1990
režie: Rob Reiner
scénář: Stephen King (novel "Misery"), William Goldman (screenplay)
hrají: James Caan (Paul Sheldon), Kathy Bates (Annie Wilkes), Richard Farnsworth (Buster), Frances Sternhagen (Virginia), Lauren Bacall (Marcia Sindell), Graham Jarvis (Libby), Clayton Moore (Pete (as Jerry Potter), Thomas Brunelle (Anchorman (as Tom Brunelle), June Christopher (Anchorwoman), Julie Payne (Reporter #1)
produkce: Steve Nicolaides, Rob Reiner, Andrew Scheinman, Jeffrey Stott
hudba: Marc Shaiman
keywords: fan, novel, obsessed-fan, blizzard, match, psycho-thriller, kidnapping, reference-to-liberace, villainess, stephen-king, sledge-hammer, claustrophobia, slow-motion, medication, writing, female-psychopath, psychopath, car-accident, fight, recluse, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 9925

Recenzoval Derek

Přidáno: 27. říjen 2006

Paul Sheldon (James Caan) je úspěšným spisovatelem, jemuž popularitu vynesla série bestsellerů o dívce jménem Misery. Paulovým zvykem je dokončovat své knihy v jednom horském hotelu. A právě zde nyní dopisuje i nový román Rychlá kola, zcela odlišný od romantických příběhů Misery. Při odjezdu z hotelu spisovatele zastihne sněhová bouře, kvůli které skončí se svým vozem v závěji mimo silnici, smůla. Z havarovaného auta vyprostí polámanou literární celebritu její fanynka číslo jedna Annie Wilkisová (Kathy Bates), další smůla. Annie je totiž nejen nadšenou obdivovatelkou knih o Misery ale také naprostý magor. Sheldona neodveze do nemocnice, ale do svého domu, kde ho ošetří (jako bývalá zdravotní sestra má zkušenosti) a začne se spisovatelovou rekonvalescencí. Paul může být z počátku šťastný, přežil. Spokojenost mu ovšem vydrží jen do doby, než pozná, že jeho ošetřovatelce by prospěla intenzivní péče psychiatra. Annie navíc zjistí, že Paul v nejnovějším pokračování Misery nechal hlavní hrdinku knihy zemřít a spisovatele nutí, aby napsal další díl, ve kterém ji opět přivede do světa živých. Nemíní ho tedy ze svého domu jen tak propustit. Nepohyblivému Sheldonovi nezbývá nic jiného, než přistoupit na hru jeho věznitelky, řídit se mottem "Když tě Annie hostí, spolykej i kosti" (hláška z knihy) a pokusit se jí přelstít. A nebude to mít lehké - Wilkisová je sice šílená, ale rozhodně není hloupá.

Snímek Misery nechce zemřít je dalším z úctyhodné řádky filmů natočených na motivy knih Stephena Kinga. Tyto adaptace se vyznačují kolísající kvalitou, Misery ovšem dle mého soudu patří k těm nejlepším.

Takřka celý děj se odehrává v domě Annie, nudit se ovšem nebudete. Film staví především na zdařilém budování atmosféry a kvalitních hereckých výkonech. Především Kathy Bates zahrála pomatenou a náladovou Annie Wilkisovou brilantně a svůj výkon přetavila v zisk Zlatého glóbu a Oscara. Její umění umocňuje šikovná kamera - detailní záběry na zarudlý obličej běsnící ošetřovatelky jsou okouzlující. Kathy Bates svého kolegu Jamesa Caana sice ve filmu herecky zcela zastínila, nicméně ani jeho výkon neurazí.

Scénář Williama Goldmana (Pavučina snů) se poměrně věrně drží Kingovy předlohy, ve snímku jsou ovšem vypuštěny nejbrutálnější knižní scény. Fyzického násilí tak obsahuje minimum (i když hlavní hrdinka snímku sklony k brutalitě rozhodně má) a v takových okamžicích kamera uhýbá decentně stranou. Pasáž z knihy, ve které Annie porcuje čmuchajícího policistu zahradní sekačkou, mi ve filmu skutečně chyběla. Absenci gore efektů ovšem lze brát stěží jako nedostatek, pokud bych totiž neznal knihu, zřejmě bych je ve filmu vůbec nepostrádal.

Kvalitní práci odvedl i režisér, jemuž se daří udržet v průběhu celého filmu napětí. Misery se také oprostila od větších logických nedostatků. Snímek občas lehce trpí jistou neplynulostí v přechodu jednotlivých scén. Přišlo mi, že tvůrci do 107minutového snímku nacpali některé pasáže z 330stránkové knihy trochu násilně. Celkový dojem to ovšem příliš nekazí.

Misery je zdařile natočený psychologický horror s fungující atmosférou a excelující Kathy Bates. Možná by si jen zasloužil delší stopáž a začlenění krvavějších knižních pasáží.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.
Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 01. květen 2009

„Paul, som váš fanúšik číslo jeden.“

Paul Sheldon (James Caan alias cholerik Sonny Corleone z Krstného otca) kedysi chcel byť veľkým spisovateľom. Lenže keď sa vnoril do sveta svojej fiktívnej literárnej hrdinky Misery, určenej ženám v domácnosti, stal sa všetkým. Napríklad bohatým a slávnym. Len nie spisovateľom, aspoň nie v pravom zmysle slova. Toto temné obdobie mieni v zasnežených horách v teple luxusnej chalúpky konečne zmasakrovať a poslať do čerta. Jeho nový román, ktorý v snehovej víchrici za oknom a pohárom Don Pérignon vedľa písacieho stroja práve dopísal, už nie je o tej piči Misery. No počas cesty do vzdialeného mesta zhavaruje. Pred istou smrťou jeho (a rukopis) zachráni Annie Wilkesová (Kathy Batesová), bývalá zdravotná sestra. Korpulentná zrelá pani býva v čarovnej samotárskej chalúpke so svojimi zvieratkami (hádajte, ako sa volá obľúbené prasiatko). Je to milá usadená domáca žena bez rodiny, ktorá miluje knihy o Misery. Preto, keď jej na posteli leží ťažko zranený Paul Sheldon, je hrdosťou celá bez seba. Je predsa jeho fanúšikom číslo jedna! Lenže potom sa dozvie, že Sheldon Misery „zabil“...

Keď mala premiéru nostalgická chlapčenská melodráma Pri mne stoj!, neboli z nej nadšení len dojatí diváci, ale aj spisovateľ Stephen King, ktorého adaptáciou novely „Telo“ snímka Roba Reinera bola. A to je čo povedať, pretože tento prevažne hororový autor k adaptáciám svojich knižiek pristupuje so značnou skepsou. Avšak letné dobrodružstvo o hľadaní mŕtvoly vyšlo na jednotku s hviezdičkou a keď mal Hollywood záujem o sfilmovanie jeho ďalšieho bestselleru, psychologického trileru „Misery“, Stephen predpokladal, že najlepšie by bolo, keby sa réžie znova chopil Reiner. Režisér dlhý čas kľučkoval. Vraj bude maximálne producentom, určite nebude režírovať. Nakoniec sa ale nechal zlomiť a keď na divadelných doskách zahliadol neznámu herečku Kathy Batesovú, mal konečne pádny dôvod vrhnúť sa na nakrúcanie.

Komorná snímka stojí a padá (v tomto prípade stojí) na hereckých výkonoch. James Caan (keďže v tom čase mal za sebou drogové krízy, musel každé ráno producentom odovzdávať vzorku moču, či je čistý) dokáže uhrať aj k posteli pripútaného. Väčší dôraz je však logicky kladený skôr na výbornú Kathy Batesovú (za svoj desivo dokonalý výkon získala Oscara a o pár rokov neskôr excelovala v ďalšej kingovke, tentokrát nehororovej ale o nič horšej Dolores Claiborneovej). Batesovú ako Annie budete milovať i nenávidieť zároveň. Nech už pácha akékoľvek ohavné veci (a to scéna s nohami je oproti knižnej predlohe ešte poriadne umiernená!), kvalitná herečka s dlhoročnou hereckou praxou nemá problém uhrať situáciu tak, aby sme aspoň sčasti pochopili jej osamelú dušu. Čo z nej samozrejme nerobí o nič menšieho netvora. Vo svojej úlohe je sústredená Batesová natoľko presvedčivá, že sa budeme báť každého jej nasledujúceho nervového výbuchu. Ostatní herci sú skôr na ozdobu: niečo zlé tušiaci šerif (inak skvelý Richard Farnsworth – Anna zo Zeleného domu, Prirodzený talent, Havana) a niečo zlé tušiaca Paulova agentka (Lauren Bacallová – Vražda v Orient Exprese). Tieto postavičky tvorcovia do deja umiestnili najmä preto, aby sa psychicky čoraz vyčerpanejší divák aspoň na niekoľko minút dostal z tej prekliatej zasneženej farmy.

Aké je to spáliť svoj vlastný rukopis? Aké je to byť závislý na kombinácii dobrosrdečného anjela a masového vraha v jednom? Aké je to mať také polámané nohy, že už to ani nebolí? Naozaj to chcete vedieť?



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.