Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 33 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
Red EyeThriller

USA
85 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Noční let
rok: 2005
režie: Wes Craven
scénář: Carl Ellsworth (story) &), Dan Foos (story)
hrají: Rachel McAdams (Lisa Reisert), Cillian Murphy (Jackson Rippner), Brian Cox (Joe Reisert), Jayma Mays (Cynthia), Laura Johnson (Blonde Woman), Max Kasch (Headphone Kid), Angela Paton (Nice Lady), Suzie Plakson (Senior Flight Attendant), Jack Scalia (Charles Keefe), Terry Press (Marianne Taylor (as Teresa Press-Marx)
produkce: Chris Bender, Bonnie Curtis, Jim Lemley, Marianne Maddalena, Mason Novick
hudba: Marco Beltrami
keywords: flight, hotel, plane, hotel-manager, fear, fear-of-flying, death, bar, murder, trapped, airport, suspense, cult-director, airplane, passenger, government-official, stewardess, companion, father-daughter-relationship, mile-high-club, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 7368

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 10. červen 2006

„V tomto trileri nejde o zraniteľnosť tela, ale duše.“ Wes Craven

Šarmantná mladá Lisa Reisertová (Rachel McAdamsová) sa bojí lietania. Je manažérkou renomovaného floridského hotelu Atlantic. Práve sem letí na šichtu priamo z pohrebu starej mamy. Na telefóne ju podporuje otec (Brian Cox). Lietadlo má meškanie a tak jej padne vhod sympatický mladík Jackson (Cillian Murphy). Naviaže s ňou rozhovor. Rozumejú si. Vonku prší, ale im je na vysvietenom letisku dobre. Jackson je pohľadný, dobre situovaný gentleman so zmyslom pre humor a dokonca sa takmer trafí do toho, čo Lisa pije. Náhoda je zvláštna vec, o čom sa obidvaja presvedčia v lietadle, keď zistia, že sedia vedľa seba.

Po štarte ale prísediaci Jackson Rippner (odkaz na whitechapelského hrdloreza viac než jasný) ukazuje svoju pravú tvár. Pracuje pre ľudí, ktorí chcú vidieť vplyvného politika Keefea (Jack Scalia) a jeho rodinu po smrti. A Keefe sa práve ubytoval v hoteli Atlantic. Ak Lisa nesplní podmienky vedúce k úspešnému atentátu, jej nič netušiaci otec, pred ktorého domom je auto a v aute chlap čo si brúsi dýku, zomrie...

V trileroch je dôležité, aby sme sa dokázali vcítiť do kože prenasledovanej koristi. Niekedy je zápletka natoľko vykonštruovaná (napr. táto britva), alebo sa dej skrátka odohráva v nepredstaviteľnom prostredí (vesmíre, podmorskej základni), že nám to nie je dovolené. Občas sa ale objaví príbeh, kde si na miesto hrdinu / hrdinky ľahko dosadíme samých seba. A rozmýšľame, ako by sme reagovali v takej situácii my (mne sa to posledný krát stalo v metre).

Red Eye sa odohráva v stiesnenom prostredí, kde je veľa ľudí. Zlosyn ale všetko premyslel tak, že hrdinka sa nemôže so žiadosťou o pomoc obrátiť na nikoho. Čo je napínavejšie, ako keby boli v ľudoprázdnom priestore. Takéto uzavreté, stiesnené miesto figuruje v mnohých hororoch, či už je Zlo vonku, kde ho aj treba udržať (Night of the Living Dead, Aliens), alebo je infiltrované v priestore medzi hrdinami (Evil Dead, Vládca temnôt, Alien).

Ak platí, že triler je taký dobrý, aký dobrý je titulný zlosyn (a finále), je Red Eye vynikajúci. Dvadsaťdeväťročný panáčik Cillian Murphy (alias Dr. Crane) má povesť schopného, univerzálneho herca. Kladné úlohy (Boyleova zombíčina), záporné (Intermission), heterosexuálne (Dievča s perlou), transvestické (Breakfast on Pluto)... všetko jedno. S tvárou, ktorá môže byť krásna i desivá zároveň, vyzdobenou hypnotickými modrými očami, stvoril špičkového zloducha, ktorý nepočíta s tým, že by jeho rovnocenným súperom mohlo byť na prvý pohľad bezbranné dievča. Je to ten typ, ktorému ak prekazíte plány, neopovrhne aspoň pomstou.

Krásna Rachel McAdamsová (Notebook s Ryanom Goslingom) nemala o nič ľahšiu rolu. Aby kolegova práca nevyšla vnivoč, musela sa riadne snažiť, aby bola pôvabná ale i akčná. Chémia medzi nimi je výborná, radosť pozerať - či už keď je ich súboj ešte len psychologický, alebo keď sa definitívne prerodí na fyzický (v slnkom zaliatom dome). Craven (ktorý po werewolf trikovom prepadáku potreboval takýto hit) vždy miloval svoje hrdinky (Heather Langenkampová, Neve Campbellová). Nikdy svoju kožu nepredávali zadarmo. Ostatne, aj podporné postavy boli pre vraha ťažkou obeťou, keď pred ním utekali cez celý dom, skopávali ho zo schodov a hádzali po ňom všetko, čo nebolo pripevnené k podlahe. Naviac, Lisa, ako ukáže jazva na jej hrudi, už nemieni byť obeťou. Jednou takou sa stala na parkovisku za bieleho dňa, takže v lietadle vzniknutú situáciu berie ako príležitosť vysporiadať sa s minulosťou a rozhodnúť sa, či bude v živote obeť alebo tá, ktorá lovnej zveri nedá šancu („Dokončím svoju robotu.“ – „Nie v mojom dome!“). Ako si tak postupne dopĺňam základnú hororovú tvorbu so všetkými tými Piatkami trinástymi, Steveom Minerom, Cunninghamom či klasikami Johna Carpentera z 80. rokov, iba sa usvedčujem v tom, že Craven mával najlepšie (= najživotaschopnejšie) predstaviteľky titulných hrdiniek. Miluje tieto predčasne dospelé dievčatá, mladé, krásne, inteligentné, šarmantné, sympatické, ale možno i preto často stojace v epicentre útoku pomätenej mysli.

Ďalšími dôležitými postavami, ale na podstatne menšom priestore, sú politik Keefe a Lisina neskúsená podriadená, vyplašená Cynthia (celovečerná debutantka Jayma Maysová). Povesť schopného hereckého režiséra Craven potvrdil aj tým, keď vycítil príležitosť a komickú rolu ufrflanej hotelovej klientky obsadil drobnou ale drsnou Terry Pressovou, šéfkou marketingu v DreamWorks (ktorý film produkoval), pričom Craven jej túto rolu ponúkol už počas marketingovej debaty. Dezertom je hrdinkin rázny ale citlivý otec v podaní hereckého veterána Briana Coxa, ktorý proti mainstreamu nič prioritne nemá (Trója), ale vyberá si opatrne (prvý Lecter v histórii, starý koniar Morgan). I na malom priestore výstižne stelesnil muža, ktorý chápe, že jeho jediná dcéra dospela a má vlastný život, chcel by ju pred ním chrániť, ale, ako povie starý dobrý Jack, niekedy sa zlé veci stávajú dobrým ľuďom.

„Vyplňte na recepcii formulár. A až to urobíte, môžete si ho strčiť do riti.“

Krátko po Jedenástom septembri neboli v móde filmy, kde významným počinom figurovali lietadlá a teroristické útoky či atentáty. Mnohé snímky mali preto problémy s uvedením do kín (schwarzeneggerovka Collateral Damage, Sonnenfeldova komédia Big Trouble). Tomu obdobiu je koniec (ako dosvedčujú Greengrassov Let číslo 93 alebo Stoneov World Trade Center) a v roku 2005 do kín okrem Red Eye prišiel aj Flightplan s Jodie Fosterovou a Arabom na palube. Red Eye ale vlastne vôbec nemá háklivú, politicky šteklivú, horúcu zápletku. Niekto chce zabiť politicky významného Američana, ale deje sa tomu úplne apoliticky. Rippner nie je politicky vyhrotený agresívny zabijak. Je to chladnokrvný profesionál, ktorému rovnako dobre mohli tajomní ľudia v úzadí, ťahajúci za nitky, zaplatiť za vraždu otravného suseda. Toto odpolitizovanie snímke veľmi prospelo.

Možno si Wes Craven naozaj iba chcel vyskúšať réžiu aj niečoho iného, ako je horor. Nebolo by to prvý krát; túto trojku nakrútil pre Dimension preto, aby mu spriaznený Miramax na oplátku dovolil melodrámu s Meryl Streepovou Hudba môjho srdca. Red Eye sú oproti Meryl menším oslím mostíkom, veď od hororu k trileru nie je ďaleko. Craven (The Last House on the Left, Shocker) desiatky rokov skúšal horory všetkého druhu a krvou nešetril (v posteli pomixovaný Johnny Depp je toho žiarivým príkladom). Na staré kolená ako keby sa upokojil. Pochopil, že litre krvi síce majú zmysel aj v klasike (chodba zaliata krvou v Stanleyho klasike), ale niekedy je skutočne menej viac (pero v krku) a finále si vystačí kľudne iba s nahnevaným otcom a pištoľou s tlmičom a dokonca sa nájdu pasáže, ktoré nechávajú divákovi priestor na vlastný názor. Napr. jazva, obľúbená súčasť krásnych hrdiniek, v ktorých očiach sa ukrýva predčasné pochopenie krutého sveta. Letmý záber v zrkadle, pár slov o jej histórii a to stačí. Nech je jazva vidieť skôr v hrdinkiných činoch ako na tele. Craven svoje hrdinky umláti, ale nikdy nie do takej miery, aby prestali byť sexy. Milujete ich, chcete ich chrániť, nepekne ublížiť každému, kto by sa do nich pustil. Viete, že nie sú v živote stratené, ale i tak máte podvedomú túžbu patriť do ich života a pomáhať im, hoci sú možno príliš tvrdohlavé na to, aby vašu ponuku prijali. Musia si dokázať, že sú sebestačné. Ale nemyslia to zle. Rachel McAdamsová je neskutočná a keď som robil obrázky pod recenziu, tak i s vedomím, že 98% z nich vyhodím, som zrazu mal, ani sám neviem ako, nejakých tridsať kúskov len na detail je tváre, akurát vždy z iného uhla a odlišnou mimikou. Úžasné, vytesajte podľa nech sochu a dajte ju do Atén.

O veľa filmoch sa dočítate, že nie sú zlé, ale „ach, ten scenár“. Red Eye práveže stojí na výborne napísanom príbehu (začínajúci Carl Ellsworth) s presnou charakterizáciou tých pár postáv, ktoré má, a načrtnutými vzťahmi medzi nimi. Takýto skvelý scenár sa režíruje takpovediac sám. Tento film je príjemné prekvapenie napriek televíznemu vzhľadu (lietadlo v skutočností neexistovalo, jedná sa o štúdiové zábery). Napínavá a zábavná hitchcockovčina.

P.S. – Čo je strašidelnejšie? Ak zlosyn má alebo nemá masku, resp. ak je jeho maskou usmievavá, bezbranná tvár, pod ktorou číha zlovestné dužinato skazené mäso?



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.