Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 96 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
CarrieStephen King

USA
98 minut

    
trailer    web    imdb 

rok: 1976
režie: Brian De Palma
scénář: Lawrence D. Cohen (writer), Stephen King (novel)
hrají: Sissy Spacek (Carrie White), Piper Laurie (Margaret White), Amy Irving (Sue Snell), William Katt (Tommy Ross), Betty Buckley (Miss Collins), Nancy Allen (Chris Hargensen), John Travolta (Billy Nolan), P.J. Soles (Norma Watson), Priscilla Pointer (Mrs. Eleanor Snell), Sydney Lassick (Mr. Fromm)
produkce: Brian De Palma, Paul Monash, Louis A. Stroller
hudba: Pino Donaggio
keywords: prom, student, school, teacher, blood, revenge, pig-blood, religious-fanatic, shower, evil, outsider, bucket, telekinesis, classmate, night, gym-teacher, brassiere, jacket, murder, knife, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 11611

Recenzoval sajonara

Přidáno: 04. únor 2006

O Brianu DePalmovi se říká, že celé jeho dílo je pouze pocta Alfredu Hitchcockovi. Já myslím, že žák se svému mistrovi několikrát vyrovnal a poprvé se mu to povedlo právě zfilmováním první novely Stephena Kinga Carrie. Hned na začátku řeknu o Carrie že se jedná podle mého názoru o to nejlepší co DePalma natočil a co Stephen King napsal. Carrie měla premiéru v roce 1976 a k překvapení mnoha lidí, kteří se podíleli na jejím vzniku se jednalo o obrovský úspěch. Carrie byl právě film který postrčil DePalmu z pozice intelektuálního režiséra nízkorozpočtových společenských satir mezi mainstreamové tvůrce.

Příběh Carrie je jednoduchý. Stydlivá středoškolačka Carrie White (Sissy Spacek) je terorizována svou fanaticky nábožensky založenou matkou (Piper Laurie) a šikanována ve škole pro svou odlišnost. Utiskovaná Carrie v sobě objeví telekinetické vlastnosti (dle Kingovy novely se jedná o dědictví po otci). Schopnost hýbat věcmi se projevuje nejprve při rozčilení a stresu, ale postupně se ji Carrie učí ovládat. Carrie se zamiluje do svého spolužáka Tommy Rosse (William Katt) a vše spěje k závěrečnému maturitnímu plesu. Carrie se svých schopností bojí, ale zároveň chápe, že mohou být prostředkem jak získat Tommyho.

Film je rámován dvěma scénami, které jsou už právem ve filmových učebnicích. První z nich je první menstruace Carrie ve školních sprchách a zakončení této scény symbolickým ukamenováním Carrie spolužačkami, kdy místo kamenů použijí vložky a tampony a jakožto „zrůdu“ ji navždy vyčleňují ze svého kolektivu. Druhá scéna je samotný maturitní ples (kde DePalma poprvé používá svoje později typické tříštění obrazu na comicsová políčka). Tam se Carrie stane terčem krutého vtipu své spolužačky Chris Hargensenové (Nancy Allen) a dá volnost svým schopnostem. Promění maturitní ples v peklo. Mezi těmito scénami DePalma až kýčovitě popisuje život středoškoláků. Velmi barevně. 80.léta v pravém rozpuku. Tato střední část filmu, ve které se prakticky nic neděje, slouží jako naprosté mučení diváka, kdy režisér „šponuje“ napětí až na ostří nože a vše se podřizuje naprostému kontrastu mezi nevinnou Carrie a dvěma podobami zla. Její „černou“ fanatickou matkou a manipulativní děvkou Chris.

Na rozdíl od dalších veleúspěšných DePalmových trháků Scarface a Untouchables (kdy se jedná o drsnou, „chlapskou“, akční podívanou) je Carrie pouze holčičí film. Carriin otec utekl a je ve filmu nepřítomen, otec nikoho ze středoškoláků není také ve filmu zmiňován a všechny mužské postavy ve filmu jsou pouze loutky v rukou manipulativních žen. Dvě hlavní mužské postavy jsou Tommy a Billy (John Travolta). Jsou sice v naprostém vizuálním kontrastu (Tommy je asexuální andílek s úchylnými zlatými loknami a černovlasý Billy v Travoltově podání je jeden z mála humorných prvků v Carrie), ale oba jsou jen hračkami v rukou dívek. Scény z maturitního plesu v Carrie byly pro producenty důvodem nabídnout DePalmovi režírování pozdějších megahitů Horečka sobotní noci a Pomáda. DePalma odmítl a jeho kariéra se ubírala trochu jinam – Dressed to Kill, Scarface a hlavně Untouchables jsou jeho nejúspěšnější filmy. Jeden z kritiků napsal o Carrie v r. 1977, že se jedná o Psycho generace 80.let. Jednalo se o velký DePalmův úspěch a Sissy Spacek a Piper Laurie byli nominovány na Oskara. Carrie byla také nominována jako nejlepší horror roku 1977 Americkou - Academy of science-fiction, fantasy and horror. (Nakonec vyhrál dnes už zapomenutý horror Burnt Offerings).



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.
Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 01. listopad 2008

Carrie Whiteová (Sissy Spaceková) práve dostala prvú menštruácia, ktorá v nej prebudila hrôzostrašné schopnosti. Telekinézia je schopnosť pohybovať predmetmi na základe myšlienky. Dievčina je doma šikanovaná Bohom posadnutou matkou (Piper Laurieová) a na škole tiež trpí. Všetko vyvrcholí na školskom plese. Carrie Whiteová bola obyčajné dievča, ktoré len malo príliš odlišnú povahu na to, aby mu boli dopriate krásne zbytočnosti mladého života. O to je jej príbeh smutnejší.

Už klamlivo hodvábnou hudbou podmaľované úvodné titulky (spomínate na Rosemary má dieťatko?) jedného z prvých filmov Briana De Palmu (neskôr nakrútil napríklad Mission: Impossible či Hadie oči), naznačia, že sa budeme v nasledujúcich minútach uberať cestou mládeži neprístupnou: očarenie krásnymi nahými dievčenskými telami v školskej sprche... nečudo, že režisér si nahú Nancy Allenovú (neskôr bodovala ako policajtka Lewisová v RoboCopovi) v roku 1979 zobral za manželku (a že sa po štyroch rokoch rozviedli).

Film je adaptáciou knižného debutu Stephena Kinga, majúceho dovtedy za sebou iba poviedky. Carrie sa nepredávala dobre, pričom Kingova mama sa nedožila jej sfilmovania; to bolo také kvalitné a komerčne úspešné, že podnietilo záujem o knižku, z ktorej sa následne stal bestseller a z jej autora veľmi bohatý obyvateľ Maine... a zároveň smutný dôkaz, aké ťažké bolo v Hollywoode sfilmovať horor podľa Kinga - v tom lepšom prípade dopadol ako solídne Kukuričné deti alebo Cujo, v horšom ako Sleepwalkers, teda béčko také béčkarské, že sa zato naň už ani nehneváme. Málokedy to dopadlo majstrovsky a ak predsa, pre zmenu nebol spokojný samotný King (Kubrickovo Osvietenie). Carrie však ešte tento tieň prekliatia za sebou neťahala: je to civilný, realistický a psychologický horor, kde je kladený dôraz na hercov, réžiu a pointu. Je to také pôsobivé, že vety „želám vám, aby ste našli Ježiša“ nepôsobia smiešne parodicky ani afektovane trápne, ale mrazivo. Kto aspoň raz neotvoril dvere Svedkom Jehovovým?

Film je pôsobivý i vďaka strhujúcim hereckým výkonom, ktoré sú natoľko výborné, že dcéra a mama Whiteové (Sissy Spaceková, Piper Laurieová) nielenže boli nominované na Oscara, ale zároveň svoj tieň nikdy „poriadne“ neprekročili (obidve sa však na staršie kolená vrátili do hororov, bohužiaľ Laurieová hrala v priemernej Fakulte a Spaceková v podpriemernom americkom Kruhu 2). Dobré výkony podávajú „vedľajší“ herci, takže ani riaditeľ alebo učiteľka telesnej výchovy nie sú púhymi figúrkami. Snáď len mladučký John Travolta troška kazí dobré herecké tempo. Ale kam sa dočerta stratil fantastický William Katt ako blondiak Tommy Ross?!

Scenár je kvalitný, dokonca film sa mi páčil viac, ako snáď až príliš stroho žurnalisticky ladená knižka. Filmári ju do nemalej miery upravujú, najviac si to odnieslo finále, ktoré sa, na rozdiel od knižky, neodohráva v mestečku, ktoré ľahne popolom, ale „iba“ v školskej hale. Táto scéna je natoľko technicky brilantná (áno, dočkáte sa režisérovho obľúbeného „rozdelenia plátna“) a naakumulovaná toľkými emóciami, až zabúdate dýchať. Hoci je Carrie „len“ psychologický horor, miestami (vďaka bravúrne jednoduchej hudbe a úžasnej kamere a strihu) mrzne úsmev.

Hoci tempo niekedy stagnuje a občas si pripomeniete, že vás to vlastne možno ani príliš nebaví, hneď nasledujúca scéna dosiahne také tempo (potrestanie dievčat učiteľkou telocviku), až sa pristihnete, že sa usmievate ako teľa na vráta a že ste sa zasa po dlhom čase znova zamilovali do filmu.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.