Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 42 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
MimicNature AmokSérie: Mimic

USA
105 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Mimic
rok: 1997
režie: Guillermo del Toro
scénář: Donald A. Wollheim (short story "Mimic"), Matthew Robbins (screenplay) &), Guillermo del Toro (screenplay)
hrají: Mira Sorvino (Dr. Susan Tyler), Jeremy Northam (Dr. Peter Mann), Alexander Goodwin (Chuy), Giancarlo Giannini (Manny), Charles S. Dutton (Leonard), Josh Brolin (Josh), Alix Koromzay (Remy), F. Murray Abraham (Dr. Gates), James Costa (Ricky), Javon Barnwell (Davis)
produkce: Ole Bornedal, Harvey Weinstein (co-executive producer), Bob Weinstein, Scott Shiffman, Andrew Rona
hudba: Marco Beltrami
keywords: insect, disease, entomologist, epidemic, cockroach, giant-insect, subway, based-on-short-story, eaten-alive, bloody-body-of-child, blood, dead-dog, husband-wife-relationship, piano-playing, explosion, polaroid-camera, injured-leg, babe-scientist, sweat, subway-station, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 8134

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 16. prosinec 2005

„Nechápme tomu. Veď v laboratórií všetky exempláre uhynuli!“
„Lenže ty si ich pustila do sveta. To je oveľa väčšie laboratórium.“

Sticklerova choroba sa v New Yorku objavila pred dvoma rokmi a prepukla do epidémie. Je neliečiteľná. Postihuje deti. IBA deti. Dospelí sa tej hrôze bezmocne prizerajú a nariekajú pri lôžkach. Detské ihriská a školy sú prázdne a smutné. Malí pacienti umierajú. Tí, čo prežijú, sa stanú doživotnými invalidmi. Situácie sa razantne chopí až šarmantná doktorka Susan Tylerová (Mira Sorvinoová), profesorka entomológie. Tá sa zahrá na Viktora Frankensteina. Zistí, že chorobu prenášajú šváby z kanalizácie. Keďže šváb vydrží skoro všetko, rozhodne sa vyraziť klin klinom; do kanalizácie vypustí geneticky upravenú odrodu hmyzu (príznačne pomenovanú Judášovo plemeno). Tá švábov vyhubí a o cca sto dní sama uhynie.

O tri roky neskôr. Znova sme v temnom a nočnom Veľkom jablku. Konkrétne na streche, kde kňaz pred niekým / niečím uteká. Končí to jeho smrteľným pádom. Tesne pred smrťou zahliadne útočníka: tajomnú, veľkú postavu s čudnou tvárou (maskou?) a v plášti (alebo čo to mala na sebe?). Následne ten muž (alebo čo to je) zíde (zletí??) dole a vtiahne kňazovu mŕtvolu cez o polovicu menší otvor do akejsi pivnice. To všetko z okna ošarpaného bytu sleduje retardovaný chlapec, lyžičkou napodobňujúci klepotajúci zvuk, vydávaný útočníkom.

Nasledujúce ráno. K prípadu kňaza je privolaný zamestnanec z Centra infekčných chorôb, inak Susanin manžel + jeho mladý parťák (Josh Brolin hral v americkom Strážcovi mŕtvych, režírovaným Ole Bornedalom – ten Mimic produkoval). Postupne vychádza najavo strašná pravda. Sticklerova choroba je síce porazená, ale za tie roky sa dole v tme, vlhku a tajomne vytvoril samostatný, obrovský hmyzí druh. Maskuje sa na svojho úhlavného nepriateľa. Človeka. V noci vychádza do daždivej noci a pozoruje nás (názov filmu je odvodený od aj u nás existujúceho slova; voľné vysvetlenie: prispôsobenie sa životného druhu meniacim sa podmienkam v rámci prežitia, napr. keď pavúk preberie tvar kameňa, sadne si naňho mucha a on ju polapí). Nové okolnosti zavedú do podzemia skupinku ľudí: Susan, jej manžela, policajta Leonarda (Charles S. Dutton zbieral skúsenosti ako kňaz Dillon z tretieho Aliena), retardovaného chlapca a jeho chudobného otca-obuvníka (Giancarlo Giannini – Hannibal, Temnota). Ako sa ukáže, tvory tam dole chystajú ofenzívu. Radi by nás priviedli do ofsajdu...

Prvé, čo vám udrie do pozornosti, je atmosféra skĺbená s čiernou výpravou. V prvej polovici nás dostanú hlavne panoramatické zábery nočného veľkomesta podmaľované znepokojivou (a vôbec nie burácajúcou) hudbou, takže New York zrazu vidíme ako nebezpečné semenište a bludisko úzkych uličiek, kde každú minútu môže niekto umrieť bez toho, že by si to niekto všimol (alebo že by sa nad tým pozastavil). V druhej polovici nás tiež čakajú vizuálne hody. Režisér s pomocou cravenovského strihača Patricka Lussiera, hudby Marca Beltramiho, výpravy a kamery stvoril svet sám o sebe. Je to špinavý svet pod špinavým veľkomestom. Pod metrom sú poschodia, pod ktorými sú zrejme ďalšie poschodia. Sú tu podlažia, kam snáď celé desaťročia nestúpila žiadna ľudská noha, obrovské aj klaustrofobické priestory, v ktorých bez stavebných plánov nemáte šancu.

Výsledok je teda pomerne pôsobivý a vydarený, a to napriek kolujúcim legendám o tom, že nakrúcanie neprebehlo v poriadku, ako to už býva u filmov, produkovaných bratmi Weinsteinovcami (či už ich serióznym Miramaxom, alebo hororovo orientovaným Dimensionom - séria Scream, H20). Do gotiky zamilovaný hispánec Guillermo del Toro (Cronos) bol zrejme krotený viac, ako bolo treba. Takže v jeho prvom hollywoodskom filme sa bije znepokojivá, tiesnivá atmosféra niečoho pomerne reálneho, s paradoxne pomerne nudnými akčnými a vraždiacimi scénami a klasickou trikovou show (širokou galériou rôznych potvor film pripomína Starship Troopers). Plusom sú určite herecké výkony. Dávku ľudskosti („Pred troma rokmi by som ti neospravedlnil, ale odvtedy mám dve vnúčatá, ktoré pravdepodobne vďaka tebe žijú.“) sem vniesol oscarovec F. Murray Abraham ako hrdinkin chápavý mentor. Sorvinoová je sexy aj potiahnutá smradľavým slizom, motív otca a syna sa sem veľmi nehodí, ale Giannini to pojal tiež príjemne civilne. Presné sú aj ostatné výkony (Brolin, Dutton).

Záverom. Scenáristi tak trochu vykradli Wellsov „Stroj času“ (pod zemou žije národ, ubližujúci tým „hore“) a Relic. Ak sa vám tento horor Petra Hyamsa páčil, akurát sa vám zdalo, že príšer, hereckých výkonov a atmosféry tam mohlo byť predsa len ešte o čosi viac, neváhajte. Mimic, momentálne majúci dvoch mladších video bračekov, je obecne podcenený film. Ale netreba ho zase ani zbytočne preceňovať. A v dnešnej dobe má naviac sťaženú situáciu v tom smere, že ako “horor z metra“ ho prekonalo Metro s Frankou Potenteovou.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.