Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 69 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
MadhouseHorror obecně

USA
91 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Madhouse
rok: 2004
režie: William Butler
scénář: William Butler (story and screenplay), Aaron Strongoni (story)
hrají: Joshua Leonard (Clark Stevens), Jordan Ladd (Sara), Natasha Lyonne (Alice), Lance Henriksen (Dr. Franks), Dendrie Taylor (Nurse Hendricks), Leslie Jordan (Dr. Morton), Patrika Darbo (Betty), Christian Leffler (Drake), Newell Alexander (Dr. Douglas), Dan Callahan (Dr. Hendricks)
produkce: Robert Bernacchi, John Vulich, Mona C. Vasiloiu, Tom Rosenberg, Gary Lucchesi
hudba: Alberto Caruso
keywords: ghost, medication, defibrillation, taser, mentally-deranged, insanity, psychiatric-nurse, hit-and-run, doctor, severed-head, axe, doctor-patient-relationship, butcher-knife, tied-to-chair, kitchen, new-job, psychiatry, anti-depressant, elevator, madhouse, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 7453

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 15. listopad 2005

Psychiatrická klinika Cunningham Hall (že by pocta Seanovi S. Cunninghamovi, „duchovnému otcovi“ Jasona Voorheesa?) bola postavená v roku 1918, takže dnes z nej dýcha čaro dávnych vekov. Je ale otázne, či táto zatuchnutosť robí dobre pacientom. Tak či onak, ak aj budova mala niekedy vysoké renomé, tie časy sú dávno preč. Takže nečudo, že drsný riaditeľ Dr. Franks (Lance Henriksen už nedávno v Rumunsku nakrúcal – MIMIC SENTINEL) od novo nastupujúceho mladého medika Clarka Stevensa (Joshua Leonard z BLAIR WITCH PROJECT) žiada, aby sa staral len o svoje veci (t.j. vymieňanie nočníkov) a o nejakom plnení si snov v rámci zlepšovania vzťahu doktor / pacient si nechal maximálne tak zdať v noci, kedy sa temnými chodbami ozýva hysterický krik šialených pacientov.

Clark sa spoznáva s nepočetným a čudáckym personálom aj pacientmi a už čoskoro je mu zrejmé, že sa tu alebo niečo stalo, a všetci to taja, alebo sa k niečomu veľkému schyľuje, čo sa dá zase vybadať zo správania vystrašených pacientov. Medzi klaustrofobickými stenami blázinca kolujú šeptavé legendy o chlapcovi, lietajúceho v noci za oknami a zvedavo nakúkajúceho do izieb. Už čoskoro je jasné, že Clark si na svoj príchod nevybral práve najlepšie miesto a čas. Nocou sa začína ozývať krik umierajúcich ošetrovateľov, polícia je bezbranná a riaditeľ sa čoraz častejšie zamyká v pracovni, čítajúc knihy o duchoch a iných paranormálnych javoch...

MADHOUSE vzbudzoval nemalé nádeje. Nakrúcalo sa síce vo finančne výhodnom Rumunsku (viď. MIMIC SENTINEL), čo o rozpočte nevypovedá žiadne chvályhodné ódy, ale v hlavných úlohách figuroval herec z alienej ságy (pôvodne sa ale malo jednať o riaditeľku o čom – a nie len o tom - Studna informovala na tomto mieste) a ďalší bol z kultového projektu Blair Witch. Scenár vyzeral na riadne hustú atmosféru rozľahlého domu, v ktorom sa niečo stalo, skombinovaný s atraktívnym prostredím (pre nás, Studňákov) blázinca. A režisérske opraty držal mladý William Butler (s Aaronom Strongonim sa podieľal i na scenári). Pre toho sa jednalo síce o režijný debut, zato roky dozadu hrával v hororoch, ako sú PIATOK TRINÁSTEHO 7, Saviniho remake NIGHT OF THE LIVING DEAD, či tretí TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU (v réžii Jeffa Burra).

Medzi plusy by som prirátal (okrem roličky pre Henriksena s blonďavou škicou) ťaživú atmosféru, aj keď mohla byť lepšia, a samotnú kliniku. Budova síce nemá takú charizmu, aby sa stala samostatnou postavou v príbehu (čo by malo byť u „domových“ hororov snáď samozrejmé), ale jej podzemie stojí za to. V ňom sú umiestnení najhorší pacienti. Vyzerá to tu ako v 19. storočí a tvorcovia tu tlačia na pílu až tak, že mnohí tunajší chovanci vyzerajú ako obludy, ktoré by vyplašili aj 13 DUCHOV. Hlavne ten pár sekundový záber na „muža torzo“ bol riadnou haluškou.

Mínusom je určite Joshua Leonard. Tu už snáď ani nemôže byť reč o nejakom hereckom výkone, ale o absolútnom omyle možno nie iba castingu, ktorý si ho vybral do hlavnej úlohy, ale možno sa jedná o omyl aj dotyčného „herca“ – možno by bolo lepšie, keby išiel predávať hotdogy. Postráda akúkoľvek charizmu (a pritom ako sebavedomý návštevníkov lesov blízko Burkitsville bol v pohode), je fyzicky takmer až odpudivý – a kolená mu definitívne podráža scenár. Ten ho raz charakterizuje ako jemne retardovaného, ušliapnutého mladíka, a následne šuká krásnu sestričku Saru, akoby mu ich rukami prešla dobrá dvadsiatka. Možno mi budete oponovať, že záverečná šokujúca pointa toho v tomto smere dosť ospravedlňuje, ale môj názor je, že hneď druhým najväčším mínusom filmu - po Leonardovom „výkone“ - je práve ona. Jednak kopíruje niekoľko filmov z poslednej doby a jednak sa sem proste nehodí. Samotný scenár nie je žiadny med lízať. Frašku, ako vystrihnutú z Henkelovho THE RETURN OF THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE uvidíte už v psychedelickom prológu, kedy postava uteká lesnou cestičkou, prenasleduje ju auto, ale ona ani bohovi ufrnknúť do meter vzdialeného lesa.

Resumé? Rozhodne jeden z tých slabších filmov o „budove, v ktorej sa niečo stalo“. Určite viacej odporúčam SANATÓRIUM, prípadne DEVILA.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.