Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 38 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
Children of the Corn IV: The GatheringStephen King

USA
85 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Kukuřičné děti: Krvavá sklizeň
rok: 1996
režie: Greg Spence
scénář: Stephen King (short story "Children of the Corn"), Stephen Berger (written by) and), Greg Spence (written by)
hrají: Naomi Watts (Grace Rhodes), Jamie Renée Smith (Margaret Rhodes), Karen Black (June Rhodes), Mark Salling (James Rhodes), Brent Jennings (Donald Atkins), Toni Marsh (Sandra Atkins), Lewis Flanagan III (Marcus Atkins), Brandon Kleyla (Josiah), William Windom (Doc Larson), Salle Ellis (Jane Nock)
produkce: Gary DePew, Jake Eberle
hudba: David C. Williams
keywords: teeth, doctor, direct-to-video, fourth-part, numbered-sequel, sequel, killer-child, grasshopper, cult-favorite, slasher, barn, chopped-finger, sliced-in-two, sheriff, nightmare, cornfield, fever, lifting-person-in-air, children, decapitation
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 6438

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 22. říjen 2005

Ešte stále vám chutí kukurica?

Krásna študentka medicíny Grace (Naomi Wattsová!) je uvoľnená pre rodinné problémy. Prichádza do rodného mestečka na základe hysterického telefonátu jej matky. Tá je nielenže agarofobička, ale v poslednom čase trpí nočnými morami. Grace sa doma stretáva aj so svojimi dvoma mladšími súrodencami (malá Margaret je vlastne v skutočnosti... ale nie, to by bol spoiler). Lenže jemne bláznivá mamka nebude jej jediný problém. Hneď nasledujúci deň, aby zabila voľný čas, ide pomáhať na miestnu kliniku pohodovému doktorovi Larsonovi (William Windom). Zdá sa, že snáď všetky decká majú chrípku, ale po náročnej noci vírus z ničoho nič zmizne a deti sú prepustené do domácej liečby. Čo to malo znamenať? Krvné testy dokonca ukážu, že krv detí je málo okysličená. Ako keby v nich bolo „niečo mŕtve“.

Musia ale prísť až dve staré ženy, aby nám rozpovedali dávnu miestnu legendu. Kedysi do mestečka zavítali potulní kazatelia. Práve v tej dobe porodila mladá žena chlapca. Vtedy to bol škandál. Kazatelia si ho teba zobrali so sebou a spravili z neho kazateľa. Mal dar reči, tak si ho prichádzali – za peniaze – vypočuť ľudia i z ďalekého okolia. Starým kazateľom sa takéto kšefty páčili a tak urobili všetko pre to, aby nevyrástol. Dokonca ho neváhali pre svoju nenažranosť kŕmiť jedmi. Nečudo, že zošalel. A keďže ho už až tak veľmi nepotrebovali, predali ho. Po čase sa ale vrátil. S kosou. A pomstil sa. Lenže ľudia z mesta sa zase pomstili jemu, zavliekli ho do pola a tam upálili. Týmto pozdravujem všetkých fanúšikov Freda Kruegera.

Všetko to začalo drsnou poviedkou Stephena Kinga „Children of the Corn“, uverejnenej v roku 1977 v pánskom časopise Penthouse. U nás je k prečítaniu v zbierke poviedok, ktorá sa na Slovensku volá „Nočná smena“ a v Čechách „Mŕtvi sa niekedy vracajú“. Podľa nej nakrútil v roku 1984 Fritz Kiersch prekvapivo solídny horor (1984) s Lindou Hamiltonovou a Petrom Hortonom ako párom, ktorý rozhodne NEMAL zastavovať v nebraskom kukuričnom mestečku Gatlin. Dvojka nasledovala prekvapivo až takmer desať rokov nato (a mala podtitul Posledná obeť). Pred dnešnou štvorkou nakrútil v roku 1995 James D. R. Hickox (Anthonyho brat) obludnú trojku s podtitulom „Urban Harvest“ a s tak maličkou rolou pre Charlize Theronovú, že ju bolo takmer nemožné vidieť. Tento diel je známy tým, že vo finále sa v plnej animatronicky nevydarenej kráse objaví „Ten, ktorý kráča medzi riadkami“.

Pri hodnotení štvorky treba povedať, že je lepšia ako trojka. Ale vzhľadom k celkovej mizernosti trojky to nie je zase ktovie ako ohromné utešenie, že? Takže inak. Na rozdiel od trojky nie je štvorka odpadom, ale iba príjemným béčkom. A na rozdiel od pätky (Pole teroru s Davidom Carradineom a Evou Mendezovou, 1998) ešte obsahuje niečo, čo nemá zase až tak ďaleko k „atmosféra 80. rokov“ (vznikla ale 1996). Naviac je film pomerne profesionálny a klasické zložky normálneho celovečerného hororu – kamera, hudba, vraždy, dokonca i herecké výkony (v rámci možností) – sú prekvapivo slušné. Kameraman sa nevyhýba pomerne nudným spomaleným záberom, ale ani už podstatne menej nudným (a dokonca trochu aj atmosférickým) záberom na slnko nad roľami kukurice. Naviac, decká vyzerajú skutočne vymleto, majú mŕtve pohľady... no áno, ide z nich strach. Nie veľmi, ale po skúsenostiach s predchádzajúcimi dielmi sme sa naučili byť vďační aj za to málo. Za plus sa dá pokladať aj triezva minutáž čosi cez osemdesiatku.

Mínusom sú otravné, neustále sa opakujúce nočné mory / vízie. Obzvlášť „rád“ mám nočné mory v nočných morách, proste že hrdinka sa strhne zo zlej nočnej mory a stane sa jej ešte niečo horšieho a zrazu zistíme, že aj to bola nočná mora. Jajaj. A trochu sa mohlo, aspoň symbolicky, popracovať na tom, aby sympatický doktor nebol jediný zamestnanec kliniky; veď to z filmu vyzerá tak, akoby ťahal dvadsať štvorky, deň čo deň. Otázne je aj to, ako sa môže žena, ktorá je evidentne úplne mimo, oficiálne starať o dve malé deti. Nie plusom ani mínusom, ale paradoxom, je potom fakt, že dej sa nielenže neodohráva v Gatline, ale jeho názov nepadne ani raz. Dej je situovaný do Grand Island a tak berme vďačne i také detaily, že proste v príbehu je kukurica, vraždy deťmi dospelých a Biblia. Kľudne sa mohlo jednať o prequel, načo fenomén detí kukurice ťahať aj do nejakého iného mestečka.

Menší problém tohto filmu (určený bol rovno na video) vidím i v tom, že až príliš dlho nevieme, o čom vlastne je. Vieme že s čudnými udalosťami a ťaživými pocitmi, ktoré ovládli mestečko, má niečo spoločné znetvorený chalan v typicky čiernom obleku a klobúku, ale nevieme, o čo konkrétne ide. Až po ďalšom čase sa udalosti dajú do pochodu. A keď už sme pri negatívach... Osobne mi nepripadá predstava, že deti prejdú pod nejakou „vyššou mocou“ do kultu a začnú vraždiť, ani zďaleka taká strašidelná, ako keď začnú vraždiť „len tak“. Ale iste, potrebujete dôvod – aj keď Billy hovoril svojho času to čo ja.

Nebojte, vyložene blbé scény na seba nechajú čakať len do chvíle, čo uvidíte ožrana, ako sa plazí k fľaši popod bránky (také, čo sa zapájajú za traktor, aby ste nimi pobránili napr. pole, proste na konci majú veľa železných hrotov na rytie do pôdy), namiesto toho, aby odložil jeden súdok a proste ich obišiel! Ale musím na obranu tejto scény dodať, že jej vrcholom je pekná scéna mordu, kde figurujú vidly, lopata, kosa a mačeta. Iste si to viete živo predstaviť. Túto ságu mám rád snáď len preto, že sa odohráva v malých mestečkách, kde hrajú dôležitú rolu poľnohospodárske náčinia. A v štvorke sú aj ostatné vraždy podobne vydarené. Krv len tak špliecha po bielych stenách a kosa kosí končeky prstov. Ale prehnane neslintajte, rozhodne sa nejedná o bezcieľny masaker a niektoré postavy dokonca akčnú scénu prežijú, čo mi pripadalo ako svieži nápad. (Napokon síce zomrú, ale až v inej akčnej scéne.) Prekvapivo na mňa pôsobila takým istým dojmom aj nečakane príjemná hrdinkina kamarátka Mary Anne (Samaria Grahamová) so zdravým nadhľadom, keď povie čosi v tom zmysle, že by nebola rada, aby sa stala svedkom toho, ako decká začínajú otáčať hlavy o 180 stupňov a vracať hrachovú polievku. Škoda, že tu takéhoto nadhľadu nie je o trošku viacej (ale nie príliš, sme v horore, nie hororovej komédii).

Myslím, že už je dávno jasné, že najlepšie časy má táto kukuričná sága dávno za sebou. Ak ich vôbec niekedy mala. Myslím, že jednotka ešte mala nepríjemnú atmosféru o tom, že neviete, kto sa na vás z nekonečného poľa kukuričných ľanov pozerá, o ostatných dieloch by som diplomaticky pomlčal.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.