Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 42 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
Saint AngeGhosts

Francie
98 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Sanatorium
rok: 2004
režie: Pascal Laugier
scénář: Pascal Laugier (writer)
hrají: Virginie Ledoyen (Anna Jurin), Lou Doillon (Judith), Catriona MacColl (Francard), Dorina Lazar (Helenka), Virginie Darmon (Mathilde), Jérôme Soufflet (Daniel), Marie Herry (Marie), Eric Prat (Le responsable des services sociaux), Marin Chouquet (Alex), Christophe Lemaire (Un homme des services sociaux (uncredited)
produkce: Christophe Gans, Emmanuel Gateau (consulting producer), Richard Grandpierre, Vlad Paunescu, Stephane Sperry
hudba: Joseph LoDuca
keywords: orphanage, mirror, shower-room, tap, foetus, suture, stitch, pill, housekeeper, elevator, pregnancy, ghost, nose-bleed, kitten, nightmare, delivery, death-of-daughter, maggot, breast-feeding, old-dark-house, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 7290

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 20. říjen 2005

Do svoju činnosť končiaceho sanatória Svätý anjel roku Pána 1958, prichádza na miesto upratovačky krásna a tichá Anna (28-ročná Virginie Ledoyenová – PLÁŽ). Bude sa tu starať o vyľudnenú rozľahlú budovu od chvíle, čo z nej už odíde posledná sestra a posledná sirota. A tá chvíľa práve nastala. Prísna riaditeľka a deti odchádzajú autobusmi preč a Anna ostáva v nekonečných chodbách, sálach, izbách. Musí dohliadnuť na to, aby sa tu všetko blyšťalo. Upratať, poumývať desiatky tanierov, príborov, pohárov. Vyprať posteľné povlečenie, prikrývky. Poumývať dlážky. Vôbec nie málo roboty. Našťastie spoločnosť jej bude robiť staršia kuchárka a upratovačka Helenka (Dorina Lazarová) a už dospelá sirota Judith (Lou Doillonová). Tá je síce bláznivá, ale berie lieky a je neškodná, tak čo. Horšie je to so samotným sanatórium, skrytým hlboko vo vysokých horách Francúzskych Alp. Tieto budovy, naviac ešte v dobách, kedy sa diali temné veci (je len chvíľka po vojne), majú skoro vždy nejaké zahnisané tajomstvo. Zostalo uväznené medzi stenami. A niečo to chce...

... A niekedy je to len paranoja. SANATÓRIUM (ďalej StA) často vykráda / požičiava si, atmosféru a niektoré zápletky a detaily zo slávnejších žánrovo spriaznených filmov. Producent Christophe Gans je ostatne ako režisér podpísaný pod zmasakrovaním francúzskej legendy o Gévaudanskej oblude, kde tiež vykrádal koho len vedel. Podarilo sa mu to i na dnešnom filme z pozície producenta. Pomerne často vám v hlave prebehne reminiscencia na nejaký iný film. Rozhodne na Kubrickov THE SHINING, postupne to prejde tak trochu do TÝCH DRUHÝCHÍ, ku koncu Polańského ROSEMARY MÁ DIEŤATKO. Ako vidíte, síce sa tu vykráda v hojnom množstve, ale všetko sú to kvalitné vzory, nemám pravdu? Takže ak sa vám páčili tieto filmy (a ďalej napr. DEVIL Guillerma del Tora a nedávna TEMNOTA z Yuznovej produkcie) a milujete príbehy o „domoch, v ktorých útrobách sa niečo stalo“, prídete si na svoje.

Ja takéto príbehy milujem a StA ma v tomto smere zaujalo. Na pobyt jedinca v osamelom, ľudoprázdnom priestore sa pozerá realisticky. Nejaký čas som strávil pobytom (strážením, ak chcete) prázdnej ubytovne, kde široko ďaleko nebolo živej duše, naviac blízko lesov a ako bonus tuhá zima. To vám nejaký čas trvá zvyknúť si na všetky tie čudné zvuky. Drvivá väčšina (ak nie všetky) sa dajú vysvetliť logicky (vietor, myši, staré dosky, ktoré sa „usadzujú“). Ale skúste predstavovať si vo chvíli, keď sa stretne uprostred noci a načúvate poryvom vetra, myslieť realisticky. To je vám aj celkom fuk, či za zvukom môže byť duch alebo len „obyčajný“ zlodej, v podstate jedno horšie ako druhé, ak ste na to sami.

Bonusom je presný casting. I keď s krásne nahou a zjazvenou Ledoyenovou v určitom čase prestane súcitiť a prestane vám byť jasné, prečo sa vlastne podniká pátranie (veď sa neocitne v ohrození života a minulosť stavby s ňou nijako nesúvisí), posledné minúty s novorodencom to zase vylepšia. Aby som ale pravdu povedal, aj tak si moje srdce viacej získala drsná - ale vlastne dobrácka - Helenka á la „mama väčšiny z nás“. Až som takmer začal súcitiť s ňou a nie s Annou. Tá postupne totiž prestáva pomáhať s prácami a iba vysedúva, spí alebo pátra po veciach, do ktorých jej... ako to slušne povedať... no proste nič nie je. Pomerne logickejší vývoj situácie by bol ten, že vo chvíli, keď by začalo byť jej tehotenstvo na obtiaž, by proste bola nahradená.

Ako býva dobrým zvykom v koprodukčných hororoch (tento krát Francúzsko spojilo sily s Rumunskom), atmosféra je našľahaná riadne husto, na úkor tuctových ľakačiek. Na tie si za bezsenných, dlhých, temných nocí aj tak asi nespomeniete. Zato ak vám z postele práve v tej chvíli visia ruky alebo nohy, radšej ich rýchlo vrátite späť na posteľ. Práve ste si totiž spomenuli na tú atmosféru. Na tú nefalšovanú, kvalitnú, plaziacu sa atmosféru, potvoru jednu!

S hodnotením som mal menšie problémy už aj u spomínanej a trošku podobnej TEMNOTY. StA je ale IMHO lepšie. Má o čosi kvalitnejší scenár. A i atmosféra je iná. Kým TEMNOTA používala aspoň občas nejaké ľakačky, StA (mimo prológu a jednej nočnej mory) vlastne ani nie. Pravdaže, vy to môžete pokladať za mínus. Mňa ale atmosféra „niečo sa deje, aj keď nič priamo nevidíme“, oslovila. Ale aj napriek tomu (a tomu, že Virginie je viacej sexy ako Paquinová) volím rovnaké hodnotenie 7/10.

Resumé? Jedná sa o zdatnú konkurenciu momentálne tak módnym japonským šokom a ich americkým priemerným remakeom.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.