Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 125 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
The DescentSurvival Horror

VB
99 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Pád do tmy
rok: 2005
režie: Neil Marshall
scénář: Neil Marshall (writer)
hrají: Shauna Macdonald (Sarah), Natalie Jackson Mendoza (Juno (as Natalie Mendoza), Alex Reid (Beth), Saskia Mulder (Rebecca), MyAnna Buring (Sam), Nora-Jane Noone (Holly), Oliver Milburn (Paul), Molly Kayll (Jessica), Craig Conway (Crawler - Scar), Leslie Simpson (Crawler)
produkce: Keith Bell, Christian Colson, Ivana Mackinnon, Paul Ritchie, Paul Smith
hudba: David Julyan
keywords: cave, expedition, friendship, blood, cave-in, humanoid, underwater-scene, rope, stalactite, female-bonding, gore, hallucination, loss-of-daughter, lie, first-part, revenge, underwater, phosphorescence, guilt, head-on-collision, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 23367

Recenzoval humanbeing

Přidáno: 21. červenec 2005

Po Asii, kde dominují především stále úspěšné dlouhovlasé duchařské horrory, a Americe, odkud v poslední době vzešlo pár skvělých nízkorozpočtových filmů v čele s Dead Birds a Saw, se i Evropa stává (opět) místem, kde se začínají natáčet velice zajímavé počiny. Před dvěma lety to byl vynikající slasher Haute Tension a letos je to právě recenzovaný nový snímek autora Dog Soldiers Neila Marshalla The Descent. Zápletka: Šest kamarádek se rozhodne vydat do neprobádané jeskyně za účelem víkendového odreagování. Když jedna z nich uvízne v úzkém průlezu, při její záchraně se zasype jediná známá cesta na vnější svět. V průběhu hledání jiného východu pomale zjišťují, že v podzemí je ještě někdo.

Už v Dog Soldiers prokázal Marshall schopnosti kvalitního režiséra, avšak ne tak úplně bezchybné. Především byl na jeho snímku znát nízký rozpočet a nevyhnul se ani řadě nešvarů a některým technickým nedostatkům. Po zhlédnutí The Descent jsem velice rád, že se podobných chyb vyvaroval a musím říct, že po stránce režisérského umu udělal veliký krok dopředu. Především je to technická preciznost, co dělá z tohoto filmu nezapomenutelnou podívanou. Klíčovým elementem je hudba, která se při každém kruciálním okamžiku doslova rozburácí a zapůsobí u diváka na těch správných místech. Není tedy nemožné, že byste dostali při pohledu na právě odehrávající se scénu infarkt (platí to zvláště o druhé půlce). Další technický aspekt je kamera. Ta snímá děj pokud možno z takového úhlu, aby co nejlépe vykreslila pocity hlavních hrdinek. Například když se jedna plazí dlouhou úzkou chodbou, kamera ji snímá zepředu a cestuje nějaký ten čas s ní. V závěrečném aktu, kdy se hrdinky schovávají ve všemožných průrvách a kolem nich se pohybují jeskynní monstra ve snaze je najít, je obzvlášť působivá.

Zajímavé je, jak si s budováním napětí Marshall vystačí i bez přítomnosti monster. Stačí zaklínění jedné z protagonistek v úzkém průlezu, na to včasné sesypávání kamenů za dynamického (hlasitého) spíše neidentifikovatelného hudebního doprovodu a jedna nefalšovaná pořádně napínavá scéna je na světě. Za něco takového jste rádi a spíše máte obavy, aby příchod monster (který se naštěstí neodehraje před polovinou) nesnížil dobře rozehranou napínavou podívanou do hloupých béčkových vod. Napětí přidává ryze realistické zpracování toho, co se na obrazovce odehrává. Situace, do kterých se hrdinky dostanou jsou uvěřitelné (tedy v rámci horrorového filmu samozřejmě) a díky tomu, že nikdo nepřehrává, to celé vypadá jakoby se to doopravdy dělo a vy se dívali na nějakou dokumentární reality show, ve které jde každým momentem do tuhého. A s příchodem jeskynních monster taky že ano. Ty vypadají poměrně impresivně a zní skoro jako Winstonův Predátor, takže výsledek je dost působivý. V některých scénách je jejich potenciál využit na úplné maximum, co se týče strachu i lekaček, což je další cenný bod do závěrečného hodnocení. Jejich první vystoupení se výrazně neliší od těch následujících, což by v případě jiného filmu znamenalo "neškodné pomalé pokusy o útok". V tomto případě se při prvním střetu s hrdinkami vůbec nemazlí. Ostatně dává to smysl. Proč by se měli podřizovat scenáristově vůli, když jednodušší a lepší cesta je zobrazit onu situaci tak, jak by se ve skutečnosti asi stala.

The Descent je pro mě zatím nejlepším horrorovým počinem tohoto roku a jsem upřímně zvědavý jak si povede jeho americký protějšek The Cave, který se v našich kinech objeví na podzim. Původně jsem přemýšlel, že mu plné hodnocení nedám - kvůli závěru, který je byť vynalézavý, nicméně nemá dostatečnou sílu smést diváka, což jsem od něj tak trochu čekal. Ale přecejen si to zaslouží, hlavně díky fascinující třetí třetině. Film se doporučuje všem fanouškům poctivé filmové hrůzy, tohle je totiž jeden z těch žánrových klenotů, které se rozhodně vyplatí vidět. Film se nedoporučuje klaustrofobikům.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.