Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 29 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
DarknessGhosts

USA, Španělsko
102 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Temnota
rok: 2002
režie: Jaume Balagueró
scénář: Jaume Balagueró (written by) and), Fernando de Felipe (written by), Miguel Tejada-Flores (additional dialogue)
hrají: Anna Paquin (Regina), Lena Olin (Maria), Iain Glen (Mark), Giancarlo Giannini (Albert Rua), Fele Martínez (Carlos), Stephan Enquist (Paul), Fermí Reixach (Villalobos (as Fermi Reixach), Francesc Pagés (Driver Traffic Jam), Craig Stevenson (Electrician), Paula Fernández (Girl 1)
produkce: Carlos Fernández, Julio Fernández, Teresa Gefaell, Guy J. Louthan, Bea Morillas (secretary of production)
hudba: Carles Cases
keywords: house, darkness, blood, children, teenage-girl, cruel-father, ghost, wheelchair, gramophone, tunnel, nihilism, choke-to-death, razor, swing, mother-daughter-relationship, cult, injection, rain, gothic, occult, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 7455

Recenzoval Ivan Kučera

Přidáno: 10. červenec 2005

Na prvý pohľad to nevyzerá o nič lepšie, ako tuctové historky o dome, v ktorom straší, a rodine s deťmi, ktorá je natoľko inteligentná, že sa doňho nasťahuje a následne sa nedokáže pozrieť pravde rovno do očí a uvedomiť si, že sa okolo nich deje niečo vážne, zbaliť kufre a vypadnúť kade ľahšie. Ale iste, o čom by potom bola zvyšná hodina...

Sympatickí manželia (Laura Olinová & a Iain Glen) + malý bráško Paul (Stephen Enquist) + dospievajúca a plávanie milujúca citlivá Regina (Anna Paquinová) sa sťahujú do krásneho a veľkého domu v Španielsku. Je síce ďalej od mesta, ale hlavne, že tu je pokoj. A keby sa aj niečo stalo, máme predsa auto. Čo na tom, že hlava rodiny má jemné zdravotné problémy, súvisiace s nervovou sústavou, ktorá začína byť už krátko po nasťahovaní sa, jemne povedané, spláchnutá v hajzli. Lieky to síce zlepšujú, ale čo ak si ich občas zabudne vziať? Alebo, čo je ešte horšie, nebude chcieť vziať? TEMNOTA však nie je veľmi o kingovskom šialencom otcovi, ohrozujúcim sekerou svoju rodinu v ľudoprázdnom veľkom dome.

Nie je to však ani úplne typická ducharina. V dome sa pred štyridsiatimi rokmi (počas ktorých bol úplne prázdny) síce skutočne niečo stalo (súviselo to s deťmi), ale ku koncu sa vďaka postave deduška-lekára (Giancarlo Giannini) do príbehu miešajú okultné vedy a číra temnota, schopná pohltiť nie len dotyčný dom. Možno tak trochu aj podľa očakávania to však napokon veľmi nie je ani tak scenár, čo z filmu zaujme. Jeho hlavnou devízou (od talentovaného režiséra a spolu-scenáristu Jaumea Balagueróa a v produkcii Julia Fernándeza a Briana Yuznu) je vizuálna stránka. Kameraman Xavi Giménez, strihač Luís de la Madrid, ale aj skladateľ Carles Cases, odviedli miestami až fascinujúcu hru s tmou, svetlom, šerom... atmosférou. Dom ako keby si žil vlastným životom a nových obyvateľov / votrelcov hneď v prvej chvíli nezabije len preto, že s nimi má vlastné plány. A skutočne, postupne sa dozvedáme, takpovediac za pochodu, že s príbehom nejako súvisí blížiace sa zatmenie slnka. Od tej chvíle začína priamo na obrazovke odpočítavanie dní. Čo sa však stane počas zatmenia??

Herecké výkony sú disciplinovane umiernené, ale nijako geniálne. Lena Olinová (čitatelia Studne určite pozerajú jej ČOKOLÁDU aspoň dva razy denne) vydarene vystrihla etudu manželky a matky, neochotnej do poslednej chvíle (a vlastne ani po jej uplynutí) uvedomiť si, že sa jej rúca život a rodinné šťastie pred očami. Ani Ian Glen (TOMB RAIDER) nie je ako jej manžel najhorší. U Anny Paquinovej (PIANO, X-MEN) mňa osobne najviac potešilo to, že bola pomerne znesiteľná a „španielsku“ atmosféru svojim „amerikanizmom“ príliš nepokazila. Príjemný je aj jej priateľ a fotograf Carlos (Fele Martínez). Ten sa jej prekvapivo nechce ani tak dostať do nohavičiek, ale byť jej oporou v ťažkých chvíľach. Absolútne nerealistické, ale sem-tam prečo nie. Vydarenú etudu dostal na hranie aj Fermí Reixac, hrajúci záhadného architekta Villalobosa (dajte pokoj s MATRIXOM). A kto má rád herecké umenie môjho obľúbenca Giancarla Gianniniho (otec → PRECHÁDZKA V OBLAKOCH, obuvník → MIMIC, detektív Pazzi → HANNIBAL, vyšetrovateľ → MUŽ V OHNI), príde si tiež na svoje – hlavne vďaka finále.

Prečo v dome kolísa elektrika? Prečo sa pastelky kotúľajú pod posteľ, aj keď nemá podlaha žiadny sklon a v izbe nie je prievan? Čo postavy, stojace v daždi pod dáždnikom a mlčky sledujúce Annu Paquinovú, alebo tiene, mihotajúce sa v nočnom dome tesne pred kamerou? Tak trošku sa obávam, že tieto otázky budú napokon predsa len o malý kúsok zaujímavejšie a znepokojujúcejšie, ako samotné odpovede.

Ale. Ak TEMNOTU porovnávam s ARACHNIDMI, Fredom Kruegerom (okrem Cravenovho originálu) a inými hororovými „peckami“, zaslúžila by si vyššie hodnotenie. Myslím, že tí z vás, ktorí vysoko hodnotili napr. SMRŤ PRICHÁDZA V BIELOM a HNEV DUŠÍ, budú rovnako vysoko, ak nie ešte o kúsok vyššie, hodnotiť aj TEMNOTU. Myslím, že o ešte o čosi vyššie hodnotenie prihodia aj fanúšikovia TÝCH DRUHÝCH (aj keď tu už sa pohybujeme v trochu inom sub-žánry). Každopádne si (našťastie) neprídu na svoje tí, ktorí budú slintať nad menom Briana Yuznu a budú tým pádom čakať re-animátorskú smršť krvavostí. TEMNOTA sa spolieha v prvom (a vlastne aj druhom a treťom) rade na atmosféru. Hoci sa v minulosti domu stávali desivé, mrazivé veci - to môžem potvrdiť - , nie je explicitne krvavá. Vlastne takmer vôbec nie je krvavá. Je však náročná na psychiku. Najmä sledovanie neskoro večer by mohlo mať dočasné následky, pre hororového fanúšika však pomerne vyhľadávané, napriek tomu, že zaspávať pri rozsvietenom svetle nie je vyložene príjemné. Ja osobne mám niektoré z hore uvedených filmov rád, niektoré dokonca veľmi rád. Takisto mám rád fenomén potlačovaných spomienok a horory, v ktorých sa „niečo stalo deťom“. V tomto smere je však pre mňa stále najlepšou ZÁHADA BLAIR WITCH a snáď aj DEVIL Guillerma del Tora. Zastávam názor, že TEMNOTA sa až príliš spolieha „iba“ na atmosféru. Mne sem-tam ide aj o ten scenár. Ale nepopieram, že keby som ju pozeral sám a potme, možno by som hodnotenie zvýšil. Ale asi aj tak by som na koniec recenzie dodal, že je to vynikajúco natočené... ale už to tu niekoľko krát bolo.



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.